PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Łódź kupi 30 nowych tramwajów. Warunki nieco inne, niż zwykle

  • pap/mg    30 lipca 2019 - 16:47
Łódź kupi 30 nowych tramwajów. Warunki nieco inne, niż zwykle
Miasto ogłosiło przetarg na 30 nowych tramwajów (Fot. Shutterstock)

Niskopodłogowe, klimatyzowane, a przede wszystkim lepiej poruszające się po łukach - takie warunki ma spełniać 30 nowych tramwajów, które chce zakupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.




  • Miasto ogłosiło przetarg na 30 nowych tramwajów. Według kierownika łódzkiego MPK - nowe mają przypominać te, z których miasto korzysta obecnie - firmy Pesa.
  • Istotne zmiany to m.in. wymóg, w myśl którego dostawca będzie zobligowany dostarczyć tramwaj z czterema wózkami w pełni skrętnymi.
  • "Tramwaj dla Łodzi" to największa inwestycja drogowa w bieżącej perspektywie - jej wartość wynosi 660 mln zł, z czego 80 proc. (411 mln zł) ma pochodzić ze środków UE.

O ogłoszeniu przez miasto przetargu na zakup 30 nowych tramwajów poinformowała we wtorek (30 lipca) dyrektorka Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Zakup realizowany będzie w ramach projektu niskoemisyjnego "Tramwaj dla Łodzi", który obok wymiany taboru obejmuje także remonty i budowę torowisk oraz funkcjonalnych dróg umożliwiających sprawne poruszanie się taboru.

Według kierownika Zajezdni Chocianowice Witolda Talara z łódzkiego MPK, nowe tramwaje będą z wyglądu przypominać obecnie eksploatowane w mieście pojazdy niskopodłogowe marki Pesa i Cityrunner.

- Będą też istotne różnice. Po raz pierwszy od wykonawcy będziemy wymagać dostarczenia tramwaju z czterema wózkami, z czego pierwszy i ostatni powinny być w pełni skrętne. Pozwoli to na spokojniejszą jazdę po łukach, zmniejszenie hałasu i mniejsze zużycie szyn, bo cztery zamiast trzech wózków to mniejszy nacisk na osie - wyjaśnił.

Jak przypomniał Talar, w Łodzi rozstaw szyn wynosi 1000 mm, czyli jest mniejszy niż w wielu polskich miastach, gdzie wózki skrętne są swobodnie eksploatowane.

- Do tej pory jedynym dostawcą dla Łodzi była Pesa z Bydgoszczy; trzeba przyznać, że wymagania w kolejnych przetargach były do siebie podobne i preferowały ten typ wagonów, który oferowała Pesa - wagon na trzech nieskrętnych, pięcioczłonowych wózkach, który ma swoje plusy i minusy. Świetnie sprawdza się na trasach prostych, o małej liczbie łuków, jak np. Trasa W-Z czy Tramwaju Regionalnego. Ale mamy w Łodzi także inne trasy, na których chcielibyśmy puszczać pojazdy niskopodłogowe - tam lepiej sprawdzą się wagony z wózkami skrętnymi - dodał.

"Tramwaj dla Łodzi" to największa inwestycja drogowa w bieżącej perspektywie - jej wartość wynosi 660 mln zł, z czego 80 proc. (411 mln zł) ma pochodzić ze środków UE. Obejmuje remont 13 km torowisk, jezdni i chodników m.in. na al. Śmigłego-Rydza, ul. Dąbrowskiego, Przybyszewskiego, Kilińskiego i Rzgowskiej, przebudowę dwóch wiaduktów - na ul. Przybyszewskiego i Kopcińskiego, budowę nowych torowisk na ul. Broniewskiego i ul. Nowowęglowej, a także zakup 30 nowych tramwajów i modernizację zajezdni Chocianowice, która będzie dla nich zapleczem technicznym; większość tych inwestycji jest obecnie w trakcie realizacji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.