PARTNER PORTALU

Mało czasu, duże ryzyko odszkodowań. Reaktywacja PKS-ów może zakończyć się klapą

  • Michał Wroński    2 sierpnia 2019 - 06:00
Mało czasu, duże ryzyko odszkodowań. Reaktywacja PKS-ów może zakończyć się klapą
Sięgnięcie po pieniądze na dofinansowanie przewozów autobusowych może nie być takie łatwe (fot. poznan.pl)

Lada dzień wojewodowie mają ogłosić nabory wniosków o dofinansowanie reaktywowanych przez samorządy przewozów autobusowych. Choć jednak potrzeby są ogromne, to wcale nie jest przesądzone, że równie wielkie będzie zainteresowanie rządowym programem. Przeszkodą nie do pokonania mogą okazać się obowiązujące przepisy. Próba ich ominięcia zaś może kosztować więcej, aniżeli wyniosą korzyści wynikające z otrzymanego dofinansowania.




  • Na początku sierpnia ruszą nabory wniosków samorządów o dofinansowanie połączeń autobusowych – zapowiadał niedawno Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
  • Przedstawiony przez resort infrastruktury grafik działań poprzedzających podpisanie umowy o dofinansowanie przewozów zwiastuje sporo emocji dla tych, którzy zdecydują się na wzięcie udziału w tym wyścigu. A to jeszcze nie wszystko.
  • - Moim zdaniem zdecydowana większość samorządów nie będzie miała możliwości, aby w pełni legalnie przygotować się do wystąpienia o dofinansowanie na przewozy autobusowe – ocenia Bartosz Jakubowski, ekspert ds. transportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
strefa premium

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

REKLAMA




×
KOMENTARZE (11)

  • bez głowy !, 2020-01-04 07:11:47

    Do Kamil Szmit: - Szanowny Panie, moim zdaaniem, rola gmin wiejskich i powiatów w organizacji pozamiejskiego autobusowego publicznego transportu zbiorowego powinna ograniczać się jedynie do linii i godzin uzupełniających, natomiast organizatorem transportu zbiorowego na obszarze całego województwa ...powinien być jego Marszałek lub Wojewoda.  rozwiń
  • KLAPA na 100%, 2020-01-03 22:07:03

    moim zdaniem, żadnej odbudowy połączeń autobusowych być nie może , przy wciąż aktualnych tuskowych przepisach ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie regionalnego autobusowego transportu zbiorowego - gdyż w mojej ocenie te obowiązujące wciąż prawa są wręcz doskonałą maszynką do ciągłeg...o systemowego niszczenia pozamiejskiego transportu zbiorowego - wydaje się, że jeżeli ktoś tego nie widzi to chyba nie chce widzieć, a praktyka jest tego dowodem, przecież mamy zakorkowane autostrady i miasta bo w naszej Ojczyżnie bez własnego auta nie daje się normalne żyć. Główną przyczyną takiego stanu, jest utrzymywany od 2010 roku Art. 20 ustawy o ptz, a mianowicie zakaz przyznawania prawa wyłącznego o jakim mowa w Rozp. (WE) nr. 1370/2007, jako alternatywy dla wypłacania przez samorządy rekompensat finansowych przewożnikom - ta sytuacja prawna spowodowała powstanie tzw. "busiarskiej wolnoamerykanki" kursującej tylko po najbardziej opłacalnych trasach i godzinach, a tym samym pasażerowie byli zabierani od Państwowych PKS- ów co spowodowało lawinowy zgon co raz następnych PKS-ów. Ten wyniszczający , szkodliwy, wręcz tragiczny wielu milionom Polaków proces ciągle trwa , a jego skutki sa bardzo trudne do odwrócenia, ponieważ Polacy już kupili wiele milionów mocno wyeksploatowanych aut przyciągniętych z "mądrzejszych" państw , więc nimi jeżdżą wszędzie, nawet i tam gdzie jest dobra komunikacja zbiorowa, czyli także w miastach. Niestety PiS nie zmienił tuskowych przepisów.  rozwiń
  • Kamil Szmit, 2019-09-12 13:56:31

    Moje poprzednie kom. miały być odp. na kom. użytkownika „Kotek” z dnia 2019-08-02. Mało gmin jest chętnych na przywracanie połączeń, bo mało gmin może je przywracać. Według mnie problemy są takie: 1) Ustawa jest zbyt restrykcyjna: a) nie pozwala na dofinansowanie istniejących linii, b) lin...ie muszą pokrywać się ze skromnymi planami transportowymi woj.; 2) Gm. mają zbyt małe dochody: a) zbyt mały jest udział samorządów w podatkach dochodowych, b) dochody gmin są zbyt równomierne - komunikacją pub. powinny zająć się większe jednostki w skład, których wchodzą samorząd wiejskie jak i miejskie - województwa i zw. metropolitarne; 3) Zbyt mało jest reg. połączeń kol. - gdyby poc. byłoby więcej, linie autobusowe mogłyby być krótsze i lepiej obsługiwać tereny oddalone od kolei. Problemem jest też to, że nikt nie rozważa rozwoju kom. pub. jako sposobu rozwiązania problemu smogu i korków. Na wsiach samochodów jest mało, ale potem ode wszystkie zjeżdżają do dużego miasta. Trzeba więc: - przekazywać większą cześć podatków dochodowych do samorządów, - uchwalić ponownie uchyloną ustawę o zw. metropolitarnych z 2015 roku (wcześniej ewentualnie liberalizując, pozwalając na celowe dotacje gmin na konkretne linie czy powstawanie związków wokół innych miast stolice woj.), - utrzymywać w dobrym stanie infrastrukturę kol. o niskim koszcie dostępu, - zliberalizować ustawę o przywracaniu połączeń autobusowych, ewentualnie wykluczając ją ze zw. metropolitarnych.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!