PARTNER PORTALU
  • BGK

Nextbike Polska uspokaja gminy. Po klapie na Pomorzu głos ws. rowerów miejskich zabiera Poznań

  • Michał Wroński    30 października 2019 - 13:00
Nextbike Polska uspokaja gminy. Po klapie na Pomorzu głos ws. rowerów miejskich zabiera Poznań
W tym sezonie funkcjonowanie roweru miejskiego w Poznaniu budzi zastrzeżenia. Radykalnych kroków jednak nie należy się spodziewać (fot. ZTM Poznań)

Ta sytuacja nie ma wpływu na obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce – zapewniają władze Nextbike Polska po tym jak odpowiedzialna za obsługę roweru metropolitalnego na Pomorzu spółka – córka stanęła na krawędzi upadłości. Zaistniałej sytuacji pewnie uważnie przyglądają się samorządy z całej Polski. Wszak Nextbike jest operatorem rowerów miejskich w 57 miastach i gminach całego kraju. I nie wszędzie funkcjonowanie tamtejszych systemów wygląda idealnie.




  • Pomysł na rower metropolitalny nadal jest aktualny, będziemy starali się go uruchomić, choć nie wiemy, ile gmin będzie chciało do tego nowego projektu wejść – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
  • Kontynuujemy obsługę pozostałych klientów– uspokaja Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike Polska. Lista tych „pozostałych klientów” liczy 57 miast i gmin w całej Polsce.
  • Ten komunikat nie wszędzie chyba został uznany za wiarygodny. W Poznaniu, gdzie z rowerem miejskim też były problemy Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia, że „nie ma konieczności, ani podstaw prawnych do podjęcia takich samych działań”, jak na Pomorzu.

To miał być największy w Europie system elektrycznych rowerów publicznych. Tworzyć go miało blisko 4100 jednośladów, rozlokowanych na terenie 14 gmin Pomorza Gdańskiego. Projekt Mevo miał ruszyć w listopadzie 2018 r. Problemy z przygotowaniem infrastruktury i przeciągające się testy sprawiły, że debiut ostatecznie przesunął się na wiosnę 2019 r. Przy czym uruchomienie systemu nie było jednoznaczne z tym, że osiągnął on pełną moc. Na początek system objął ok. 1200 rowerów, kolejne miały systematycznie do niego dołączane. Tak się jednak nie stało. Co więcej opóźnienia w realizacji kontraktu, związane z nimi kary umowne i wyższe aniżeli zakładano koszty całego przedsięwzięcia wpędziły operatora systemu – spółkę NB Tricity (spółkę – córkę Nextbike Polska) – w poważne kłopoty finansowe.

Przedstawiony przez nią z początkiem października plan restrukturyzacyjny nie został zaakceptowany przez zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Samorządowcy zażądali kategorycznie „dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo”. W praktyce oznaczało to, że widmo upadłości NB Tricity staje się coraz wyraźniejsze. Strona samorządowa postanowiła zatem uprzedzić wypadki i 28 października częściowo odstąpiła od umowy z operatorem systemu.

- Mieliśmy świadomość tego, że trwa walka z czasem, bo jeśli spółka by upadła, to zostalibyśmy z niczym. Odstępując od umowy mamy przynajmniej szansę na wypłatę gwarancji bankowych, która zabezpiecza ten kontrakt – tłumaczy prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Podkreśla, że umowa w części dotyczącej infrastruktury oraz pewnej liczby rowerów została zrealizowana.

- Będziemy starali się zabezpieczyć to mienie i szukać nowego operatora. Pomysł na sam rower metropolitalny nadal bowiem jest aktualny, będziemy starali się go uruchomić, choć oczywiście na razie nie wiemy, ile gmin będzie chciało do tego nowego projektu wejść – zastrzega w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl prezydent Dulkiewicz.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • iza, 2019-10-31 09:02:18

    biznes tam się kręci, gdzie gminy dokładają do interesu. Bezpośrednio lub nie pobierając opłat
  • Pik, 2019-10-30 22:52:46

    To nie koszty ale prawdopodobnie kary umowne wpędziły w klopoty dedykowaną do tego zadania spółkę córkę. Z punktu widzenia odbiorców rower hulał, a gminy dostały 1200 rowerków praktycznie za pół darmo.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.