PARTNER PORTALU
  • BGK

Mazowsze. Domagają się rządowego wsparcia dla PKS-ów

  • pt    28 marca 2018 - 16:50
Mazowsze. Domagają się rządowego wsparcia dla PKS-ów
Na Mazowszu likwidowane są kolejne połączenie, upadają także niektóre PKS-y (fot.mazovia)

Radni województwa mazowieckiego oczekują od rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, m.in. w zakresie finansowania publicznego transportu drogowego.




  • Radni województwa mazowieckiego przygotowują stanowisko dotyczące konieczności dofinansowania ze środków budżetu państwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie finansowania publicznego transportu zbiorowego.
  • W najbliższym czasie tą sprawą zajmie się komisja sejmikowa.
  • Na Mazowszu likwidowane są kolejne połączenie, upadają także niektóre PKS-y.

 - To bardzo trudna sytuacja. Mieszkańcy Mazowsza mogą zostać pozbawieni połączeń autokarowych - podkreśla marszałek Adam Struzik.

- Niestety, samorządy lokalne same sobie z tym problemem nie poradzą. Potrzebne jest wsparcie państwa zarówno na poziomie prawnym jak i finansowym - dodaje marszałek.

Czytaj też: Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów 

Jak podkreśla urząd marszałkowski - radni województwa mazowieckiego z zaniepokojeniem śledzą informacje dotyczące likwidacji niektórych PKS-ów na Mazowszu. Z końcem czerwca działalność transportową prawdopodobnie zakończą należące do największej obecnie na rynku polskim firmy transportowej -Grupy Mobilis, PKS-y w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim. W praktyce oznacza to, że od 1 lipca br. część mieszkańców może stracić możliwość dojazdu do placówek służby zdrowia, szkół, pracy, ośrodków kultury, punktów usługowych czy placówek pocztowych.

Na Mazowszu działa obecnie 17 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie działalności przewozowej osób. Przedsiębiorstwa te prowadzą również często stacje dystrybucji paliw oraz stacje diagnostyczne.

Zadanie samorządów

Większość skupiona jest na wykonywaniu przewozów o zasięgu lokalnym: gminnym, powiatowym, w części również międzypowiatowym. W zależności od charakteru przewozów pozwolenia na regularne przewozy osób transportem drogowym wydają: marszałek województwa, prezydent, starosta, burmistrz i wójt. Liczba zezwoleń wydanych przez marszałka na koniec 2017 r. wyniosła prawie 900. Pokazuje to, z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia.

Jak wyjaśnia Mazowiecki Urząd Marszałkowski, zgodnie z Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego zadaniem marszałka jest objęcie przewozami użyteczności publicznej głównej sieci transportowej województwa. Zadanie to realizują dwie spółki kolejowe - Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. Jest to olbrzymie, coroczne obciążenie finansowe. Samorząd przeznacza na to w sumie 250 mln zł.

Tymczasem połączenie pozostałych miast powiatowych z Warszawą, a także zapewnienie skomunikowania pomiędzy miastami powiatowymi należy do zadań pozostałych jednostek samorządu terytorialnego - gmin i powiatów. Połączenia te są organizowane głównie jako linie dowozowe do węzłów przesiadkowych lub głównych korytarzy transportowych - na zasadzie porozumień pomiędzy samorządami. Powiaty mogą również pomiędzy sobą zawierać porozumienia w celu uruchomienia przewozów. Nie jest to jednak zadanie łatwe, chociażby dlatego, że wymaga dużych nakładów finansowych. Nie wszystkie samorządy stać na takie rozwiązanie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (11)

  • POKONAĆ DIABŁA !, 2018-08-12 14:31:54

    Ponieważ można byłoby przypuszczać, że w obowiązujących przepisach,mogłyby znajdować się szczegóły sprzyjające "wyrżnięciu" PKS-ów - więc b. ważnym byłoby, aby przepisy ustaw krajowych nie zawierały ograniczeń w stosunku do możliwości dopuszczonych przez rozporządzenie (WE) nr. 1370/2007 (... takimi szczegółami mogą być: definicja podmiotu wewnętrznego, prawo do sprawowania kontroli nad podmiotem, znaczenie wysokości udziałów, organ założycielski, sposób powołania, miejsce siedziby i obszar działania, statut, regulamin, władze podmiotu) - więc wydaje się, że na dobry początek, najwygodniej, najpewniej i najszybciej byłoby załatwić to wszystko jednym ogólnym artykułem np. o treści : "UMOWĘ , Z PODMIOTEM WEWNĘTRZNYM ROZUMIANYM JAK W ROZP. (WE) NR. 1370/2007, ZAWIERA SIĘ Z POMINIĘCIEM PROCEDURY PRZETARGOWEJ, W SPOSÓB I NA ZASADACH ZGODNYCH Z ROZP. (WE) NR. 1370/2007. "  rozwiń
  • sojusz robo.-chłopski?, 2018-08-12 09:41:36

    Obserwując, walkę o dopłaty, z budżetu państwa, do biletów ulgowych, należałoby dojść do wniosku, iż konieczne byłoby zrównanie praw mieszkańców miast z prawami mieszkańców wsi, w zakresie dopłat do biletów ulgowych z budżetu państwa, czyli m. in. dzieci miejskie także powinny otrzymywać, z budżet...u państwa, takie same dopłaty jak dzieci wiejskie.  rozwiń
  • WINNYCH BRAK ?, 2018-08-11 06:54:09

    ciekawe, czy ktoś spróbuje znależć winnego zniszczenia drogowego, regionalnego ,pozamiejskiego transportu zbiorowego w Polsce ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.