PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowe formy mobilności: FlixCar coraz bliżej Polski, telebusy wciąż w poczekalni

  • Michał Wroński    20 lutego 2020 - 20:00
Nowe formy mobilności: FlixCar coraz bliżej Polski, telebusy wciąż w poczekalni
Dotychczasowy model mobilności w Polsce ulega zmianie. I zmiany te będą się pogłębiać (fot. M. Wroński / PTWP)

Z jednej strony likwidacja przez PKS-y kolejnych połączeń i wyraźny brak ochoty ze strony samorządów do reaktywacji przewozów autobusowych na polskiej prowincji, z drugiej rozwój nowych form mobilności, integrujących różne rodzaje transportu i pozwalających rozpocząć podróż praktycznie od drzwi własnego mieszkania. Wszystko to oczywiście przy coraz powszechniejszym wykorzystaniu aplikacji mobilnych. Tak dziś wygląda obraz komunikacyjnych zachowań pasażerów.




  • W pierwszym kwartale 2020 r. w Polsce miał ruszyć FlixCar. Rozwiązanie to na razie funkcjonuje we Francji, trwają przygotowania do jego uruchomienia w dwóch kolejnych krajach.
  • W Niemczech, Austrii czy Luksemburgu od dawna funkcjonują telebusy. W Polsce prawo nie sprzyja temu rozwiązaniu, aczkolwiek zdecydowano się je uruchomić w Szczecinie i Krakowie.
  • W 2020 roku i w kolejnych latach popularność aplikacji mobilnych służących do wynajmowania pojazdów będzie nadal rosła – przewiduje Martin Gruber, dyrektor zarządzający Avis Budget Group na Europę Centralną.
  • Nowe oblicza mobilności będą tematem dyskusji podczas sesji "Move", która odbędzie się w ramach EEC Trends już 25 lutego w Warszawie. 

W połowie lutego minęły dwa miesiące, odkąd FlixMobility uruchomił we Francji bezpłatną usługę carpoolingową FlixCar. Umożliwia ona łączenie kierowców i pasażerów na „pierwszej” czy „ostatniej” mili, stanowiąc zarazem uzupełnienie dla siatki regularnych połączeń autobusowych FlixBusa.

- Dzięki temu pasażer będzie mógł te pierwsze czy ostatnie kilometry, które ma do przejechania, pokonać niezależnie od tego, czy jest tam połączenie autobusowe, czy nie. Chcemy, aby FlixBus był rozumiany nie tylko jako autobus, ale jako platforma mobilności – tłumaczył w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie.

- Chodzi o to, żeby nie korzystać z samochodu tam, gdzie to jest niepotrzebne, gdzie można szybciej, taniej i efektywniej dotrzeć środkiem transportu publicznego. Wydaje się, że carpooling plus usługa transportowa jest idealnym zestawieniem – fragment, którego dana osoba w żaden inny sposób nie jest w stanie pokonać, pokonuje samochodem albo korzystając z samochodowej podwózki, a potem przesiada się do transportu publicznego – mówił Leman.

Przy okazji zapowiedział, że rozwiązanie to w pierwszym kwartale 2020 roku zostanie uruchomione w Polsce. Pytani o to dziś przedstawiciele spółki nie potwierdzają, że faktycznie tak się stanie. Informują natomiast, że obecnie skupiają się na starcie usługi FlixCar w „dwóch innych krajach”.

- Ponadto naszą uwagę skupiamy na eksplorowaniu możliwości uruchomienia w Polsce pierwszego dalekobieżnego autobusu elektrycznego – informują w przesłanym do redakcji PortalSamorzadowy.pl komunikacie przedstawiciele firmy.

Tego typu hybrydowe modele komunikacyjne, łączące różne formy mobilności, nie są nowością w wydaniu tego akurat przewoźnika. W marcu 2018 roku pod jego szyldem ruszył w Niemczech Flixtrain – połączenie kolejowe zintegrowane z siatką przewozów autobusowych. Istotą wszystkich tych zabiegów jest, by nie czekać biernie na pasażera, ale wyjść mu naprzeciw.

W podobny sposób buduje też swój model świadczenia usług transportowych firma Teroplan (właściciel popularnego serwisu e-podróżnik.pl), która trzy lata temu zainicjowała projekt Hoper. Zakłada on realizację przewozów door-to-door, gdzie to pasażer, a nie przewoźnik określa dokładny adres rozpoczęcia i zakończenia podróży.

Obecnie Hoper organizuje przewozy na 13 krajowych trasach długodystansowych (zbiera pasażerów w miejscowościach położonych wzdłuż tych linii, przy czym konkretne miejsca postojów są wskazywane przez samych podróżnych), obejmując swymi połączeniami wszystkie województwa Polski. W tym celu wykorzystuje flotę 9-osobowych minivanów umożliwiających realizację przejazdu w standardzie samochodu osobowego i zasięgu autobusów dalekobieżnych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (8)

  • busiarstwo Minus., 2020-02-24 14:04:56

    teraz , to w zasadzie nigdzie nie mogę dojechać , a mogłem bez problemów.
  • OSZUKUJĄ NAS ?, 2020-02-24 07:23:51

    z Piątki Kaczyńskiego nie udały się , ani PKS-y , ani Mieszkanie PLUS - bo jak się wydaje PiS może mieć w d problemy ludu zwykłego , a co więcej nawet stopy procentowe tak ustawili , że w mojej ocenie należałoby to chyba nazwać okradaniem zwykłych polaków z oszczędności bankowych. ...  rozwiń
  • Dariusz, 2020-02-22 20:44:15

    Cudownie, dziewięcioosobowy bus pojedzie 20 kilometrów z głównej trasy aby zabrać jednego podróżnego na odległość 70 kilometrów. A co z pozostałymi 12 osobami z tej wioski?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.