PARTNER PORTALU
  • BGK

Miasta stawiają na carsharing. Wrocław, Warszawa, kto będzie następny?

  • Michał Wroński    14 września 2018 - 06:00
Miasta stawiają na carsharing. Wrocław, Warszawa, kto będzie następny?
Warto zastanowić się, czy w miejskich realiach samochód w każdej sytuacji i na każdym dystansie będzie nam potrzebny (fot. Pixabay.com)

W najbliższą niedzielę (16 września) przypada Europejski Dzień Bez Samochodu. I choć trudno traktować poważnie powtarzane przy tej okazji od lat naiwne apele o pozostawienie samochodu w garażu, to warto zastanowić się, czy w każdej sytuacji i na każdym dystansie będzie nam on potrzebny, a także, czy aby na pewno musimy jeździć własnym autem.




  • Warszawa po raz drugi próbuje rozstrzygnąć przetarg na operatora miejskiego systemu wypożyczalni samochodów.
  • Przedstawiciele firm carsharingowych przekonują, że w mieście przyszłości nie trzeba będzie mieć własnego samochodu, aby się sprawnie poruszać, a system transportowy będzie swego rodzaju kombinacją różnych rozwiązań.
  • Aby tak się stało, usługi carsharingowe muszą być na tyle tanie, że jazda własnym pojazdem stanie się nieopłacalna.

3 września w warszawskim Zarządzie Dróg Miejskich otwarto oferty złożone w powtórzonym przetargu na 5-letnie świadczenie usług carsharingowych na obszarze stolicy. Oferent – podobnie jak w poprzednim, przeprowadzonym na wiosnę tego roku przetargu – był tylko jeden tj. firma Panek. Zaproponowała ona flotę 500 pojazdów, złożoną z 480 hybrydowych aut osobowych typu toyota yaris, 10 dostawczych vanów i 10 vanów osobowych marki renault (vany z silnikiem diesla). Firma deklaruje gotowość uruchomienia usługi w ciągu maksymalnie 30 dni kalendarzowych od podpisania umowy o koncesji. W złożonej ofercie proponuje maksymalną cenę za wynajem samochodów osobowych na poziomie 49 groszy za minutę jazdy i 79 groszy w przypadku vanów. Zgodnie z postawionymi przez miasto warunkami usługa powinna być dostępna co najmniej na obszarze Mokotowa, Ochoty, Pragi Południe, Pragi Północ, Śródmieścia, Woli i Żoliborza. W ogłoszonym przetargu ZDM szacował wartość zamówienia na ponad 6,6 mln euro.

To już drugie podejście Warszawy do uruchomienia miejskiego carsharingu. Pierwsza próba miała miejsce jeszcze przed wakacjami i zakończyła się odrzuceniem złożonej prze firmę Panek oferty i powtórzeniem całego postępowania. Czy tym razem będzie inaczej? Jak informuje Karolina Gałecka z ZDM Warszawa, przedstawiona dokumentacja przekazana została do komisji weryfikacyjnej, ale nie wiadomo, jak długo trwać będzie teraz jej analiza.

- Na pewno jesteśmy bliżej niż dalej rozstrzygnięcia – mówi Gałecka.

Jeśli stolica uruchomi miejską wypożyczalnię samochodów, to będzie drugim miastem w Polsce (po Wrocławiu), którego mieszkańcy będą mogli korzystać z takiego rozwiązania (w wielu innych ośrodkach wypożyczalnie samochodów funkcjonują także na zupełnie komercyjnych zasadach). Zapewne nie będzie też ostatnim. Prócz samochodów w polskich miastach coraz częściej można też wypożyczyć skutery – kilka dni temu taka usługa pojawiła się w Poznaniu, wiosną we Wrocławiu.

- Kiedyś samochód był pierwszym wyrazem wolności. Dziś dla młodych ludzi posiadanie samochodu często już nie jest przejawem dobrobytu ani oznaką zamożności. Coraz więcej jest też środków transportu, które mogą uzupełniać system, a pasażera nie interesuje, kto jest ich właścicielem – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj,





REKLAMA




×
KOMENTARZE (11)

  • oooooo......, 2018-09-25 13:34:00

    carsharing - bajki dla dorosłych ?
  • wielki świat ?, 2018-09-19 15:57:33

    miasta stawiają na carsharing ?- chyba dlatego że słowo brzmi "po zachodniemu ?
  • cwaniak., 2018-09-17 18:01:10

    taka ustawa to sprytny tekst ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.