PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Lublin najprężniejszą metropolią Polski Wschodniej

  • KO    19 marca 2020 - 14:01
Lublin najprężniejszą metropolią Polski Wschodniej
Lublin jako stolica województwa pełni rolę centrum gospodarczego, kulturowego i akademickiego regionu. Fot. UM Lublin

Lublin dołącza do czołówki najatrakcyjniejszych do życia i prowadzenia biznesu miejsc w Polsce i ma silną pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wynika z najnowszego raportu „Przyszłość zaczyna się tu… Lublin”, przygotowanego przez Colliers International i Urząd Miasta Lublina.




  • Dostępność komunikacyjna, nowoczesne biura i powierzchnie magazynowe przyciągają inwestorów i pracowników.
  • Obcokrajowcy kształcą się na 9 uczelniach i  na niemal 200 kierunkach.
  • Rośnie partycypacja mieszkańców.

- Lublin to najprężniej rozwijająca się metropolia Polski Wschodniej. Miasto stało się synonimem błyskawicznego rozwoju pod względem społecznym i gospodarczym. Lublin wypracował też silną pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Międzynarodowe rankingi stawiają miasto na równi ze stolicami, takimi jak Sofia, Zagrzeb czy Wilno – wynika z najnowszego raportu „Przyszłość zaczyna się tu… Lublin”, przygotowanego przez Colliers International i Urząd Miasta Lublina.

Lublin jako stolica województwa pełni rolę centrum gospodarczego, kulturowego i akademickiego regionu. W samym Lublinie mieszka około 340 tys. osób, co czyni go 9. miastem w Polsce pod względem wielkości populacji, zaś Lubelski Obszar Metropolitalny skupia ponad 600 tys. mieszkańców. Za sprawą portu lotniczego i krzyżujących się tu dróg krajowych, które już wkrótce staną się częścią transgranicznej siatki połączeń drogowych, Lublin stanowi ważny węzeł komunikacyjny regionu. Dostępność komunikacyjna, nowoczesne biura i powierzchnie magazynowe przyciągają do Lublina inwestorów i pracowników, którzy odnajdują tu wysoki komfort życia, ciekawe miejsca pracy i wysokie zarobki.

Studenci z zagranicy

Od lat niezmiennie ważnym atutem Lublina jest dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry, pozyskiwanej wśród absolwentów dziewięciu lubelskich uczelni, które kształcą na niemal 200 kierunkach. Atrakcyjność tutejszych szkół wyższych skłania do przyjazdu obcokrajowców, którzy w roku akademickim 2018/2019 stanowili ponad 10% wszystkich lubelskich studentów. W lubelskich szkołach wyższych studiuje obecnie ok. 61 600 studentów z 96 krajów świata. Patrząc na dzisiejszy obraz Lublina, wizja jego rozwoju w najbliższych latach zarysowuje się bardzo pozytywnie. Dzięki bogatemu zapleczu naukowemu, a także efektywnej współpracy na linii miasto-biznes-nauka, Lublin ma szanse stać się ważnym europejskim ośrodkiem badań i rozwoju najnowszych technologii.

Ekologiczny transport

Baza komunikacji miejskiej w Lublinie jest niezwykle rozbudowana, a jej zasięg obejmuje gminy ościenne. Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, które, obok połączeń autobusowych, rozwijają sieć trolejbusową będącą elementem polityki niskoemisyjnego transportu. Miasto wspiera również elektromobilność dla prywatnych środków transportu w postaci wdrażania infrastruktury ładującej dla pojazdów elektrycznych. Ponadto w mieście dostępna jest sieć elektrycznych hulajnóg, skuterów, a także flota rowerów miejskich, którymi można przemieszczać się po 170 km ścieżek rowerowych.

ICT i IT

Najszybciej rozwijające się sektory gospodarki Lublina to branża ICT, przemysł automotive, maszynowy i lotniczy, a także medycyna i biotechnologia. Wśród najemców dominują firmy z branży nowoczesnych usług dla biznesu oraz sektora IT, co wynika z ich szybkiego tempa wzrostu i w konsekwencji zwiększonego popytu na dodatkowe powierzchnie. W strukturze najemców silnie widoczny jest także sektor BFSI (Banking, Financial Services and Insurance) czego przykładem jest rekordowa transakcja Santander Bank Polska w CZ Office Park A. Potencjał Lublina jest coraz bardziej dostrzegany przez deweloperów, co potwierdzają kolejne planowane w mieście projekty. W najbliższych latach przewiduje się dalszy rozwój rynku oraz rosnące zainteresowanie ze strony najemców.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • część 4, 2020-03-22 12:31:20

    "Ponadto w mieście dostępna jest sieć elektrycznych hulajnóg, skuterów" - mało jednak osób z tego korzysta, to rozwiązania projektowane głównie z myślą o ludziach młodych, ludzie w średnim wieku nie mówiąc o osobach starszych na tego typu urządzaniach wyglądaliby śmiesznie. "a także f...lota rowerów miejskich, którymi można przemieszczać się po 170 km ścieżek rowerowych." - Do poruszania się po ścieżkach rowerowych nie są konieczne rowery miejskie, znaczna większość rowerzystów preferuje własny sprzęt, dużo lepszej jakości, własna maszyna, dobrze zadbana służy na długie lata i dużo przyjemniej ją użytkować niż współdzielone rowery miejskie.  rozwiń
  • część 3, 2020-03-22 12:17:24

    "Miasto wspiera również elektromobilność dla prywatnych środków transportu w postaci wdrażania infrastruktury ładującej dla pojazdów elektrycznych." - Elektryki póki co są drogie i mało wydajne - trzeba je długo ładować, samochody spalinowe będą jeszcze długo wiodły prym na ulicach o ile n...ie podniesie się prestiż transportu zbiorowego/komunikacji miejskiej a ku temu potrzeba zdecydowanie więcej czasu, zmian, reform, cierpliwości oraz pieniędzy, jednak dużo pracy i wysiłku trzeba włożyć w funkcjonowanie transportu zbiorowego by faktycznie zapewnić wysoką jakość przewozów. Nie pomaga w tym niestety socjalizm biletowy - zdrowe osoby 65+ zostały zwolnione z płacenia za bilety - absurd, zwolnieni z płacenia za bilety powinny być osoby po 75 roku życia, represjonowani oraz kombatanci wojenni. Dzieci i młodzież do 16 roku życia też ma za darmo, podczas, gdy powinno być tak, że tylko do 5 roku życia powinno się dzieci zwolnić od opłat za bilety. Zwolnieni powinni być także honorowi dawcy krwi, osoby z wyraźną niepełnosprawnością ruchową oraz psychiczną( opiekunowie takich osób nie muszą płacić za osobę niepełnosprawną, płacą tylko za siebie). Jak na 9 województwo pod względem wielkości mamy drogie bilety - ceny powinny u nas wynosić 2,40 zł za normalny a 1,20 zł za ulgowy i wszystko byłoby w porządku. Tańsze bilety w zamian za likwidacje dziwnie pojętych ulg są receptą na lepszy rozwój transportu zbiorowego.  rozwiń
  • część 2, 2020-03-22 12:04:10

    "Baza komunikacji miejskiej w Lublinie jest niezwykle rozbudowana, a jej zasięg obejmuje gminy ościenne." - To akurat prawda, powiem więcej - gminy ościenne to akurat są faworyzowane komunikacyjnie a czemu, bo z tego są niezłe profity, gminy, do których kursami wszystkimi lub wybranymi ski...erowane są pojazdy autobusowe dopłacają do takich kursów w całości, miasto tylko zyskuje, jednakże uprzywilejowani stają się wówczas pasażerowie gmin ościennych, bo to pod nich dostosowuje się komunikację miejską - tak być na dłuższą metę nie powinno. Ten problem zdecydowanie może rozwiązać planowany Dworzec Metropolitalny i pewnie rozwiąże, nastąpi uporządkowanie różnych środków transportu ale przede wszystkim może dojść do rozdziału komunikacji miejskiej od podmiejskiej - to będzie z korzyścią dla pasażerów miejskich. "Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, które, obok połączeń autobusowych, rozwijają sieć trolejbusową będącą elementem polityki niskoemisyjnego transportu." -to się zgadza, miasto ma dużo więcej trakcji ale wciąż bardzo dużo odcinków nie jest należycie eksploatowanych. Unia dała nam środki na rozbudowę trakcji trolejbusowej i były też środki na zakup taboru niskoemisyjnego ale żeby komunikacja miejska mogła wydajnie kursować i często to potrzeba środków własnych a z tym często bywa krucho, a zmiany w postaci uruchamiania nowych linii czy zwiększania częstotliwości ciągną się nie w miesiące a w całe lata.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.