Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
- W ciągu najbliższych 5-10 lat miasta liczące sobie powyżej 10 tysięcy mieszkańców powinny uzyskać dostęp do kolei – zapowiada premier Mateusz Morawiecki. Przypomina o rządowym programie Kolej +, wskazującym wstępnie 20 miejscowości, których przyłączenie do sieci kolejowej mogłoby zostać sfinansowane z jego funduszy. Tyle że aby spełnić zapowiedź szefa rządu, lista inwestycji powinna być o wiele dłuższa. Bez dostępu do kolei jest w Polsce około stu miast, liczących sobie przynajmniej 10 tys. mieszkańców, w których łącznie żyje około 2 milionów osób.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- Pociągi pasażerskie nie dojeżdżają dziś m.in. do Jastrzębia-Zdroju, Mielca, Bełchatowa, Zambrowa, Czeladzi czy Rawy Mazowieckiej. Do części z tych miejscowości nigdy nie doprowadzono linii kolejowej, w przypadku innych linia była, ale ją rozebrano.
- Do wielu mniejszych miejscowości przewoźnicy zlikwidowali połączenia. Niewykorzystywana infrastruktura niszczeje, co sprawia, że z upływem czasu ewentualne przywrócenie ruchu pasażerskiego musi być poprzedzone rewitalizacją linii.
- Są i pozytywne przykłady. Kolej wróciła do Zamościa, Trzebnicy czy Kartuz. Za kilka miesięcy pociągi pasażerskie ponownie pojawią się także w Lubinie i Miliczu na Dolnym Śląsku.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO
lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE3
-
para buch, koła w ruch
2019-02-04 16:41:35
uśmiechnij się : Na briefingu w sprawie publicznego transportu zbiorowego , dziennikarz pyta rzecznika - Dlaczego na kolej chcecie wydać aż 100 mld. zł , na PKS-y ani grosza ? - bo premier w dzieciństwie nie otrzymał pod choinkę ani jednej kolejki, a udowodnił, że na to zasługuje.
-
PKS +
2019-02-03 09:48:16
nie powinno nikogo dziwić że przywracanie połączeń kolejowych jest bardzo kosztowne, więc musi jeszcze długo potrwać, a i nie wszędzie jest zasadne - natomiast ZATRZYMANIE LIKWIDACJI PKS-ów, jak też i przywrócenie zlikwidowanych połączeń autobusowych, nie wymagałoby praktycznie żadnych wielkich pien... rozwiń
-
Tomi
2019-01-30 14:56:04
Dużo się mówi ale czy to coś naprawdę da? Rząd nagłośnieniee zaczął się troszczyć o kolej w małych regionach gdzie większości tory już fizycznie zlikwidowano! Rząd platformy przyczynił się do największej takiej likwidacji w regionach, można wyliczać w setkach kilometrów które w ich latach rządzenia ... rozwiń