Partnerzy portalu

Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

- W ciągu najbliższych 5-10 lat miasta liczące sobie powyżej 10 tysięcy mieszkańców powinny uzyskać dostęp do kolei – zapowiada premier Mateusz Morawiecki. Przypomina o rządowym programie Kolej +, wskazującym wstępnie 20 miejscowości, których przyłączenie do sieci kolejowej mogłoby zostać sfinansowane z jego funduszy. Tyle że aby spełnić zapowiedź szefa rządu, lista inwestycji powinna być o wiele dłuższa. Bez dostępu do kolei jest w Polsce około stu miast, liczących sobie przynajmniej 10 tys. mieszkańców, w których łącznie żyje około 2 milionów osób.
Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Pociągi pasażerskie nie dojeżdżają dziś m.in. do Jastrzębia-Zdroju, Mielca, Bełchatowa, Zambrowa, Czeladzi czy Rawy Mazowieckiej. Do części z tych miejscowości nigdy nie doprowadzono linii kolejowej, w przypadku innych linia była, ale ją rozebrano.
  • Do wielu mniejszych miejscowości przewoźnicy zlikwidowali połączenia. Niewykorzystywana infrastruktura niszczeje, co sprawia, że z upływem czasu ewentualne przywrócenie ruchu pasażerskiego musi być poprzedzone rewitalizacją linii.
  • Są i pozytywne przykłady. Kolej wróciła do Zamościa, Trzebnicy czy Kartuz. Za kilka miesięcy pociągi pasażerskie ponownie pojawią się także w Lubinie i Miliczu na Dolnym Śląsku.
strefa premium

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE3

  • para buch, koła w ruch 2019-02-04 16:41:35
    uśmiechnij się : Na briefingu w sprawie publicznego transportu zbiorowego , dziennikarz pyta rzecznika - Dlaczego na kolej chcecie wydać aż 100 mld. zł , na PKS-y ani grosza ? - bo premier w dzieciństwie nie otrzymał pod choinkę ani jednej kolejki, a udowodnił, że na to zasługuje.
  • PKS + 2019-02-03 09:48:16
    nie powinno nikogo dziwić że przywracanie połączeń kolejowych jest bardzo kosztowne, więc musi jeszcze długo potrwać, a i nie wszędzie jest zasadne - natomiast ZATRZYMANIE LIKWIDACJI PKS-ów, jak też i przywrócenie zlikwidowanych połączeń autobusowych, nie wymagałoby praktycznie żadnych wielkich pien...iędzy - WYSTARCZYŁOBY PRZYJĄĆ NORMALNĄ USTAWĘ O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM, niestety PiS, już ok. 2 lat projektuje tę nowelizację, mamy już chyba 9 wersję z dnia 09.11.2018r , ciągle nie daje się przekonać do udostępnienia organizatorom transportu zbiorowego narzędzi dopuszczonych przez Unię Europejską i z powodzeniem stosowanych w wielu państwach członkowskich UE. Niestety projektant ustawy o ptz, czyli Ministerstwo Infrastruktury nie daje się przekonać do zmiany przepisów które doprowadziły do upadku pozamiejskiego regionalnego drogowego publicznego transportu zbiorowego - dlatego rodacy tak masowo kupują jakiekolwiek auta osobowe, gdyż w naszym kraju nie daje się już niestety normalnie żyć bez własnego samochodu. jak podają media ok. 12,8 mln osób mieszka na terenie gmin gdzie nie ma zorganizowanego publicznego transportu zbiorowego. Z powodu smogu i hałasu choruje bardzo wiele Polaków, a ok. 48 tys. osób przedwcześnie umiera, jak podają media.  rozwiń
  • Tomi 2019-01-30 14:56:04
    Dużo się mówi ale czy to coś naprawdę da? Rząd nagłośnieniee zaczął się troszczyć o kolej w małych regionach gdzie większości tory już fizycznie zlikwidowano! Rząd platformy przyczynił się do największej takiej likwidacji w regionach, można wyliczać w setkach kilometrów które w ich latach rządzenia ...były rozbierane. Kilka linii udało się zachować ale tylko dla tego że samorządy się sprzeciwiały mając jedynie dwa tygodnie na zastanowienie się czy rozbierać czy przejmować. Samorząd województwa Lubuskiego jest chyba liderem jeśli chodzi o brak zainteresowania lokalnymi liniami i rozbierania ich na rzecz ścieżek rowerowych. Niestety rząd pisu święty też nie jest, pan Adamczyk wchodząc do gabinetu ministerstwa infrastruktury zapowiadał że skończy z rozbieraniem linii a tu pech chciał i mamy oto na jego koncie takie linie jak Kamienna Góra - Krzeszów gdzie nawet działało lokalne stowarzyszenie na rzecz zachowania tej linii, Brodnica - Gołąb-Dobrzyń - Kowalewo Pomorskie linia stanowiąca najkrótszą podróż do i z Bydgoszczy! Skórcz - Szlachta, rozebrana i najgłośniejsza rozbiórka minionych lat linia Wolsztyn - Nowa Sól - Żagań gdzie wszyscy eksperci z branży kolejowej, transportowej i inni wielokrotnie dawali do zrozumienia PLKa jak i Ministerstwu Infrastruktury że to jest strzał w kolano dla transportu kolejowego. Linia znaczenia strategiczngo dla wojska które stacjonuje w Żaganiu, skrót dla pociągów towarowych.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!