PARTNER PORTALU
  • BGK

Metropolia rozpoczyna prace nad nową organizacją komunikacji

  • pap/pt    24 kwietnia 2019 - 16:26
Metropolia rozpoczyna prace nad nową organizacją komunikacji
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) rozpoczyna prace nad nową siecią połączeń komunikacji miejskiej (fot. PTWP/Andrzej Wawok)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) rozpoczyna prace nad nową siecią połączeń komunikacji miejskiej; zaproponowała też wstępnie tegoroczne składki na finansowanie tego zadania – przekazał w środę przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.




Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZM przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.

Przejęciu tego zadania od dotychczasowych organizatorów towarzyszyły liczne oczekiwania miast i gmin członkowskich. Dotyczą one przede wszystkim takich zmian w siatce połączeń i rozkładach, aby zwiększyć efektywność komunikacji w Metropolii, a także optymalizować związane z nią wydatki samorządów.

Przedstawiciele GZM przyznawali w ostatnich miesiącach, że jednym z pilnych zadań jest skalkulowanie bieżącego zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji. W 2019 r. Metropolia weszła bowiem bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie (w efekcie nieprzyjęcia 30 listopada 2018 r. przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na 2019 r.).

Podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii Karolczak poinformował, że w ostatnich tygodniach zarząd GZM przekazał jej członkom propozycje nt. tegorocznej składki zmiennej. "To założenia, które w tym roku będą mocno weryfikowane, ponieważ pracujemy nad nową siatką połączeń" - zaznaczył.

"Pierwsze propozycje dla tej siatki powstaną dla regionu zagłębiowskiego. Jeżeli te prace zostaną zrealizowane pozytywnie - w uzgodnieniu z gminami i mieszkańcami - będziemy je kontynuować (w innych regionach GZM)" - wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM.

Wskazał, że prace te rozpoczną się od badania tzw. napełnień pojazdów komunikacji miejskiej, czyli ilu wożą pasażerów, wyniki będą jedną z podstaw do obliczenia składek zmiennych. Zastrzegł, że przez pierwsze cztery miesiące organizacji transportu przez Metropolię nie miała jeszcze możliwości dużych zmian. Zapewnił, że GZM będzie pracowała, aby wszelkie dane na temat podstaw wyliczania składek były wyczerpujące.

W innym punkcie obrad Karolczak mówił o niedawnym spotkaniu z szefami samorządowych przewoźników obsługujących komunikację na terenie GZM. Jak relacjonował, spółki te mają problemy m.in. z rekrutacją pracowników; oczekując dyskusji np. o realizacji zamówionych już usług komunikacyjnych.

Ocenił, że spółki te szukają rozwiązań, jednak "być może musiałoby to skutkować zwiększeniem kosztów, (…) co niejako miałoby odbicie w umowach - już zawartych czy przyszłych" - wskazał przewodniczący zarządu GZM. Zasygnalizował możliwe prośby o spotkania w mniejszych grupach samorządowców, dla których pracują poszczególni przewoźnicy i dalszą dyskusję. "Na razie konkretne oczekiwania (przewoźników ) nie zostały przedstawione" - zaznaczył Karolczak.

Uczestniczący w spotkaniu z przewoźnikami przewodniczący zgromadzenia GZM prezydent Tychów Andrzej Dziuba uznał, że "sytuacja jest bardzo poważna, grożąca wręcz paraliżem komunikacyjnym w Metropolii". Ocenił, że to problem bieżący, który trzeba rozwiązać, jednak uświadamia on, "jak ważne jest zreorganizowanie całego transportu publicznego w GZM".

"Jak najszybciej musimy zakończyć prace związane z siatką połączeń, bo nie może być zgody na ciągłe zwiększanie finansowania transportu publicznego bez jego reorganizacji. Opory były już wcześniej; teraz jest dobry moment - przejęliśmy jako Metropolia transport - aby zrewolucjonizować połączenia, aby ten transport był bardziej efektywny" - zaakcentował Dziuba.

Podczas środowych obrad zgromadzenie GZM zapewniło m.in. finansowanie pojedynczych dodatkowych kursów pociągów na głównych liniach w obrębie Metropolii. Jej przedstawiciele przekonywali, że to wstęp do realizacji założeń tzw. kolei metropolitalnej, której utworzenie jest jednym z kluczowych założeń budowy nowej sieci komunikacyjnej.

W środę zgromadzenie GZM zmieniło też wieloletnią prognozę finansową Metropolii, zapewniając m.in. środki na dotację do projektu "Harmony" - w ramach programu Horyzont 2020. Ma on dostarczyć całościowych narzędzi do planowania przestrzennego i planowania transportu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Piotrn, 2019-04-28 08:23:38

    Moze przy okazji uda się wprowadzić chociażby tylko autobusy ekspresowe./pospieszne z .całej metropolii (!!) na dworzec autobusowy pod dworcem PKP. Wedlug mnie jest to około 30 autobusów na godzinę, wiec nie zablokują dworca z na którym znajduje sie wiele stanowisk. Goście spoza Metropolii nie będą... wtedy zmuszeni do biegania po całym mieście w poszukiwaniu przystanków. Chyba że jesteśmy Metropolia tylko z nazwy....  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.