PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Lublin: Miasto rozszerza krąg uprzywilejowanych do darmowych przejazdów autobusami

  • Tomasz Klyta    25 lutego 2019 - 17:19
Lublin: Miasto rozszerza krąg uprzywilejowanych do darmowych przejazdów autobusami
Osoby powyżej 65 roku życia nie zapłacą za przejazdy komunikacją w Lublinie (fot. wikipedia.org/Szater - Praca własna)

Rada miasta w Lublinie zajmie się projektem uchwały dotyczącym rozszerzenia uprawnień do bezpłatnych przejazdów dla osób, które ukończyły 65 rok życia. Wcześniej taka ulga obejmowała seniorów w wieku od 70 lat. Szacunkowo z uprawnienia skorzysta około 23 tysiące osób. Roczny koszt dla samorządu to ok. 8 mln zł




  • Władze Lublina planują wprowadzić darmową komunikację dla osób, które skończą 65. rok życia. Nie ukrywają dumy, że dzięki temu, staną się "pionierem wśród dużych miast w Polsce".
  • Ulga dotyczyć będzie wszystkich osób korzystających z autobusów. Nawet jeśli nie są mieszkańcami Lublina.
  • Miasto jest kolejnym samorządem, który w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy stworzył lub rozszerzył grupę beneficjentów darmowej komunikacji.

– Wprowadzając darmowe przejazdy komunikacją miejską dla osób powyżej 65. roku życia stajemy się pionierem wśród dużych miast w tym zakresie. Bezpłatna podróż komunikacją miejską odciąży budżet oraz pozwoli seniorom na większą swobodę w dotarciu do celu. – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Zapisy uchwały nie wprowadzają ograniczeń ze względu na miejsce zamieszkania. Ulga obejmować będzie wszystkie osoby, które ukończyły 65 rok życia. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Zmiany będą mogły wejść w życie najpóźniej 1 kwietnia.

Od 1 stycznia 2018 roku z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską korzystają uczniowie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez miasto Lublin. Ulga obowiązuje do ukończenia 16 roku życia. Bezpłatnie środkami transportu publicznego podróżować mogą także dzieci, osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby słabowidzące z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz weterani wojenni.

Z badań przeprowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że wśród osób korzystających z uprawnień do biletów ulgowych, 57 proc. stanowią emeryci, a respondenci wieku 50 –75 lat korzystają częściej niż pozostali z komunikacji miejskiej od poniedziałku do piątku. Osoby powyżej 50 roku życia najczęściej spośród innych grup deklarują, że korzystają z komunikacji raz dziennie.

Środki zbiorowej komunikacji miejskiej w Lublinie najczęściej wykorzystują kobiety – prawie dwukrotnie częściej niż mężczyźni. Częściej też na komunikację miejską wskazują najmłodsi i najstarsi badani, uczniowie i studenci oraz emeryci.

Lublin to nie pierwszy samorząd, który wprowadza darmową komunikację dla określonej grupy społecznej. Rośnie liczba m.in. samorządów oferujących darmową komunikację. We Wrocławiu od 1 stycznia do uprzywilejowanej grupy pasażerów, jaką są uczniowie, dołączyli także seniorzy od 68. roku życia. Bezpłatna komunikacja już od dawna funkcjonuje w Żorach. Z kolei w 2018 r. na darmowe przewozy dla młodzieży zdecydowały się władze Gdańska oraz Częstochowy. W tym drugim przypadku przedłużono wcześniejszy pilotażowy program ulg dla uczniów.

Darmowa komunikacja pasażerska, czy też inne "bonusy" od gmin dla mieszkańców, są różnie komentowane przez specjalistów.

- Pojęcie darmowej komunikacji to w okresie kampanii wyborczej częsty postulat kandydatów. Zawsze jest to obciążenie dla budżetu, zatem niemal zawsze jest w tym drugie dno - zauważa Tomasz Zakrzewski, specjalista ds. samorządów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego - Nie znaczy to jednak, że takie działania należy oceniać tylko w ten sposób. Ostatecznie znajdzie się grupa beneficjentów, dla której poprawi się sytuacja w budżecie gospodarstwa domowego. Wpisuje się to w formę pomocy udzielanej przez samorządy - dodaje.

- Jestem przeciwny rozdawaniu wszystkiego za darmo - komentuje prof. Jacek Szołtysek. - Wyjątkiem jest tylko komunikacja. Moim zdaniem może ona sprawić, że młodzież nauczy się poruszania po mieście bez samochodu - dodaje.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.