PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotnisko Katowice chce być częścią intermodalnego węzła transportowego

  • PAP    10 grudnia 2013 - 14:17
Lotnisko Katowice chce być częścią intermodalnego węzła transportowego

Port lotniczy Katowice, który w kolejnych latach liczy na dynamiczny wzrost ruchu cargo, chce być częścią intermodalnego, czyli łączącego różne środki transportu węzła transportowego. Lotnisko zamierza stworzyć wspólną ofertę m.in. z centrami logistycznymi.




We wtorek władze portu podpisały porozumienie o współpracy ze spółką Euroterminal Sławków. Na terenie tego ponad 90-hektarowego centrum logistycznego znajduje się najdalej wysunięty na Zachód odcinek wiodącej ze Wschodu kolejowej linii szerokotorowej, a także tory o standardowej w Europie szerokości. Realizowane są stąd m.in. połączenia z portami bałtyckimi.

"Tylko w intermodalności jest szansa na rozwój masowej logistyki i stworzenie oferty, która poprzez łączenie różnych środków transportu może poprawić efektywność przewozów oraz skutkować rozwiązaniami lepszymi dla środowiska" - wskazał prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.

Czytaj też:  W lipcu najwięcej pasażerów na lotnisku Katowice-Pyrzowice

Władze portu liczą, że z czasem do porozumienia dołączą także m.in. Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach (operator śródlądowego portu rzecznego), a także centra logistyczne i operatorzy transportowi - kolejowi i drogowi. Efektem ma być plan rozwoju śląskiego węzła transportowego oraz wspólna promocja, m.in. na wielkich targach cargo w Monachium w 2015 r.

Pomysłodawcy przedsięwzięcia przekonują, że potencjalne połączenie przewozu towarów drogą lotniczą i kolejową z terminala, oferującego unikatowy w Europie jednoczesny dostęp do europejskich standardowych torów i szerokotorowych, stwarza możliwości efektywniejszej spedycji ładunków z i do wielu krajów świata.

Lotnisko Katowice liczy na dynamiczny wzrost ruchu cargo w kolejnych latach - nawet do poziomu ok. 70 tys. ton w perspektywie 2020 r. W ubiegłym roku było to ponad 10,5 tys. ton, w tym roku prawdopodobnie lotnisko odprawi podobną ilość ładunków. Przyszłoroczny wzrost jest ostrożnie szacowany na ok. 10 proc.

Obecnie ruch cargo generuje ok. 5 proc. przychodów katowickiego lotniska. To jednak segment, który ma lepszą efektywność - marże w ruchu cargo są wyższe niż w pasażerskim.

W rozwoju lotniczych przewozów towarowych ma pomóc nowy terminal cargo, który lotnisko chce wybudować do 2015 roku kosztem ponad 40 mln zł. Przetarg na wykonawcę prac ma być ogłoszony wiosną przyszłego roku.

Nowy terminal będzie miał ok. 9,7 tys. m kw. powierzchni magazynowej i ok. 2 tys. m kw. powierzchni biurowej. Ok. 60 proc. powierzchni zajmą firmy spedycyjne dotychczas operujące w Pyrzowicach (m.in. DHL, UPS, Fedex, Poczta Polska), a pozostała część czeka na nowych operatorów.

Dzięki inwestycji terminal cargo będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie płyty lotniska. Równolegle zaplanowano budowę przylegającej do niego płyty postojowej dla dwóch maszyn. Obiekt będzie miał zdolność przeładunkową rzędu 30 tys. ton rocznie. Dzięki skróceniu drogi z magazynów do samolotów znacznie przyspieszy się odprawa towarów prowadzona przez firmy kurierskie i logistyczne.

Władze katowickiego portu lotniczego chciałyby, aby terminal wraz ze stanowiskami postojowymi były gotowe w drugiej połowie 2015 r. Wówczas zostanie tam przeniesiony cały ruch cargo. Równolegle z tą inwestycją port będzie w przyszłym roku kontynuował budowę nowej drogi startowej - w tym roku m.in. ułożono już 144 tys. m kw. betonowej podbudowy nowej nawierzchni. Nowy pas także będzie gotowy w 2015 r.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.