PARTNER PORTALU
  • BGK

Metropolia pracuje nad następcą Śląskiej Karty Usług Publicznych

  • aw/pap    7 stycznia 2019 - 09:59
Metropolia pracuje nad następcą Śląskiej Karty Usług Publicznych
fot.mat.pras.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpoczęła już prace nad rozwiązaniem, które w 2021 r. rozwinie lub zastąpi krytykowany w regionie system Śląskiej Karty Usług Publicznych. Jeszcze w styczniu powinna rozpocząć się procedura tzw. dialogu technicznego w tej sprawie.




  • Poinformował o tym w opublikowanej w mediach społecznościowych Metropolii rozmowie z internautami odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
  • Wdrożony z kilkuletnim opóźnieniem, w 2015 r., system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.

W założeniu karta miała stać się rodzajem portmonetki umożliwiającej wygodne opłacanie szeregu usług publicznych, świadczonych przez samorządy regionu. Faktycznie, obok płatności za komunikację miejską (m.in. całkowicie zastąpiła bilety okresowe), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach. Terminale ŚKUP w takich miejscach, jak biblioteki czy baseny, są praktycznie nieużywane.

Jedną z istotnych cech systemu jest jego działanie off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnym czasem przekazywania na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów (informacja o takim zakupie musi dotrzeć do wszystkich kasowników), a także długim uruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.

GZM od 1 stycznia br. przejęła - poprzez własną jednostkę Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorów Metropolia przejęła też nadzór nad ŚKUP; jednocześnie już w poprzednich miesiącach sygnalizując przygotowania do możliwych w krótkiej perspektywie poprawek systemu.

W rozmowie z internautami w pierwszych dniach stycznia Kwitek zapewnił, że system jest modernizowany, w związku z pojawianiem się nowych rozwiązań technicznych; usuwane są też mankamenty związane z jego funkcjonowaniem. "Jeżeli chodzi o przyszłość, trzeba pamiętać, że mamy trwałość projektu (unijnego - PAP) do 2021 r., a w związku z tym system ŚKUP w tej obecnej formie lub trochę zmienionej, będzie do tego czasu funkcjonował" - przypomniał przedstawiciel władz Metropolii.

"Natomiast równolegle trwają prace związane z określeniem zasad systemu, który powinien funkcjonować po okresie trwałości projektu (unijnego, dzięki któremu współfinansowano wprowadzenie ŚKUP - PAP). W tej chwili zostały już przyjęte założenia do tego systemu. W tym miesiącu rozpoczynamy dialog techniczny i przymierzamy się do określenia, jak ten nowy system powinien wyglądać" - uściślił Kwitek.

Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawie zamówień publicznych procedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie nie jest równoznaczne z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania. Jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia.

Odpowiadając na pytanie o rozszerzenie dotychczasowego, przejętego od poprzednich organizatorów, systemu sprzedaży biletów o biletomaty w pojazdach, Kwitek wskazał że zdaje sobie sprawę z uciążliwości obecnego rozwiązania, opartego o automaty ŚKUP na wybranych przystankach. Zapowiedział, że w przyszłym roku Metropolia chce je rozszerzyć o kolejne biletomaty na głównych przystankach. Mają one mieć m.in. nową funkcję informacji pasażerskiej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.