Metropolia dostała pierwsze spośród 32 autobusów elektrycznych

Chodzi o pojazdy dofinansowane w projekcie "Jedziemy na prąd - zakup autobusów elektrycznych" prowadzonym w programie Gepard II. Umowa o wartości 107,8 mln zł z wykonawcą, firmą Solaris Bus and Coach, została podpisana w styczniu ub. roku.
Ogółem przetarg objął 27 pojazdów 12-metrowych oraz pięć wozów 18-metrowych, a także 16 mobilnych ładowarek i budowę 11 stacjonarnych. Pojazdy, po osiem, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM. Trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.

Czytaj więcej
6 mln zł kosztowało centrum przesiadkowe w ŚwierklańcuW piątek Michał Nowak z biura prasowego GZM potwierdził dostawę pierwszych spośród zamówionych pojazdów.
"Nowe autobusy to pierwsze pojazdy sygnowane jako Transport GZM, który docelowo skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Transport GZM sukcesywnie będzie pojawiać się na wszystkich elementach infrastruktury transportu publicznego organizowanego przez GZM, a docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w naszym regionie" - zasygnalizował Nowak.
Z kupionych w projekcie 16 mobilnych ładowarek będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto rozmieszczonych 11 ładowarek stacjonarnych - w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz w Gliwicach.
Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 w ramach programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na łącznie 138,3 mln zł, podpisali wiosną 2021 r.
GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz regionalnego programu operacyjnego. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) należące do Tychów będących częścią Metropolii. TLT zamówiły sześć pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem; z dotacją ok. 20 mln zł.
Metropolia otrzymała też dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (plus 10 w prawie opcji) w koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie Zielony Transport Publiczny. Obecnie trwa wybór dostawcy wozów. Pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w pierwszej połowie 2024 r.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.