PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nie ma kasy, nie ma pociągów

  • PAP    1 czerwca 2012 - 13:42
Nie ma kasy, nie ma pociągów

Od 1 czerwca na Śląsku jest o kolejnych 16 połączeń Przewozów Regionalnych mniej. Powód? Samorząd nie płaci.




16 pociągów Przewozów Regionalnych przestało od piątku kursować po torach woj. śląskiego. W przypadku ok. 30 kolejnych zmieniono terminy kursowania lub skrócono trasy.

To już druga korekta wprowadzonego w grudniu rozkładu jazdy Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Pierwszą, w ramach której z rozkładu wykreślono 67 połączeń, wprowadzono 1 marca. Powodem jest niedostateczna wysokość dotacji samorządu śląskiego do przewozów kolejowych.

Jak informował w lutym samorząd woj. śląskiego, ponieważ dotacja nie pokryje w całości kosztów przewoźnika, konieczna jest likwidacja blisko 100 z 480 pociągów Przewozów kursujących w ramach dotychczasowego rozkładu. Zapowiedziano wprowadzenie cięć w dwóch etapach: od 1 marca i od 1 czerwca tego roku.

Według informacji Przewozów Regionalnych obecna korekta obejmuje likwidację 16 pociągów: 5 na liniach z Gliwic do Opola, Kędzierzyna-Koźla lub Strzelec Opolskich, 6 na linii z Częstochowy do Opola oraz 5 na liniach z Rybnika do Pszczyny, Wodzisławia Śląskiego i Chałupek.

Zmiany terminów kursowania lub skrócenia tras wprowadzono na liniach Oświęcim - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice - Cieszyn, Katowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń, Katowice - Rybnik - Racibórz - Chałupki, Pszczyna - Rybnik, Chałupki - Racibórz - Kędzierzyn Koźle, Częstochowa - Opole, Katowice - Tarnowskie Góry - Kluczbork oraz Gliwice - Pyskowice - Opole.

Pierwszy, marcowy etap cięć objął 67 pociągów: 22 na linii Bytom - Gliwice, 9 na linii Częstochowa - Lubliniec, 20 na linii Bielsko-Biała - Czechowice-Dziedzice - Pszczyna - Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki, 4 na linii Katowice - Bielsko-Biała, 10 na linii Czechowice-Dziedzice - Cieszyn oraz 2 na linii Częstochowa - Koniecpol.

Jak zaakcentowała w przekazanej PAP informacji rzeczniczka Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Magdalena Tosza, zmiany wprowadzane w drodze czerwcowej korekty przez przewoźnika dotyczą tylko dodatkowych postojów lub minutowych przesunięć w rozkładach - na wnioski podróżnych.

"Większe zmiany są wynikiem decyzji zarządu województwa podjętej w lutym" - podkreśliła Tosza. Wtedy to urząd marszałkowski zdecydował, że nie dysponuje wystarczającymi środkami na utrzymanie wprowadzonego w grudniu rozkładu, a potem przekazał Przewozom wykaz proponowanych do zawieszenia połączeń.

W kwietniu ub. roku samorząd woj. śląskiego zamówił na 2012 r. w tamtejszym zakładzie Przewozów Regionalnych 480 pociągów, które zaczęły jeździć zgodnie z rozkładem obowiązującym od grudnia ub. roku. Kolejowa spółka oczekiwała na ten cel blisko 146 mln zł dotacji, ostatecznie zmniejszając tę kwotę do 138 mln zł.

Czytaj też Nowe spółki nie oznaczają, że Przewozy Regionalne nie mają perspektyw  

Samorząd początkowo deklarował mniej więcej 90 mln zł, ale na początku lutego poinformował o zwiększeniu tej kwoty do ponad 120 mln zł. Samorządowcy przyznali, że taka wysokość dotacji oznacza zawieszenie części połączeń, jednocześnie podkreślając, że nie stać ich na więcej, ponieważ właśnie przez dotychczasowe dotacje dla Przewozów region jest już maksymalnie zadłużony.

W październiku ub. roku zarząd woj. śląskiego przekazał obsługę ważnego połączenia kolejowego Gliwice-Częstochowa własnej spółce Koleje Śląskie. Samorząd powołał ją by ograniczyć wydatki na zbyt drogie - jego zdaniem - Przewozy. Według marszałka regionu PR nie radzą sobie m.in. z przerostem zatrudnienia.

Koleje Śląskie, które - prócz trasy z Gliwic do Częstochowy - od końca ub. roku w dni wolne od pracy kursują na trasie Częstochowa - Wisła Głębce, od 1 czerwca do Wisły Głębiec jeżdżą codziennie - z Katowic i Gliwic.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • jóm, 2012-06-01 21:41:15

    najlepiej dojechać swoim samochodem na miejsce!
  • KOKOlejarz, 2012-06-01 21:32:04

    Jak to technicznie ogarnąć,czy ktoś to wie? O której najlepiej przyjechaĆ NA STACJĘ DOCELOWĄ ŻEBY BYŁO DOBRZE?
  • KOKOS, 2012-06-01 20:55:21

    trzeba wyjeżdżać stąd jak najwcześniej. najlepsza opcja to mieć swój osobisty transport !

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.