Partner portalu

Lotnisko w Gliwicach będzie obsługiwało loty biznesowe i mały ruch cargo

Do końca października br. potrwa, realizowana przez Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju, modernizacja lotniska w Gliwicach. Port będzie mógł obsługiwać także loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo.
  • Wykonawca robót ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej, drogi kołowania i płyty postojowej, oraz parkingów, dróg dojazdowych, ścieżki rowerowej wokół lotniska.
  • Modernizacja lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę - Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR).
  • Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo.

Wykonawca robót - wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (PRUiM) w Gliwicach - ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości ok. 900 metrów, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.

Modernizacja lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę - Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Prace rozpoczęły się jesienią ub. roku. Od tego czasu m.in. na nowej drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych, kształtu nabiera też nowa droga dojazdowa, łącząca ul. Pilotów z modernizowanym obszarem.

"PRUiM wykonał już całość nasypów pod drogę startową i drogę kołowania oraz część podbudowy pod drogę dojazdową łączącą ul. Pilotów z modernizowaną częścią lotniska. Na drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych. Gotowa jest część zbiorczej kanalizacji deszczowej, przygotowano także teren pod ścieżkę rowerową w nowym przebiegu" - poinformowała dyrektor GAPR Sylwia Rudek-Matuszczak, cytowana w poniedziałkowym biuletynie informacyjnym Urzędu Miasta w Gliwicach.

W najbliższym czasie mają rozpocząć się prace związane z układaniem odwodnienia liniowego drogi startowej i drogi kołowania oraz budowa części retencyjnej kanalizacji deszczowej. Trwają także prace geodezyjne, a niebawem rozpoczną się roboty przy budowie płyty postojowej. Wykonawca rozpoczął również prace elektryczne związane z oświetleniem pasa startowego oraz drogi kołowania. W maju planowane jest rozpoczęcie budowy ścieżki rowerowej w nowym śladzie.

W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmioty związane z lotnictwem - nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne w północno-wschodniej części obiektu.

"Sprzedaliśmy w drodze przetargu sześć działek, zaś siódma została wydzierżawiona na okres 10 lat. Wszyscy inwestorzy związani są z działalnością lotniczą. W związku z tym w trybie nadzoru autorskiego zleciliśmy projektantowi przygotowanie projektu zagospodarowania północno-wschodniej części lotniska, w tym płyty przedhangarowej dla naszych inwestorów. Płyta zostanie wybudowania ze środków GAPR" - zapowiedział prezes Agencji Bogdan Traczyk.

Spółce pozostają jeszcze tereny inwestycyjne w południowej części lotniska, przylegające do projektowanej południowej obwodnicy miasta. Trwają rozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi tym obszarem.

Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, aż do Katowic.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotował Aeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej - wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

GAPR angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych - we współpracy ze spółką Avionic. Jest także głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa.

Zobacz naszą najnowszą "Rządową ławę". Adam Sierak rozmawia z Piotrem Uścińskim, wiceministrem rozwoju i technologii

 
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!