PARTNER PORTALU
  • BGK

Mazowsze krytykuje megalotnisko. "Nie powtarzajmy błędów Zachodu"

  • Tomasz Jakubowski    25 października 2019 - 20:00
Mazowsze krytykuje megalotnisko. "Nie powtarzajmy błędów Zachodu"
Jedna z koncepcji wyglądu Centralnego Portu Komunikacyjnego (Fot. Mat. pras.)

Pod Berlinem zbudowano podobne lotnisko. Do tej pory nie zostało otwarte. W Kanadzie likwidacja takiego giganta pochłonęła więcej kosztów niż jego budowa. Jak raz zabetonujemy przestrzeń, nigdy jej już nie przywrócimy do poprzedniego stanu - mówi serwisowi PortalSamorządowy.pl dr Elżbieta Kozubek, dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie. Jej zdaniem argumentów na „nie” wobec CPK jest dużo więcej niż na "tak".




  • W ramach planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), w odległości około 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 km kw., ma powstać Port Lotniczy "Solidarność".
  • W pierwszy etapie rozwoju ma obsługiwać nawet 45 mln pasażerów rocznie.
  • Pomysł krytykowany jest m.in. przez dr Elżbietę Kozubek, jako odpowiednio nieprzygotowany czy rujnujący środowisko w regionie.

Mazowsze ma najmniejszy kilometraż i gęstość sieci linii kolejowych w Polsce. Jak przypomina ekspertka z Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, wynika to z wielu czynników. Między innymi jeszcze z okresu zaborów, czego de facto nigdy nie nadrobiono. Do tego po roku 1989 zlikwidowano ich dużą część, choć mogły zostać zmodernizowane.

Elżbieta Kozubek niecierpliwie czeka więc na kolejowe „szprychy”,  które mogłyby powstać przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Ten transport szynowy, te „szprychy” połączą każde miasto. To szalenie ważne dla Mazowsza i całej zresztą Polski. Połączenia kolejowe to jest przyszłość - podkreśla.

Jednocześnie ekspertka krytykuje obecne plany budowy zintegrowanego z CPK lotniska. - Uważam, że to się dzieje za szybko. Nie ma ekspertyz geologicznych, hydrogeologicznych, inżynierskich. Tymczasem wiemy, że są tam najlepsze gleby, mające charakter wyspowy, rozrzucone są one po różnych gminach - mówi.

Wysiedlić 7 tys. osób


Zwraca też uwagę, że budowa lotniska to również poważny problem społeczny. - Wiąże się z wysiedleniem siedmiu tysięcy ludzi. To już nie jest kilkaset, czy nawet tysiąc osób, ale siedem tysięcy - mówi. Dodaje, że to również likwidacja funkcjonujących tam przedsiębiorstw.  

W jej opinii sam teren wybrano niewłaściwie. - Znajduje się między Kampinosem a Puszczą Bolimowską. To bardzo naturalny teren, przyrodniczo-rolniczy, który jest częścią tzw. Zielonego Pierścienia wokół Warszawy - mówi dr. Kozubek.

Podczas Forum Rozwoju Mazowsza, na panelu „Rewolucja czy ewolucja”, mówiono m.in. o innowacyjności. - Innowacyjność jak najbardziej, ale nie powtarzajmy błędów Zachodu punkt po punkcie. Nie budujmy giganta. Gigantomania już u nas była za PRL - mówi dr Kozubek.

W jej opinii to złe podejście. - W Skandynawii np. stawia się na kolej dużych prędkości. Nie buduje się lotnisk także z tego powodu, że Unia Europejska nie będzie już lotnisk wspierać, już podczas wcześniejszej perspektywy finansowej ich nie wspierała. Samoloty to potężny generator dwutlenku węgla, o tym też trzeba pomyśleć - mówi.

Takie lotniska już były

Daje też konkretne przykłady z zagranicy. - Pod Berlinem zbudowano podobne. Do tej pory nie jest otwarte. W Kanadzie również zbudowano takiego molocha. Miał obsługiwać 35 mln pasażerów, ostatecznie okazało się, że obsługuje 3,5. Jego likwidacja pochłonęła więcej kosztów niż jego budowa. Jak raz zabetonujemy przestrzeń, nigdy jej już nie przywrócimy do poprzedniego stanu - podkreśla.

Dodaje, że jeśli za rok otworzą takie lotnisko, ale jednocześnie koleją będzie się można dostać do Berlina w trzy i pół godziny, to „chyba mijamy się z celem”.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (20)

  • Widz, 2019-10-29 15:16:59

    Do Jacek: Dobrze to "eksperckie" zdanie oceniłeś!
  • Jacek, 2019-10-29 14:51:46

    Ale po co nam to, Kanadzie się nie udało to i nam się nie uda.. bez porównania lokalizacji, przesłanek budowy, uwarunkowań itd. Według zasady, skoro jest w Berlinie to po co u nas. Co to za ekspert? Takim ekspertem albo i lepszym to byle troll z Rosji może zostać. To nie tylko lotnisko ale próba zi...ntegrowania komunikacyjnego kraju. Likwidacji zaszłości porozbiorowych (tak, w naszym układzie komunikacyjnym widoczne są jeszcze wpływy rozbiorów). Z taką mentalnością to możemy zostać co najwyżej światową ostoją chomika europejskiego a nie państwem z ambicjami budowania swojej siły.  rozwiń
  • Widz, 2019-10-29 14:46:53

    Pani doktor dyrektor MBPR pokazała w zeszłym roku w planach zagospodarowania przestrzennego jak widzi funkcjonowanie Mazowsza z Warszawą i jakie ma rozwiąznia aby kreować atrakcyjny rozwój stolicy i centrum kraju. Trudno uznać teraz te opinie za godne uwagi!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.