PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowela ustawy dot. Bazy Danych Odpadowych - do prezydenta

  • PAP/rs    23 stycznia 2020 - 19:11
Nowela ustawy dot. Bazy Danych Odpadowych - do prezydenta
Nowelizacja ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (autorstwa posłów) wydłużają do 30 czerwca br. możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej (Fot. Shutterstock.com)

Przedłużenie terminu sprawozdawczości dot. odpadów, m.in. dla firm i samorządów, a także wprowadzenie obliga sporządzania ewidencji odpadów w przypadku awarii Bazy Danych Odpadowych (BDO) - przewidują poprawki Senatu jakie w czwartek poparł Sejm. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.




Nowelizacja ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (autorstwa posłów) wydłużają do 30 czerwca br. możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej. Nowela to reakcja na to, że nie wszystkie firmy, które miały taki obowiązek, znalazły się w BDO. Od 1 stycznia firmy zajmujące się gospodarką odpadami, tj.: odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów, muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.

Mimo tego, że przedsiębiorcy będą mogli jeszcze przez pół roku prowadzić ewidencję w formie papierowej, to te dokumenty będą musiał później znaleźć się w BDO. Nowe przepisy stanowią, że w przypadku w przypadku awarii Bazy, dokumentację trzeba będzie prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej poza BDO. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.

Senackie poprawki doprecyzowały ustawę wprowadzając m.in. obligo dla przedsiębiorców prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej bądź elektronicznej prowadzonej poza BDO w przypadku awarii Bazy. Pierwotne przepisy wprowadzały jedynie taką możliwość (fakultatywność). Kolejne zmiany dotyczyły wydłużenia terminów sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

W trakcie prac nad nowelą krytycznie o działaniu Bazy wypowiadali się przedstawiciele branży odpadowej. Wskazywali, że potrafi się ona zawieszać na kilka godzin, co uniemożliwia wystawianie odpowiednich dokumentów. Zwracali ponadto uwagę, że wydłużenie o pół roku obowiązywania papierowej ewidencji może rozszczelnić system. Podkreślali, że wprowadzi to bałagan w sprawozdawczości, skoro część firm rozliczać się będzie z opadów za pomocą BDO, a inne firmy nie. Proponowali m.in., by zawęzić katalog firm, które będą mogły jeszcze rozliczać się papierowo.

Instytut Ochrony Środowiska, który stworzył BDO, podkreśla że Baza to pierwsze w Europie tak szerokie narzędzie traktujące kwestie odpadowe. Instytut informował, że w bazie zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów.

Dyrektor IOŚ wskazywał, że BDO może generować problemy głównie dla tych firm, które do tej pory nie musiały prowadzić sprawozdawczości, ewidencji odpadowej. Jak zaznaczył, dotychczasowa ewidencja praktycznie się nie zmieniła. Różnicą jest to, że ma być ona prowadzona elektronicznie.

Dodawał, że awarie systemu, na które skarżą się przedsiębiorcy mogą wynikać m.in. z nieodpowiednich programów bądź przeglądarek, za pomocą których firmy korzystają z BDO. Na stronie IOŚ znajdują się informacje dotyczące m.in. danych technicznych sprzętu, rodzaju przeglądarek oraz programów, z jakich firmy powinny skorzystać, by obsługiwać BDO.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (2)

  • CC, 2020-01-30 17:33:10

    albo wszyscy w bazie albo nikt ,bo robicie niesamowity bałagan, sami pogubiliście się w tych bublach prawnych i nad niczym już nie panujecie. nastąpiła ZŁA ZMIANA MINUS
  • aa, 2020-01-30 17:30:24

    naprawcie TO coś, wydajcie odpowiednie opracowania, instrukcje, przewodniki dla przedsiębiorców i dopiero wprowadzajcie do użytku.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.