Partner portalu

Łódź, rowery miejskie: Wiosną będzie sto stacji i tysiąc rowerów do wypożyczenia

• NextBike od kwietnia udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego.
• Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce.
• Rowery będą wyposażone w moduły GPS na wypadek kradzieży.

Tysiąc rowerów, które będzie można wypożyczyć w stu stacjach na terenie całego miasta, pojawi się na ulicach Łodzi tej wiosny - poinformował w piątek łódzki magistrat. Wartość projektu, realizowanego w ramach I edycji budżetu obywatelskiego, wynosi 12 mln zł.

"Po trwającym przeszło dwa lata serialu, w którym głównym bohaterem był łódzki rower miejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić wykonawcę tej usługi - firmę NextBike, która już na wiosnę udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego - podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Prezydent zaznaczyła, że o dalszym rozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy - poziomem swojego zainteresowania - wskażą, ile rowerów i stacji jest w mieście potrzebne.

Miasto podpisało umowę z firmą NextBike po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) odrzuciła odwołania, które wpłynęły po wygraniu przez spółkę przetargu. Był to już kolejny przetarg na wykonanie tego zadania. Ubiegały się o nie dwie konkurencyjne firmy; przetargi były unieważniane, w wyniku decyzji KIO i ZDiT czterokrotnie zmieniano wykonawcę.

"Umowa, którą podpisaliśmy, obowiązywać będzie przez cztery lata. W tej chwili nie ma żadnych przeszkód, by wykonawca przystąpił do wdrażania systemu, aby na wiosnę zaczął działać" - zaznaczył dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.

Jak zaznaczył prezes spółki NextBike Polska Tomasz Wojtkiewicz, Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce. Zostanie uruchomiony do końca kwietnia br.

Na ŁRP złoży się tysiąc rowerów, które będzie można wypożyczać w stu stacjach zlokalizowanych głównie w strefie śródmiejskiej. Rowery typu miejskiego z niską ramą, błotnikami, oświetleniem, koszykiem będą w kolorach ciemnoszarym i czarnym. Każdy posiada zabezpieczenia umożliwiające przypięcie w innym miejscu niż stacja dokująca.

Jednoślady mają być wyposażone w moduły GPS, które mają stanowić dodatkowe zabezpieczenie na wypadek kradzieży. Dostarczą także informacji o trasach, którymi poruszają się mieszkańcy. Dane będą wykorzystywane przy projektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi. Wygląd terminali będzie spójny z Systemem Informacji Miejskiej (np. z kolorem tablic informujących o nazwach ulic), a na każdym z nich dostępna będzie mapa z lokalizacją wszystkich stacji.

Rower będzie można wypożyczyć po zalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliwe przy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić złotówkę, za drugą - 3 zł, a każda następna kosztować ma 5 zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przez jednego użytkownika.

Mapa rozmieszczenia pierwszych stu stacji rowerów dostępna jest na stronie internetowej ZDiT. Do systemu będą mogły włączyć się prywatne podmioty - galerie handlowe, biurowce czy deweloperzy, którzy zainstalują stacje dokujące na swoim terenie.

"Na tym samym loginie i haśle będzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają nasze systemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czy Krakowie" - dodał Wojtkiewicz.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!