PARTNER PORTALU
  • BGK

Mieszkańcy południowych dzielnic Katowic dłużej poczekają na linię tramwajową

  • PAP/JS    8 czerwca 2018 - 18:46
Mieszkańcy południowych dzielnic Katowic dłużej poczekają na linię tramwajową
Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego (fot. pixabay.com)

O rok – do połowy października 2019 r. - samorząd Katowic wydłużył termin realizacji umowy z wykonawcą projektu budowlano-wykonawczego dla planowanej budowy linii tramwajowej do południowych dzielnic miasta. Motywuje to chęcią porozumień z właścicielami nieruchomości.




  • Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.
  • Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 r.
  • Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowej linii zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny na Rynek w godzinach szczytu w 22-24 minuty.

Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa na południe Katowic, która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Szacunkowy koszt całkowity inwestycji to 135 mln zł.

Jak poinformował w komunikacie katowicki magistrat, realizacja inwestycji pn. "Tramwaj na Południe Katowic" znajduje się na ostatnim etapie przygotowania pełnej dokumentacji, dotyczącej wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.

"Przeprowadzono m.in. szereg analiz dla ponad 1 tys. działek, przez i w okolicach których będzie przebiegała planowana inwestycja. W trakcie tych prac zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. specustawy drogowej, Urząd Miasta Katowice będzie prowadził rozmowy i zmierzał do konsensu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości" - napisano w komunikacie.

W ten sposób katowicki samorząd uzasadnił potrzebę zmiany terminu realizacji umowy ze spółką Sweco Consulting, odpowiedzialną za wykonanie m.in. projektu budowlano-wykonawczego. Został on wydłużony o rok - z 16 października 2018 r. na 16 października 2019 r.

"Decyzja o prowadzaniu rozmów ma dwie konsekwencje. Z jednej strony wydłużyła etap przygotowania dokumentacji, jednak z drugiej powinna mieć wpływ na mniejszą liczbę uwag mieszkańców, które pojawią się w trakcie konsultacji społecznych prowadzonych przez RDOŚ w ramach procedowania decyzji środowiskowej" - zaznaczyła rzeczniczka magistratu Ewa Lipka.

"To z kolei powinno przełożyć się na krótszy czas trwania procedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. W związku z czym dopiero po uzyskaniu decyzji z RDOŚ będzie możliwe określenie zmiany terminu zakończenia całej inwestycji" - zastrzegła.

Jej projektowanie trwa od grudnia 2016 r. Warta 1,84 mln zł umowa ze Sweco Consulting pierwotnie miała 22-miesięczny termin realizacji. W lutym br. samorząd Katowic deklarował finalizowanie procesu uzgadniania szczegółów przebiegu trasy sygnalizując, że wniosek o decyzję środowiskową powinien być gotowy późną wiosną.

Już wcześniej zdecydowano, że linia tramwajowa rozpocznie się na obecnej pętli Brynów, a kończyć będzie się na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi - wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu - mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowej linii zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny na Rynek w godzinach szczytu w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków oddalonych od siebie o 600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem budynków.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 r.

Budowę nowej linii na południe Katowic ma obejmować trzeci etap szacowanego na ok. 885 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. Na początku br. przedstawiciele resortu rozwoju wyrażali nadzieję, że umowa na dofinansowanie tego etapu projektu TŚ zostanie podpisana w IV kw. br.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.