PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Marek Litwin: rynek inteligentnych systemów transportowych już nie jest rynkiem dostawcy

  • Michał Wroński    25 lutego 2020 - 20:00
Marek Litwin: rynek inteligentnych systemów transportowych już nie jest rynkiem dostawcy
Dzięki systemom ITS skraca się czas przejazdu i poprawia jego bezpieczeństwo (fot. pixabay.com)

O przydatności inteligentnych systemów transportowych poza dużymi miastami i zmianach, jakie na przestrzeni ostatnich lat dokonały się na rynku rozwiązań tego typu, rozmawiamy z dr. Markiem Litwinem, prezesem zarządu Stowarzyszenia Inteligentne Systemy Transportowe ITS POLSKA.




  • Systemy ITS wejdą też do małych miast, a czynnikiem, który o tym zadecyduje, będzie szansa na poprawę bezpieczeństwa - prognozuje Marek Litwin, prezes zarządu Stowarzyszenia Inteligentne Systemy Transportowe ITS POLSKA.
  • Zaczynaliśmy od wdrożeń wyspowych, które były nakierowane na jedno konkretne rozwiązanie – przypomina Litwin. Jak dodaje, u zarania rynku ITS w Polsce miasta były skazane na jedną firmę i w efekcie również na przedstawioną przez nią cenę.
  • Zdaniem Litwina oszczędności przy postępowaniu przetargowym to nie powód do chluby. Jak mówi, system powinien być rzetelnie wyszacowany, a reakcją na to powinien być „zdrowy odzew rynku”.

I tak stoimy – tak nieraz złośliwie mówią kierowcy, komentując niezadowalające ich zdaniem efekty działania ITS-ów. Dlaczego czasem tak trudno dostrzec korzyści z obecności tych systemów?

Marek Litwin: – Przypadłością ITS-ów jest to, że są niewidoczne. Nie widzimy ich tak, jak widzimy nowo wybudowaną drogę, którą można uroczyście oddać do użytku. Tutaj tego nie ma.

Te systemy pracują w ciszy, by zaoszczędzić czas, życie i pieniądze. Czas, bo skraca się czas przejazdu, życie, gdyż poprawia się poziom bezpieczeństwa i pieniądze, gdyż w parze z oboma tymi elementami idzie także oszczędność wydatkowanych środków.

Tyle że są to rozwiązania kosztowne i z punktu widzenia kierowcy informacja o tym, że dzięki nim zaoszczędził np. dwie lub trzy minuty na czasie przejazdu, nie brzmi jakoś bardzo przekonująco.

– Te 2-3 minuty to zawsze jest średnia. Bo mamy też kogoś, kto dojeżdża z terenów podmiejskich i zaoszczędza już 10 czy 15 minut. Nawet jednak biorąc tego kierowcę, który zaoszczędza 2-3 minuty, to jeśli przemnożymy ten rezultat przez potoki pojazdów liczące 100, 200 lub 300 tysięcy dziennie w szczycie oraz liczbę dni w roku, to uzyskujemy gigantyczny potencjał czasu, który powinien być zainwestowany gdzie indziej, np. w pracy lub w domu.

Czytaj: Jest sposób na korki, smog i brak miejsc parkingowych w miastach

ITS-y stanowiły do tej pory domenę dużych aglomeracji – Warszawy, Łodzi, Trójmiasta czy Wrocławia. Tak pozostanie w przyszłości czy małe i średnie miasta też mają realny interes w tym, aby w takie rozwiązania inwestować?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.