PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Mrzonki o bezpiecznej kolei

  • GK    16 lipca 2012 - 11:09
Mrzonki o bezpiecznej kolei

Na kolei odbywa się igranie z ogniem. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce uważa, że bezpieczeństwo na kolei jest realnie zagrożone.




31 maja w Ministerstwie Transportu odbyło się spotkanie Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, podczas którego minister Sławomir Nowak, po długiej batalii strony społecznej ogłosił pakiet 10 kluczowych kwestii dla bezpieczeństwa na kolei.

6 lipca miało się odbyć kolejne spotkanie Komisji przedstawiające harmonogram wdrożenia poszczególnych elementów pakietu bezpieczeństwa. Tymczasem, według Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, zamiast harmonogramu mamy do czynienia z kolejnymi próbami marginalizowania tematu i akceptacji warunków zagrażających bezpieczeństwu kolejowemu w Polsce.

– Niestety po raz kolejny okazało się, że komisja bezpieczeństwa zamiast przeciwdziałać konkretnym zagrożeniom nadal tylko pozoruje działania w tych kwestiach wyszukując tematy zastępcze – np. szkolnictwo i powołując „zespoły dyskusyjne”, z prac których nic konkretnego nie wyniknie, bo w dalszym ciągu brakuje konkretnych decyzji, które mogłyby zmienić obecną sytuację – twierdzą związkowcy.

Dotąd zarówno w resorcie transportu, jak i w UTK nie powołano żadnego sztabu kryzysowego dla naprawy bezpieczeństwa. Nie ma nawet kilku osób dedykowanych, aby zajmować się wyłącznie tą sprawą. Za to są urzędnicy, którzy od czasu do czasu przy okazji posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa są odrywani od swoich codziennych czynności, aby na chwilę zająć się sprawami bezpieczeństwa.

Jeśli chodzi o konkrety to Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce twierdzi m.in., że pomimo, iż nowa ustawa o transporcie kolejowym przewiduje półtoraroczny okres szkolenia na świadectwo maszynisty – Urząd Transportu Kolejowego w dalszym ciągu pozytywnie opiniuje programy szkoleń na świadectwo maszynisty, które znacznie odbiegają od przyjętych norm w projektach rozporządzeń przygotowywanych na okoliczność zmiany ustawy, która ma szansę wejść w życie nie wcześniej niż późną jesienią lub nawet wiosną 2013r.

– Trudno oprzeć się wrażeniu, że brakuje wyobraźni, iż „produkcja maszynistów” po 2-miesięcznych kursach stworzy olbrzymie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu jeszcze zanim pożądana ustawa ujrzy światło dzienne – twierdzi związek.

<!-- pagebreak //-->

W dodatku związkowcy twierdzą, ze w dalszym ciągu nie zrobiono nic, aby zlikwidować swoisty kolejowy terroryzm dotyczący łamania czasu pracy maszynistów. Według deklaracji ministra Massela nowa ustawa o warunkach i czasie pracy na kolei powinna być gotowa około grudnia 2013 roku.

Tymczasem to dzisiaj właśnie w świetle obowiązującego prawa pozwala się na to, żeby maszynista pracował praktycznie ciągiem 24-godziny na dobę, nie zachowując rzeczywistego wypoczynku – bezpieczeństwo jest w tym przypadku realnie zagrożone, a działania zmierzające do zmiany tego stanu rzeczy powinno się podjąć od natychmiast.

Związkowcy zwracają uwagę na to, że nie wdrożono praktycznie żadnych zaleceń Państwowej Komisji Bezpieczeństwa wydanych po zbadaniu przyczyn katastrof, które zdarzyły się w ostatnich latach. Skandalem jest to, że w dalszym ciągu istnieją na kolei zidentyfikowane zagrożenia, które doprowadziły do wielkich nieszczęść na polskich torach.

Według nich, nie nastąpiło żadne realne wzmocnienie kadrowe UTK nie ma też projektów ustaw dających urzędowi narzędzia prawne do egzekwowania standardów bezpieczeństwa.

– W dalszym ciągu na kolei odbywa się igranie z ogniem, a ponieważ w kwestiach bezpieczeństwa ruchu kolejowego nie podejmuje się żadnych konkretnych działań Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce stoi na stanowisku, że jest ono niestety realnie zagrożone! Dlatego wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie działania związków zawodowych w tej sprawie będą musiały się zradykalizować – czytamy w stanowisku zwiąku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.