PARTNERZY PORTALU

Miasta dopłacają do rowerów miejskich. Nawet 60 zł za przejażdżkę

  • Tomasz Klyta    1 marca 2020 - 00:01
Miasta dopłacają do rowerów miejskich. Nawet 60 zł za przejażdżkę
Warszawa ma obecnie najwięcej, bo 5,7 tys. rowerów miejskich (fot. Karolis Kavolelis / Shutterstock.com)

Od kilkuset tysięcy do nawet kilkunastu milionów złotych rocznie - tyle samorządy wydają na utrzymanie systemów rowerów miejskich. Koszt utrzymania jednego roweru w systemie to kilka tysięcy złotych za rok. 1 marca rusza kolejny sezon rowerów miejskich. Sprawdziliśmy ile poszczególne miasta wydały na nie w 2019 roku.




  • Nawet 7,5 tys. zł - tyle może kosztować średnie utrzymanie jednego roweru w miejskim systemie.
  • Kwoty jakie samorządy dopłacają do pojedynczego wypożyczenia roweru wahają się od 2,16 zł do niemal 60 zł. Najtaniej jest w Warszawie, najdrożej w Zabrzu. Z drugiej strony koszty utrzymania jednego roweru w systemie, może wynosić od 2 do nawet 7 tys. zł za sezon.
  • Mimo dużych kosztów, samorządy wciąż inwestują w rowery i zapowiadają rozbudowywanie stacji i powiększanie floty jednośladów.

Od debiutu systemu rowerów miejskich w 2008 roku w Krakowie na podobne rozwiązania zdecydowało się już ponad 70 samorządów w Polsce. Środki, jakie trzeba przeznaczać na systemy rowerów miejskich, są jednak ogromne. Rekordowo drogi jest warszawski "Veturilo", na którego utrzymanie w 2019 roku miasto wydało 12,8 mln zł.

Jeśli podzielić kwotę, którą stołeczny ratusz zapłacił operatorowi za cały rok funkcjonowania systemu przez liczbę wypożyczeń, można postawić tezę, że pojedyncza przejażdżka użytkownika kosztowała samorząd 2,19 zł. Jest to zasługa przede wszystkim ogromnej popularności warszawskiego roweru miejskiego, z którego w 2019 roku skorzystano niemal 6 mln razy.

Na drugim biegunie jest Zabrze. Mimo, że śląskie miasto zapłaciło "tylko" 493 tys. za funkcjonowanie systemu w 2019 roku, przy niższej popularności jednośladów okazuje się, że pojedyncze wypożyczenie kosztowało samorząd prawie 60 zł.

Oprac. PortalSamorzadowy.pl Oprac. PortalSamorzadowy.pl
Takie obliczenia należy jednak stosować z przymrużeniem oka. Koszty systemu to - poza rowerami - także stojaki, wiaty, obsługa serwisowa, gwarancja. Ponadto miasta często płacą operatorom za dostarczenie kolejnych rowerów do floty. Przede wszystkim jednak, miasta zazwyczaj podpisują z operatorami umowy na kilka lat, zatem roczne koszty funkcjonowania systemu są z góry znane.

Sprawdziliśmy koszty utrzymania rowerów miejskich w poszczególnych polskich miastach.

Warszawa

Jak już wspomnieliśmy, stołeczny samorząd wydał na utrzymanie roweru miejskiego 12,8 mln zł w 2019 roku. System składa się obecnie z 5,7 tys. rowerów, w tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 110 rowerów elektrycznych. Jednoślady można wypożyczać w 390 stacjach. Oznacza to, że koszt rocznego utrzymania jednego roweru w warszawskim systemie to około 2,2 tys. zł.

Czytaj także: Ile gminy dopłacają do miejskich rowerów? Wypożyczenie najtańsze we Wrocławiu

Kwotę te można by nieco obniżyć, bo Warszawa notuje regularne dochody z tytułu rowerów miejskich. W 2019 r. wyniosły one 4,2 mln zł. Na taką kwotę złożyły się opłaty uczestników systemu oraz kary nałożone na operatora.





REKLAMA





×
KOMENTARZE (5)

  • jan, 2020-03-11 14:09:47

    koszty byłyby mniejsze, gdyby miasta żądały opłaty za dzierżawę terenu!!!!
  • iza, 2020-03-11 14:08:18

    firma prywatna robi biznes, dzięki temu, że miasto ponosi koszty!!! rewelacja!!!
  • gosc, 2020-03-02 11:57:34

    Do lepsze budki telefoniczne: anonimowe wypożyczanie - pod warunkiem ze będziesz bulił kaucje np 1700zł jak by z twojego powodu został zniszczony. a jak chcesz tanio jak teraz to masz konto w wypożyczalni i jeździsz za pare zł.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.