PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nawet 5 zł za parkowanie to za mało. W Krakowie stawki wzrosną trzykrotnie

  • Tomasz Klyta    31 maja 2019 - 11:09
Nawet 5 zł za parkowanie to za mało. W Krakowie stawki wzrosną trzykrotnie

Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Główne zmiany to pobór opłat w weekend i zwiększenie dostępności miejsc postojowych. W najdroższej strefie, pierwsza godzina parkowania będzie kosztowała 9 zł, druga 10 zł a trzecia 11 zł. Za każdą kolejną trzeba będzie dopłacić 9 zł.




  • Jeśli kierowcy mieliby płacić 5 zł za godzinę postoju, to nie zmienią swoich zachowań - twierdzi Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. W stolicy małopolski wzrosną ceny za parkowanie w centrum.
  • Jak argumentuje ZTP, rolą stref płatnego parkowania jest tymczasem zmniejszenie ruchu ulicznego i poprawianie dostępności miejsc postojowych w najbardziej zatłoczonych obszarach miasta.
  • Projekt w sprawie podziału centrum miasta na strefy i podstrefy, już wpłynął do rady miasta.

Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami, najwyższą stawkę za godzinę parkowania, którą mogą pobierać samorządy, to 3 zł za godzinę. Dzięki nowelizacji kilku ustaw, w tym ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym, dopuszczalne maksymalne stawki wzrosną nawet o 300 proc.

"Obowiązujące od 2001 r. stawki opłat już dawno przestały wpływać na zachowania kierowców, w efekcie połowa parkujących w strefie płatnego parkowania robi to codziennie, a więcej niż połowa wykonuje postój przez 6-7 godzin" - czytamy w komunikacie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Jak argumentuje ZTP, miejsca na komercyjnych działkach prywatnych kosztują dziś 5-6 zł za godz. Na parkingach kubaturowych nawet 7 zł. Nie jest to przypadek. Kiedy w 2001 r. ministerstwo zapisywało kwotę 3 zł jako górny limit opłat, kwota ta miała wówczas wartość porównywalną z kwotą 7-8 zł obecnie. Zauważono również, że od 2001 r. Kraków stał się o wiele bardziej popularny wśród turystów.

W projekcie uchwały, który ZTP wysłał do biura rady miejskiej w Krakowie, zaproponowano podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od zatłoczenia na ulicach(dane pochodzą z analizy wykonanej jesienią 2018 r.) Najdroższe obszary to te, gdzie wypełnienie miejsc postojowych przekraczało przez cały dzień poziom 95 proc., a czasem sięgało nawet 100 proc. W efekcie kierowcy poszukiwali tam miejsca na postój, krążąc po uliczkach nawet przez kwadrans, jak pokazała wspomniana analiza.

W najdroższych podstrefach pierwsza godzina postoju miałaby kosztować 9 zł, druga 10, a trzecia 11 zł – każda następna kolejne 9 zł. To podstrefy P1 oraz P2. Średnia cena  (7 zł za pierwszą godzinę) będzie dotyczyła podstref P7 czy P5, a więc Zwierzyńca i Podgórza, oraz podstref P3 i P4, rejony Grzegórzek i ul. Lubicz. Najtańsze podstrefy będą obciążone kwotą 5 zł za pierwszą godzinę postoju. Nieopłacenie postoju będzie obciążone opłatą w wysokości 200 zł.

Do tej najtańszej grupy będą się też zaliczały dwie nowe podstrefy na os. Podwawelskim i na Zabłociu. Na razie ZTP nie proponuje nowych obszarów, ale część rad dzielnic wnioskuje o objęcie odpłatnością za postój dodatkowych części miasta. Decyzję w tej sprawie ZTP pozostawia radnym miasta. Nowe obszary staną się obszarami płatnego parkowania na wiosnę 2020 r. tak, by był czas na zakup parkometrów niezbędnych do instalacji na nowych ulicach, oraz dopasowanie się do ewentualnych korekt wprowadzonych przez radę miasta.

"Analiza z jesieni 2018 r. pokazała, że jeśli kierowcy mieliby płacić 5 zł za godzinę postoju, to nie zmienią swoich zachowań. Stąd biorą się m.in. proponowane w projekcie uchwały stawki. Zarazem punktem odniesienia są też kwestie opłacalności budowy parkingów kubaturowych. Dopiero od poziomu 7 zł za godzinę, opłaca się brać kredyt i realizować inwestycję z gwarancją zwrotu nakładów. Przywrócenie realnej ceny da więc szansę na komercyjnych partnerów, którzy zdecydują się na budowę parkingów kubaturowych, co pozwoli doprowadzić do uporządkowania ulic" - czytamy w komunikacie ZTP.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • kirk, 2019-05-31 21:55:37

    Jak to ma się do stanu faktycznego ,magistrat w Krakowie w Warszawie i Gdańsku szuka oszczędności w kieszeniach zwykłych obywateli, ale mają na trzy-krotne dopłaty premiowe dla strajkujących nauczycieli ,wniosek ; warto być banitą nieróbstwa w królestwie,,, a szeryf za to zapłaci,hipokryzja włoda...rzy miast jest kosmiczna  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.