PARTNER PORTALU
  • BGK

Miasta stawiają ładowarki do "elektryków". Czy zdążą do końca roku?

  • Tomasz Klyta    15 stycznia 2020 - 06:00
Miasta stawiają ładowarki do "elektryków". Czy zdążą do końca roku?
W samej tylko Warszawie punktów ładowania ma być 1000. Obecnie jest ich 30 (fot. Pixabay)

Ustawa o elektromobilności zakłada, że do końca 2020 r. w miastach powstanie konkretna liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do środy 15 stycznia miasta muszą przygotować raport zawierający m.in. aktualną liczbę takich punktów oraz plan ich budowy do końca roku. Największe miasta podają zupełnie różne dane. Część miast zawarła stosowne porozumienia i jest pewna tego, że liczba punktów wypełni ustawowe przesłanki. Inne się do tego nie kwapią - zgodnie z ustawą, budowa stacji nie jest ich obowiązkiem.




  • Od Białegostoku, który ma zero stacji ładowania, do Katowic, które już za chwilę będą ich miały 115 - sprawdziliśmy, jak w miastach wyglądają przygotowania do spełnienia wymogów ustawy o elektromobilności.
  • Już za 12 miesięcy w Polsce mają być gotowe tysiące nowych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
  • Część gmin aktywnie włączą się w tworzenie sieci stacji. Inne korzystają z tego, że ustawa ich do tego nie zmusza i robią niewiele.

Trudno mówić o średniej liczbie punktów ładowania samochodów elektrycznych w największych polskich miastach. Jedne mogą się pochwalić, że już mają takich punktów kilkadziesiąt, z kolei w innych liczba ta wciąż wynosi 0. Tymczasem ustawa o elektromobilności zakłada wybudowanie konkretnej liczby punktów ładowania do końca 2020 r. (art. 60 ust. 1 ustawy). 

Do 15 stycznia 2020 r. miasta muszą przedstawić raport dotyczący liczby ogólnodostępnych punktów ładowania (art. 61 ustawy). Raport ma także zawierać liczbę planowanych stacji i przy jej uwzględnieniu podać, ile punktów brakuje do osiągnięcia zakładanego planu. We wszystkich największych polskich miastach stacji ładowania jest obecnie za mało. Jednak jednym brakuje "niewiele", inne nawet nie zaczęły budować i czekają, aż ktoś to zrobi za nie, np. operatorzy systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego. To właśnie na tych ostatnich leży obowiązek uzupełnienia planów w poszczególnych miastach (art. 64 ustawy).

- Zgodnie z założeniami ustawy o elektromobilności pierwszeństwo w rozwoju infrastruktury miał mieć rynek. Jednakże, aby móc zrealizować zobowiązania unijne w tym zakresie, drugim krokiem - w przypadku nieosiągnięcia odpowiedniego poziomu rozwoju infrastruktury - będzie realizacja tego zadania przez samorządy oraz w konsekwencji przez operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD) - tłumaczy Piotr Ciołkowski, partner, lider zespołu regulacyjnego ds. sektora energetycznego w kancelarii CMS.

- Jeśli nie została osiągnięta minimalna liczba punktów wskazana w ustawie, to wójt, burmistrz albo prezydent miasta jest zobowiązany do sporządzenia planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania. A OSD, który jest właściwy ze względu na lokalizację danej ogólnodostępnej stacji ładowania wskazanej w planie, ma obowiązek taką stację wybudować - dodaje.

Warszawa

Obecnie w Warszawie jest ponad 30 stacji ładownia samochodów elektrycznych. Zgodnie z wymogami ustawy, w miastach o liczbie ludności powyżej 1 mln mieszkańców oraz ponad 600 tys. zarejestrowanych samochodów ma powstać co najmniej 1 tys. punktów ładowania. Niestety nie znamy planów warszawskiego samorządu na rok 2020.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.