PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Minął termin zgłoszeń do Bazy Danych Odpadowych

  • pt    25 lipca 2018 - 15:26
Minął termin zgłoszeń do Bazy Danych Odpadowych
Obowiązek rejestracji w BDO spoczywa na przedsiębiorcach, którzy prowadzą ewidencję odpadów (fot. Pixabay)

24 lipca minął termin składania wniosków do marszałka województwa o wpis do Bazy Danych o Odpadach (BDO). Jest to wymóg ustawowy i za jego niewykonanie grożą surowe konsekwencje.




  • Obowiązek rejestracji w BDO spoczywa na przedsiębiorcach, którzy prowadzą ewidencję odpadów.
  • Powstanie BDO ma ułatwić kontrolę nad odpadami.

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) jest częścią rejestru informatycznego z informacjami o podmiotach wprowadzających produkty i gospodarujących odpadami. Funkcjonuje pod adresem www.bdo.mos.gov.pl, a za jego prowadzenie odpowiedzialni są marszałkowie województw. Rejestr ma służyć nie tylko organom administracji państwowej czy inspekcji ochrony środowiska, ale również przedsiębiorcom.

Czytaj też: Polska drugim największym odbiorcą brytyjskich śmieci w UE. Komisja zaniepokojona

– Celem utworzenia bazy jest umożliwienie prostego i szybkiego dostępu wszystkich podmiotów zajmujących się gospodarowaniem odpadami do systemu, w sposób elektroniczny, w tym ewidencjonowanie odpadów, prowadzenie sprawozdawczości, prowadzenie rejestru podmiotów z informacjami o ich stanie formalnoprawnym – tłumaczył resort.

Mimo możliwości prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej i elektronicznej, docelowo ewidencja będzie prowadzona wyłącznie za pośrednictwem BDO, co oznacza całkowite odstąpienie od formy papierowej.

Według wyliczeń ministerstwa dzienna liczba kart ewidencji odpadów wynosi ok. 1,3 mln, natomiast kart przekazania odpadów – ok. 710 tys.

– Po utworzeniu BDO wszystkie czynności związane z wypełnieniem przez podmioty właściwych formularzy będą odbywały się drogą elektroniczną, ograniczając tym samym przepływ dokumentów – podkreśla Ministerstwo.

Aby uzyskać wpis do rejestru BDO należało złożyć wniosek do marszałka województwa.

Marszałek województwa powinien dokonać wpisu do 6 miesięcy od dnia utworzenia nowego rejestru, czyli ostatecznie do 24 lipca 2018 r. Po dokonaniu wpisu przydzielany był numer rejestrowy oraz konto przedsiębiorcy.

Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, w rejestrze znajduje się aktualnie 41 tys. podmiotów, czyli mniej niż 20 procent wszystkich firm zobowiązanych do rejestracji.

- Dotychczas marszałkowie województw zarejestrowali ok. 40,9 tys. podmiotów (z czego 12,7 tys. z urzędu), które zobowiązane były do uzyskania takiego wpisu. Dodatkowo 52,8 tys. wniosków zostało wprowadzonych już do systemu w celu ich weryfikacji i ostatecznej akceptacji. Kolejne oczekują jeszcze na wprowadzenie – poinformowało Ministerstwo Środowiska Dziennik Gazetę Prawną.

Dlaczego powstała BDO?

Celem wprowadzenia BDO jest uszczelnienie systemu ewidencjonowania odpadów oraz stworzenie nowego narzędzia dla inspektorów środowiska. Chodzi również o to, aby informacje dotyczące transferu odpadów można było na bieżąco weryfikować za pomocą internetowego rejestru. Ponadto baza ma służyć do gromadzenia danych dotyczących m.in. wprowadzonych do obiegu produktów. W przyszłości BDO będzie zbiorczą ewidencją odpadów oraz miejscem zawierającym informacje związane z ich zagospodarowaniem, ponieważ obejmie wszystkie podmioty, które są zobowiązane do jej prowadzenia.

To nie koniec zmian w prawie w kwestii ewidencjonowania odpadów. W planach jest wprowadzenie uszczegółowień dotyczących danych zawartych w sprawozdaniach dla marszałka województwa. Nie będzie już możliwości składania sprawozdania rocznego w formie papierowej. Zostanie to całkowicie zamienione na formę elektroniczną – dane zbiorcze będą w ten sposób przesyłane przy użyciu indywidualnego konta w BDO. Kolejne zmiany zostaną określone w nowych rozporządzeniach ministra środowiska.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.