PARTNER PORTALU
  • BGK

Miejski tabor do wymiany

  • wnp.pl    9 lutego 2013 - 10:10
Miejski tabor do wymiany

Od dwóch lat ustabilizowały się przewozy pasażerów komunikacją miejską w Polsce na poziomie ok. 3,8-3,9 mld rocznie. - To jednak mniej niż np. w 2005 roku (4 mld pasażerów) i w latach wcześniejszych – mówi Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.




Głównym powodem jest zachłyśnięcie się motoryzacją indywidualną. Z roku na rok rośnie liczba samochodów osobowych i nie ma presji na rezygnację z przesiadania się z własnych aut do autobusów, tramwajów lub pociągów. Zatrzymanie się tendencji spadkowej pasażerów komunikacji zbiorowej jest natomiast wypadkową korków i problemów z parkowaniem w centrach miast.

Czytaj też: Samorząd powinien ustalać opłaty za parkowanie

- Transport w miastach jest bardzo wrażliwy na graniczną akceptowalną prędkości - mówi Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. - Jeżeli średnia prędkość podróży miejskim środkiem jest równa prędkości własnym samochodem, skutecznie zachęca to do jego zostawienia w garażu.

Jego zdaniem, do wyboru komunikacji zbiorowej zachęca coraz większy udział nowoczesnego taboru. Dotyczy to jednak głównie największych i najbogatszych 9 aglomeracji, które skorzystały na możliwości korzystania z dofinansowania z PO Infrastruktura i Środowisko, bowiem pozostałe samorządu mogły w mniejszym stopniu skorzystać z innych programów (RPO, RPW). W dodatku te pierwsze, jak w szczególności Warszawa, nadmiernie zadłużyły się i obecnie tną wydatki na komunikację zbiorową.

Z ocen IGKM wynika, że ze względu na zaawansowany wiek (średnia 12 lat), rocznie potrzeba wymieniać na nowe ok. 8 proc. autobusów. Licząc od ok. 12 tys. taboru, oznacza to zakupy wielkości ok. 1000 pojazdów rocznie. Taki był poziom w 2011 roku, lecz nie w ub.r., bowiem do miast trafiło 559 nowych autobusów.

Czytaj też: Uzywane autobusy królują na polskich drogach

Nie inaczej rzecz przedstawia się z tramwajami. Spośród 3600 użytkowanych, 35 proc. liczy ponad 25 lat, czyli jest to także nieefektywny tabor pod względem kosztów napraw i eksploatacji (zużycie energii elektrycznej). Powinno być wymienianych rocznie po 300 tramwajów.

Pieniądze do zdobycia są jeszcze w tej unijnej perspektywie finansowej. Według szacunków MRR, na projekty taborowe w miastach oraz infrastrukturalno-taborowe alokacja unijna sięga 4,8 mld zł (w tym 1,27 mld zł na zakup taboru dla projektu metra) oraz blisko 360 mln z Programu Rozwój Polski Wschodniej (działanie III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego).

Cały artykuł czytaj tu

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.