Partner portalu

Nowe połączenie z Krakowa do Pragi? Czeski Leo Express ma takie plany

Możliwe, że jeszcze jesienią 2017 pasażerowie będą mogli skorzystać z bezpośredniego połączenia między Krakowem a czeska Pragą. Taki plan ma czeski prywatny przewoźnik kolejowy i autobusowy Leo Express. Firma czeka na zgodę Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą otwarty dostęp do torów na tej trasie.

• Leo Express planuje organizować codzienne połączenie z Krakowa przez Katowice do Pragi. 

• Czeka na zakończenie procedury administracyjnej. 

• Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z ich planami, to nowe połączenie ruszy jesienią 2017. 

"Nadal przygotowujemy to połączenie, jednak termin jego uruchomienia nie jest w pełni zależny od nas, bo wciąż czekamy na zakończenie procedury administracyjnej. Od szybkości tego procesu zależy, kiedy te przewozy będą uruchomione - mamy nadzieję, że to będzie jeszcze na jesieni tego roku i nad tym pracujemy" - powiedział w piątek (18.08) członek zarządu Leo Express Peter Janczovicz.

Jak zaznaczył, padająca wcześniej data 1 września tego roku, była datą podaną w notyfikacji złożonej przez firmę do UTK, jako najwcześniejszy możliwy termin uruchomienia połączenia, a nie planowany termin uruchomienia.

Janczovicz poinformował, że najważniejszą zgodą administracyjną, na jaką czeka obecnie czeski przewoźnik, jest decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej. Zgodnie z przepisami, przewoźnik kolejowy, który nie posiada podpisanej z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy o świadczenie usług publicznych, może ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie takiej decyzji.

Urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych. Pozytywna decyzja prezesa UTK jest niezbędna do wystąpienia do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak nie stanowi gwarancji jej przydzielenia.

Leo Express planuje codzienne połączenie z Krakowa przez Katowice do Pragi, realizowane posiadanymi przez przewoźnika pociągami FLIRT produkcji szwajcarskiej firmy Stadler Raidl. Rozkład jazdy nie został jeszcze ogłoszony, ale składy mają wyjeżdżać z Krakowa wcześnie rano, by po około 6,5 godzinach jazdy dotrzeć do stolicy Czech. W drogę powrotną wyruszą po południu.

"Czas przejazdu zależy od stanu infrastruktury kolejowej - obecnie trwa modernizacja tej trasy, więc docelowo czas przejazdu będzie krótszy" - zaznaczył Janczovicz.

Według jego zapowiedzi czeski przewoźnik jest zainteresowany uruchamianiem kolejnych międzynarodowych połączeń z Polski. "Jeżeli będzie taka możliwość, to widzimy kilka relacji międzynarodowych z Polski - obecna oferta nie pokrywa wszystkich oczekiwań ze strony pasażerów, potrzeby są coraz większe, widzimy w tym szansę i zamierzamy się rozwijać" - zapowiedział.

Jest to drugie podejście Leo Express do polskiego rynku kolejowego. W 2013 r. przewoźnik planował przewozy na liniach krajowych Warszawa - Poznań - Szczecin, Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice - Gliwice, ale nie uzyskał wszystkich pozwoleń potrzebnych do wożenia pasażerów w naszym kraju.

Leo Ekspress to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga - Bogumin. Obecnie pociągi przewoźnika jeżdżą też po Słowacji, a po przejęciu w tym tygodniu niemieckiej firmy Locomore, będzie on obecny także na tamtejszym rynku.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!