PARTNERZY PORTALU

Zdrowie, człowiek, profilaktyka

Debata ekspercka online projektu
Zdrowie Człowiek Profilaktyka

Odpowiedzialność za zdrowie. Profilaktyka chorób zakaźnych jako dobra praktyka CSR w miejscu pracy i element zrównoważonego rozwoju regionu.

21 października 2020  •  11:00-12:30

NA ŻYWO

Mają ustawę i zintegrowany transport miejski. Do szczęścia brakuje metropolitarnej kolei

  • Agnieszka Widera-Ciochoń    22 września 2020 - 20:00
Mają ustawę i zintegrowany transport miejski. Do szczęścia brakuje metropolitarnej kolei
Grzegorz Kwitek (fot.PTWP)

Wiemy teraz z doświadczenia, że warto wszystkie aspekty funkcjonowania metropolii, wszystko, czym metropolia ma się zająć, jasno sprecyzować w ustawie o utworzeniu związku metropolitarnego - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




  • Już w sierpniu samorządowcy i organizatorzy publicznego transportu zbiorowego zwracali uwagę, że zorganizowanie komunikacji miejskiej w roku szkolnym przy nadal obowiązujących obostrzeniach może być karkołomnym zadaniem. Pytamy, jak sytuacja wygląda na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Na pewno powinniśmy zdecydowanie zwiększać udział pojazdów szynowych, wszelkiego rodzaju, w całym transporcie - mówi Grzegorz Kwitek, komentując inwestycje kolejowe i przygotowania do budowy Kolei Metropolitarnej w regionie.
  • Członek zarządu GZM mówi też o doświadczeniach w tworzeniu metropolii, które mogą przydać się samorządowcom w innych regionach oraz o koniecznych zmianach w ustawach. 

Z jakim problemami przyszło się mierzyć, kiedy uczniowie wrócili do szkół i do komunikacji publicznej?

Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM: Już w sierpniu wystąpiliśmy do miast z prośbą o przesłanie nam informacji, gdzie takie problemy ich zdaniem mogą wystąpić, dlatego na większość z nich byliśmy przygotowani. Główne problemy pojawiają się na liniach, którymi równolegle podróżują i uczniowie, i pracownicy dojeżdżający do dużych zakładów pracy.

Od początku września wprowadziliśmy około 30 zmian polegających albo na zwiększeniu taboru na poszczególnych liniach, albo na uruchomieniu dodatkowych, dublujących połączeń lub dodatkowych kursów. Cały czas monitorujemy też sytuację - w terenie napełnienie w pojazdach sprawdzają pracownicy Zarządu Transportu Metropolitarnego - i reagujemy na zapotrzebowanie zgłaszane przez samorządy, dyrektorów szkół, rodziców.

Trzeba pamiętać, że po stronie operatorów jest to spore wyzwanie, ponieważ liczba pojazdów jest ograniczona. Zazwyczaj problemy występują w godzinach szczytu, kiedy praktycznie wszystkie pojazdy są w ruchu i rezerw po stronie przewoźników jest bardzo mało.

Czytaj też: Kłopotliwy rok szkolny. „Nie ma możliwości stworzenia komunikacji spełniającej wytyczne”

Jak więc sobie radzicie?

- Tam, gdzie rezerwy są niewystarczające, ZTM zmienia rozkłady innych mniej obciążonych linii i „przerzuca” tabor na linie bardziej obsadzone i wymagające dogęszczenia. Na szczęście nie jest to masowa skala, choć na pewno czasowo mogą wystąpić jakieś trudności. Na szczęście nie mamy obecnie żadnego powiatu w żółtej czy czerwonej strefie, których dotyczą większe obostrzenia.

Jednak przypomnę, że zarówno samorządy, przewoźnicy jak i organizatorzy transportu, wystosowali apel, by całkowicie zostały zniesione limity, jeśli chodzi o liczbę przewożonych osób. Powinien zostać oczywiście utrzymany obowiązek dezynfekcji czy noszenia maseczek, kiedy trwa stan epidemiczny. Gospodarka została odmrożona niemal całkowicie, a w transporcie publicznym wciąż obowiązuje zapis, pozwalający zająć jedynie połowę miejsc w pojazdach.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Adam, 2020-09-23 14:55:56

    Jaki GZM. Inwestycje w kolej+ tylko na dawnym sląsku. Miasta z zagłebia są tu tylko po to żeby tego pasożyta utrzymywać. GZM została stworzona po to żeby dać prace ludziom, którzy się do niczego innego nie nadają. Nikt nie słucha ludzi gdzie i skąd oraz dokąd chcą jezdzić. Zlikwidować ten twór a pi...eniądze przeznaczyć na rozwój komunikacji w miastach  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!