Partner portalu

PARTNER SERWISU

Metropolia śląska rozpoczyna formalności związane z przejmowaniem komunikacji

Projektami uchwał zmierzającymi do przejęcia organizacji komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz wykonywania przez nią przewozów na części obszarów przylegających - ma zająć się w czwartek (17 maja) zgromadzenie GZM.
  • W przypadku KZK GOP projekt zakłada przejęcie przez GZM nie tylko organizowania komunikacji, ale też prowadzenia i rozwoju elektronicznych usług publicznych.
  • Osobne projekty zakładają zawarcie przez Metropolię porozumień ws. wykonywania przewozów z gminami spoza niej, które m.in. zlecały je dotąd działającym w obrębie GZM organizatorom.
  • Chodzi o gminy: Krupski Młyn, Miasteczko Śląskie, Toszek, Tworóg i Wielowieś (w obrębie MZKP) oraz Miedźna, Ornontowice, Oświęcim (miasto i gmina), a także Pszczyna - również bez terminu.

Działająca od 1 stycznia br. Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego, który docelowo przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji - od dotychczasowych organizatorów.

Obecnie, poza nowym ZTM, funkcjonuje ich w Metropolii czterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także - odrębnie - gmina Rudziniec.

Jak wynika z rozesłanego przez rzeczniczkę GZM Kamilę Rożnowską programu czwartkowego zgromadzenia Metropolii, w jego programie umieszczono m.in. projekty uchwał zakładające przejęcie przez GZM zadań organizowania publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich od KZK GOP i MZKP oraz zawarcie z tymi podmiotami stosownych porozumień.

W przypadku KZK GOP projekt zakłada przejęcie przez GZM nie tylko organizowania komunikacji, ale też prowadzenia i rozwoju elektronicznych usług publicznych (chodzi przede wszystkim o koordynowany dotąd przez KZK GOP projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych).

W przypadku KZK GOP, MZKP (gminy w obrębie GZM) i Rudzińca projekty uchwał zakładają przejęcie organizowania komunikacji przez Metropolię od 1 stycznia 2019 r. Dla gmin wchodzących w skład porozumienia tyskiego (wyszczególnionych w projekcie zamiast MZK) nie określono tego terminu; w przypadku tej części Metropolii zarząd GZM ma też zawierać porozumienia z gminami zamiast MZK.

Osobne projekty zakładają zawarcie przez Metropolię porozumień ws. wykonywania przewozów z gminami spoza niej, które m.in. zlecały je dotąd działającym w obrębie GZM organizatorom. Chodzi o gminy: Krupski Młyn, Miasteczko Śląskie, Toszek, Tworóg i Wielowieś (w obrębie MZKP) oraz Miedźna, Ornontowice, Oświęcim (miasto i gmina), a także Pszczyna - również bez terminu.

W uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczącej KZK GOP napisano, że uchwała o zgromadzeniu Metropolii ws. wyrażenia zgody na porozumienie z tym organizatorem jest pierwszym krokiem formalno-prawnym do podjęcia przez GZM organizacji komunikacji. Wskazane porozumienie określi m.in. sposób finansowania zadań, zawierania umów o świadczenie usług oraz sprawy majątkowe.

Po zawarciu takiego porozumienia, kolejnym krokiem formalnym mają być: podjęcie uchwały zgromadzenia GZM o zgodzie na przejęcie wszelkich praw i zobowiązań KZK GOP i podjęcie uchwały zgromadzenia KZK GOP ws. przekazania wszelkich praw i zobowiązań Metropolii. Podobny mechanizm ma być stosowany dla pozostałych organizatorów (organizacji i gmin).

Zgodnie z dotychczasowymi intencjami ZTM przejmie wszystkie umowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów. Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowych umów przewoźników z obecnymi organizatorami.

Inny przygotowany na czwartek projekt uchwały zgromadzenia Metropolii dotyczy zawarcia przez nią porozumienia z KZK GOP ws. powierzenia tej organizacji realizacji i obsługi komunikacji autobusowej do lotniska Katowice. Z końcem kwietnia zarząd Metropolii przyjął uchwałę dot. organizacji takich połączeń. Określono w niej m.in. projekt przebiegu trzech linii, które połączą miasta GZM z lotniskiem (prawdopodobnie od września br.).

Jeszcze inne projekty uchwał na czwartkowe zgromadzenie dotyczą finansowania przez GZM wprowadzonej w styczniu br. bezpłatnej komunikacji w dni smogowe (w formie pomocy finansowej dla organizatorów), podobnego finansowania obowiązującej już darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży do 16 lat, a także przekazania gminom środków na pokrycie kosztów prac nad metropolitalnym studium transportowym.

Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadań publicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiej postulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacji publicznej. Od stycznia br. w metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od 1 kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych.

Do metropolitalnej sieci komunikacyjnej w przyszłości ma zostać włączona także kolej.

KOMENTARZE1

  • KOMUNO WRÓĆ ! 2018-05-16 09:09:42
    Warunkiem dla istnienia normalnego transportu zbiorowego, jest konieczność istnienia normalnej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a takowej niestety w Polsce nie ma . Patrząc na te "cyrki" jakie dzieją się z TRAGICZNIE KIEPSKIM projektem ustawy o zmianie ustawy o publicznym transp...orcie zbiorowym UD 126, W ZAKRESIE POZAMIEJSKIEGO DROGOWEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO, należałoby chyba dojść do bardzo smutnego wniosku, że LEPIEJ TO JUŻ BYŁO.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!