PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Metro według Trzaskowskiego: 5 linii, w tym 3 nowe, oraz rozbudowa M1 i M2

  • PAP/AH    9 października 2018 - 12:18
Metro według Trzaskowskiego: 5 linii, w tym 3 nowe, oraz rozbudowa M1 i M2
(Fot. Twitter)

Pięć linii metra, w tym trzy nowe: M3, M4 i M5, przedłużenie planowanej linii M2 z jednej strony do Ursusa, z drugiej - do PKP Warszawa Toruńska oraz budowa dwóch nowych stacji M1: na pl. Konstytucji i na Muranowie - to główne plany kandydata na prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego.




  • Ogólne plany dotyczące inwestycji w transport podziemny w Warszawie Trzaskowski, kandydat Koalicji Obywatelskiej (PO, Nowoczesnej, Inicjatywy Polska), prezentował już kilkakrotnie.
  • Podczas niedzielnej (7.10.) konwencji deklarował, iż chciałby w najbliższej kadencji rozpocząć budowę III linii metra, a w kolejnej - IV i V linii.
  • Dokończona miałaby zostać ponadto linia druga. Szczegóły planów rozwoju sieci metra przybliżył dziennikarzom twórca tej koncepcji, prof. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej.

- Rozwiązania te uwzględniają po pierwsze istniejące już linie metra - pierwszą i drugą, po drugie - istniejące stacje kolejowe. Uwzględniają ponadto propozycje Rafała Trzaskowskiego dotyczące budowy linii tramwajowych - podkreśla prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, w koncepcji wzięto też pod uwagę największe skupiska ludzi, które znajdują się obecnie w różnych częściach miasta, a także obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego Warszawy.

Opracowana przez prof. Chudzikiewicza koncepcja zakłada po pierwsze inwestycję na pierwszej nitce metra - chodzi o dobudowanie na środowym odcinku M1 dwóch stacji, które były w pierwotnych planach budowy tej linii, czyli stacji pl. Konstytucji i Muranów. Zdaniem autora planów, który jest specjalistą m.in. w dziedzinie infrastruktury transportowej, odległość pomiędzy stacjami metra nie powinna być większa niż 600-800 metrów, tymczasem - jak zauważa - stacje Politechnika i Centrum dzieli obecnie około 1,5 km, stąd potrzeba stworzenia dodatkowej stacji.

- Na odcinku Marszałkowskiej, pomiędzy pl. Zbawiciela a punktem stancji Centrum, mieszka sporo ludzi starszych i dla nich przejście kilometra jest dosyć dużym wysiłkiem - argumentuje prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, podobnie jest w przypadku odcinka Ratusz Arsenał - Dworzec Gdański. Stacja Muranów miałaby powstać między ulicami Anielewicza i Dubois. Profesor przekonuje przy tym, że budowa dwóch nowych stacji M1 nie spowoduje utrudnień w kursowaniu metra - ich budowa jest technologicznie możliwa przy zachowaniu ciągłości ruchu, także na powierzchni. Koszt budowy stacji pl. Konstytucji to ok. 146 mln zł, a Muranów - ok. 116 mln zł.

Koncepcja, którą promuje Trzaskowski, zakłada ponadto wybudowanie podziemnego łącznika między stacją M1 Centrum a dworcem PKP Śródmieście. Rozwiązanie to miałoby zwiększyć komfort podróżnych. Szacowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia to ok. 55,6 mln zł.

Projekt prof. Chudzikiewicza zakłada też wydłużenie drugiej linii metra: na zachodzie od ul. Połczyńskiej do Ursusa, a na północy - od Bródna do stacji PKP Targówek.

Według planów profesora miałyby powstać również trzy nowe linie metra. Przebieg M3 zaprojektowano tak, by rozpoczynał się przy istniejącej już stacji Wilanowska, a kończył na stacji Stadion Narodowy i łączył się z linią M2. Na trasie III linii metra miałyby się znaleźć m.in. Stegny, ul. Powsińska, Siekierki, Gocław, ul. Ostrobramska, rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. W sumie miałoby powstać 11 stacji.

"Linia ta uwzględnia istniejące dworce PKP, proponowany przebieg linii tramwajowych na Gocławiu oraz tereny, które dziś nie cieszą się zainteresowaniem deweloperów. Pokazanie tego planu spowodowałoby uruchomienie boomu inwestycyjnego" - podkreśla prof. Chudzikiewicz.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • w.potega@neostrada.pl, 2018-10-09 21:42:02

    Długofalowy plan rozwoju podziemnej kolei, to wartościowa aktywność kandydata.
  • ..., 2018-10-09 15:04:54

    wpolityce.pl/gospodarka/415701-warszawa-stracila-majatek ... wart kilkunastu stacji metra

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.