PARTNERZY PORTALU

Luźniejszy gorset w komunikacji. Rozporządzenie już jutro

  • Aneta Kaczmarek    12 maja 2020 - 16:00
Luźniejszy gorset w komunikacji. Rozporządzenie już jutro
Już wkrótce zwiększy się limit miejsc w pojazdach komunikacji publicznej (fot. ZTM Warszawa)

W czwartek, 7 maja, Unia Metropolii Polskich, Polski Związek Pracowników Transportu Publicznego oraz Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystosowały list do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym domagały się podjęcia dialogu na temat sytuacji komunikacji publicznej w miastach w czasie epidemii COVID-19. Do dziś odpowiedzi brak, ale to nie znaczy, że rządzący nie podjęli w tym temacie działań.




  • Od kilku tygodni miasta i organizacje bezskutecznie próbują nawiązać dialog z Ministerstwem Zdrowia ws. zmiany limitu miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej.
  • Obecnie do pojazdu może wejść tyle osób, ile połowa miejsc siedzących. To rygor z pierwszego okresu walki z wirusem. Możliwości i rezerwy operatorów wyczerpują się.
  • Tabory miejskich przewoźników są eksploatowane do granic możliwości, ich budżety topnieją, a liczba pasażerów - w pojazdach i na przystankach - rośnie z każdym dniem, co nie zwiększa bezpieczeństwa. Limity wkrótce mają się jednak zmienić.

Sygnatariusze listu domagają się od rządu premiera Mateusza Morawieckiego zmiany obowiązujących obecnie ograniczeń dotyczących dopuszczalnej, maksymalnej liczby pasażerów w miejskich autobusach i tramwajach. 

- W naszej opinii, wraz ze znoszeniem związanych z epidemią koronawirusa ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym, konieczne jest także łagodzenie restrykcji dotyczących komunikacji miejskiej. Trzeba podkreślić, że już teraz pasażerów zdecydowanie przybywa i nie zawsze mogą oni skorzystać z podróży. Dlatego apelujemy o wprowadzenie racjonalnych zmian w przepisach, by w praktyce ich realizacja była możliwa - mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku i prezes Zarządu Unii Metropolii Polskich.

Reżim w autobusie

Jego opinię podziela Jan Kuźmiński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracowników Transportu Publicznego.

- Musimy jak najszybciej zmienić te nieżyciowe przepisy, bo nikt w Polsce nie dysponuje taką ilością taboru, aby przy rosnącej liczbie pasażerów spełnić wyśrubowane ograniczenia. Dla nas każdy sposób, który pozwoli na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów, przy jednoczesnym zachowaniu wszelkich wymaganych reżimów sanitarnych jest dobry. Tym bardziej, że obecnie mamy obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej, co dodatkowo powinno ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa - podkreśla Kuźmiński.

Po ogłoszeniu pierwszego, częściowego zniesienia ograniczeń związanych z koronawirusem, już 21 kwietnia Unia Metropolii Polskich skierowała do ministra zdrowia, Łukasza Szumowskiego, wniosek o zmianę rozporządzenia wprowadzającego ograniczenia w zakresie przemieszczania się, w tym również środkami transportu publicznego.

Czytaj też: Komunikacja publiczna pod ścianą - możliwości się wyczerpują

UMP wskazywała w nim, że umożliwienie korzystania z lasów, parków, podstawowych form rekreacji oraz wprowadzenie nowych zasad w handlu i usług przełoży się na większą liczbę osób korzystających z publicznego transportu miejskiego oraz spowoduje problemy z zachowaniem obowiązującego reżimu sanitarnego. 

Ten wniosek UMP nie został rozpatrzony. W związku z tym 4 maja Unia wniosek ponowiła. Tym razem skierowała go bezpośrednio do premiera Mateusza Morawieckiego. UMP wskazała w nim m.in., że „ogłoszone odmrożenie działalności galerii handlowych, hoteli, pensjonatów, przedszkoli, żłobków itd., bezsprzecznie i w znacznym stopniu zintensyfikuje korzystanie z komunikacji miejskiej”.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Marcel, 2020-05-13 21:10:03

    W czasach Covid-19 w wielu regionach naszego kraju regionalny transport publiczny umrze na choroby współistniejące. Brak uczniów już go wykańcza, a jak widać o kroplówce czy respiratorze nikt nie myśli.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!