PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

MŚ przedstawiło kolejny projekt noweli ustawy o odpadach

  • PAP/JS    13 sierpnia 2018 - 15:49
MŚ przedstawiło kolejny projekt noweli ustawy o odpadach
W przygotowanym przez MŚ projekcie, jak wynika z Oceny Skutków Regulacji, przewiduje się szereg ułatwień dla przedsiębiorców (fot. pixabay.com)

Ułatwienia dla przedsiębiorców, związane przede wszystkim z uproszczeniem procedury obiegu dokumentów w przypadku gospodarowania odpadami zakłada przygotowany przez resort środowiska projekt nowelizacji ustawy o odpadach.




  • W przygotowanym przez MŚ projekcie, jak wynika z Oceny Skutków Regulacji, przewiduje się szereg ułatwień dla przedsiębiorców.
  • Polegają one na zniesieniu obowiązku (przy składaniu wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami) dołączania oryginałów takich dokumentów.
  • W noweli "wprowadzona zostanie również możliwość przekazywania przez BDO dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk i recykling odpadów opakowaniowych, odpadów powstałych z olejów smarowych i opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii i akumulatorów".

Projekt w poniedziałek (13 sierpnia) znalazł się na stronie Rządowego Centrum Legislacji i ma być poddany konsultacjom.

Nowelizacja ustawy o odpadach, jak pisze MŚ w uzasadnieniu, "wynika z konieczności pilnego doprecyzowania przepisów odnoszących się do funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), nad której utworzeniem obecnie toczą się intensywne prace".

Z uzasadnienia bowiem wynika, że w ramach prac nad BDO zidentyfikowano szereg problemów do rozwiązania, takich jak m.in.: "niedostosowanie reguły wydatkowej do zmienionego harmonogramu prac nad BDO"; "przesyłanie listowne przez marszałków województw do podmiotów wpisanych do rejestru zawiadomień o aktywacji konta w rejestrze oraz o nadanym loginie i haśle do systemu, co generuje koszty i nie jest zgodne z zasadą zasobooszczędności"; "brak doszczegółowienia przepisów w sposób zapewniający od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO".

Czytaj też: BCC ma pomysł jak rozwiązać problem pożarów na składowiskach śmieci

W przygotowanym przez MŚ projekcie, jak wynika z Oceny Skutków Regulacji, przewiduje się szereg ułatwień dla przedsiębiorców. Polegają one na zniesieniu obowiązku (przy składaniu wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami) dołączania oryginałów takich dokumentów, jak m.in.: dowód uiszczenia opłaty rejestrowej; dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego; zaświadczenia wydane przez bank prowadzący rachunek organizacji o wpłatach różnych wymaganych kwot.

W noweli "wprowadzona zostanie również możliwość przekazywania przez BDO dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk i recykling odpadów opakowaniowych, odpadów powstałych z olejów smarowych i opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii i akumulatorów".

Ponadto, "w celu ułatwienia zbudowania systemu elektronicznego oraz wprowadzania danych do BDO wzory odpowiednich formularzy zastąpione zostaną zakresami informacji".

"Proponuje się również rozszerzenie BDO o moduł obejmujący dokumenty potwierdzające zbieranie, odzysk i recykling odpadów opakowaniowych, odpadów powstałych z olejów smarowych i opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii i akumulatorów. Obecnie dokumenty te są wystawiane i przekazywane odpowiednim podmiotom w formie papierowej, co generuje koszty zarówno po stronie podmiotów je wystawiających jak i po stronie podmiotów przechowujących te dokumenty, w szczególności marszałków województw. Wprowadzenie elektronicznego potwierdzania zagospodarowania ww. odpadów ułatwi też analizę tych dokumentów przez marszałków województw" - czytamy w OSR.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.