PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym otworzy zamknięte przewozy szkolne?

  • Michał Wroński    26 listopada 2018 - 07:43
Nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym otworzy zamknięte przewozy szkolne?
Gminy mogą same prowadzić przewozy szkolne lub zlecić ich prowadzenie wynajętej firmie. Swoistym symbolem tego drugiego rozwiązania są słynne gimbusy (fot. www.mazowiecka.policja.gov.pl)

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło kolejny, dziewiąty już projekt „dużej” nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Znaleźć można w nim sporo radykalnych zmian. Włodarze gmin się ucieszą, marszałkowie województw wprost przeciwnie.




  • Ministerstwo przychyliło się do argumentów zgłaszanych przez samorządowców i specjalistów od transportu zbiorowego. Resort daje „zielone światło” do częściowego otwarcia uczniowskich przewozów zamkniętych.
  • Najnowszy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym zakłada, że jeśli w jakiejś miejscowości „nie zatrzymuje się środek transportu realizujący publiczny transport zbiorowy”, to można będzie „otworzyć” dla ogółu pasażerów szkolne autobusy.
  • W przypadku gminnych, powiatowych, powiatowo-gminnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich opracowanie planów transportowych ma stać się obowiązkiem samorządów wojewódzkich.

Prace nad nowelą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym trwają już od lat. Resort infrastruktury (którego nazwa w tym czasie już zdążyła ulec zmianie) przedstawia kolejne jej projekty, ale kiedy doczekamy się ostatecznej wersji – nie wiadomo. W tej, która niedawno została zaprezentowana przedstawicielom samorządów i branży transportowej, uwagę zwraca na pewno propozycja otwarcia „zamkniętych” do tej pory przewozów szkolnych.

Czytaj: Przewoźnicy i operatorzy punktują projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Obecnie sytuacja wygląda tak, że gminy mają kilka możliwości realizowania obowiązku zapewnienia dowozu do miejsca nauczania uczniom szkół podstawowych (o ile znajdują się one 3 km od miejsca zamieszkania). Mogą wykupić im bilety w ogólnodostępnej komunikacji zbiorowej, ale mogą też same prowadzić przewozy szkolne lub zlecić ich prowadzenie wynajętej firmie. Swoistym symbolem tego drugiego rozwiązania są słynne gimbusy, czyli autobusy szkolne (pojawiły się po reformie edukacji z 1998 r.), dowożące dzieci do placówek oświatowych na terenach wiejskich.

Tyle że prawo wstępu do takich autobusów mieli tylko uczniowie. Dla całej reszty pasażerów trzeba było organizować odrębne linie, ale z braku uczniów (ci jeździli „gimbusami”) liczba chętnych do podróżowania nimi wyraźnie spadła. To zaś z kolei sprawiło, że utrzymywanie tych linii stało się często ekonomicznie nieuzasadnione. I tak właśnie w wielu miejscach kraju wyglądał scenariusz „zwijania się” transportu zbiorowego.

Czytaj: Ratowanie PKS-ów przez rząd jest "żenujące"? Za transport powinny odpowiadać samorządy

Teraz to się ma zmienić. W zaprezentowanym projekcie ustawy o PTZ znalazł się bowiem zapis mówiący, że jeśli „w miejscowości położonej na obszarze właściwości organizatora nie zatrzymuje się środek transportu realizujący publiczny transport zbiorowy, zapewnienie dowozu dzieci (...) jest realizowane w ramach przewozów stanowiących publiczny transport zbiorowy”. Innymi słowy, ministerstwo gotowe jest dać ”zielone światło” do tego, aby w jednym autobusie jechali zmierzający do szkoły uczniowie oraz wszyscy inni pasażerowie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • ZATOPIONY., 2018-12-05 19:14:33

    gimbusem szkolnym jeżdziłem do wioski gminnej ok. 30 lat wstecz , ale wówczas z tejże gminy co 0,5 lub co 1 godzinę kursowały pks-y domiasta powiatowego, a ponadto było 5 bezpośrednich kursów do miasta wojewódzkiego. Dzisiaj jest 1 kurs do miasta powiatowego i 1 kurs do miasta wojewódzkiego - w sobo...ty nie kursują. TAK , PRAKTYCZNIE, ZADZIAŁAŁA "NIEWIDOCZNA RĘKA RYNKU".  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.