Partner portalu

Od 1 stycznia 2019 r. śląska metropolia przejmie organizację komunikacji miejskiej

Od 1 stycznia 2019 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przejmie organizację komunikacji publicznej na terenie miast należących do związku – poinformował Komunikacyjny Związek Komunalny GOP.
  • Kupując bilet okresowy (7-, 30- lub 90-dniowy), pasażer będzie musiał zdecydować, od kiedy ma zacząć się jego data ważności.
  • Dotychczasowe dwa rodzaje biletów okresowych (od wybranej daty lub od pierwszej aktywacji) pozostaną w sprzedaży tylko do końca grudnia.
  • Od 1 stycznia ceny biletów pozostaną bez zmian. Nie zmieni się również ich zakres obowiązywania.

Za realizację tego zadania odpowiadała będzie jednostka budżetowa Metropolii - Zarząd Transportu Metropolitalnego. Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie autobusy, tramwaje i trolejbusy funkcjonowały będą tam pod jednym szyldem - ZTM.

Choć proces przejmowania komunikacji przez Metropolię jest przygotowywany od kilkunastu miesięcy, dotąd data 1 stycznia 2019 r. podawana była jako planowana. W czwartek KZK GOP poinformował na swojej stronie internetowej, że od początku 2019 r. ZTM staje się jedynym organizatorem transportu, "łącząc" dotychczasowych trzech organizatorów - prócz KZK - także Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach oraz Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach.

Zgodnie z informacją KZK GOP z perspektywy pasażera "funkcjonowanie komunikacji miejskiej będzie odbywało się bez zakłóceń". "Wszystkie bilety zachowują swoją ważność, nie zmieniają się ich ceny, nie ma również żadnych zmian dotyczących rozkładów jazdy, numeracji linii autobusowych lub tramwajowych, działania infolinii czy punktów obsługi" - podał dotychczasowy organizator.

Czytaj też: Śląska metropolia ogłosiła konkurs na nowego szefa zarządu transportu

"Od stycznia wprowadzane do sprzedaży będą nowe wzory biletów jednorazowych, jednak co istotne, dotychczasowe bilety będą nadal obowiązywać. Pasażerowie, którzy mają już kupione bilety, bez przeszkód mogą je wykorzystywać - nie ma wyznaczonego ostatecznego terminu, do którego są one ważne (istotne jest, aby pamiętać o tym, że suma zapłacona za przejazd musi być zgodna z aktualnie obowiązującym cennikiem)" - podkreślono w czwartkowej informacji.

Od 1 stycznia ceny biletów pozostaną bez zmian. Nie zmieni się również ich zakres obowiązywania. Jedyną zmianą w zintegrowanej taryfie będzie pozostawienie w sprzedaży biletów okresowych jedynie w wariancie "od wybranej daty".

Kupując bilet okresowy (7-, 30- lub 90-dniowy), pasażer będzie musiał zdecydować, od kiedy ma zacząć się jego data ważności. Dotychczasowe dwa rodzaje biletów okresowych (od wybranej daty lub od pierwszej aktywacji) pozostaną w sprzedaży tylko do końca grudnia; w nowym roku dostępne będą już wyłącznie bilety od wybranej daty.

KZK GOP wyjaśnił, że ponieważ po zakupie biletów rozpoczynających swoją ważność od pierwszego skasowania konieczne było dwukrotne przyłożenie karty do czytnika, wielu pasażerów nie aktywowało w ten sposób swoich biletów, co zgodnie z taryfą oznaczało, że podróżują bez ważnego biletu i w razie kontroli mogła być nałożona na nich opłata dodatkowa.

"Sytuacja ta mogła powodować nieprzyjemne dla pasażerów sytuacje, którzy będąc przekonani o posiadanym bilecie, podróżowali z biletem nieaktywnym. Dlatego, wzorem innych miast, zdecydowano o wycofaniu tego rodzaju biletów. Obowiązek aktywowania biletu (dwukrotnego przyłożenia karty do czytnika przy zakupie biletu przez internet) pozostaje utrzymany w przypadku biletów krótko- i średniookresowych (bilety jednorazowe oraz 24-godzinne)" - wskazał KZK GOP.

Związek wyjaśnił też, że nowa nazwa organizatora transportu - Zarząd Transportu Metropolitalnego - zacznie sukcesywnie pojawiać się na informacjach taryfowych w pojazdach, biletach, przystankach czy w punktach obsługi.

Dopiero po 1 stycznia mają być także realizowane - już przez ZTM - formułowane od wielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii oczekiwania dotyczące m.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowych rozkładów.

Wynika to z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Przekazanie zadań może więc nastąpić wyłącznie w dotychczasowym zakresie - wraz z dotychczasowymi środkami.

Zarząd Metropolii deklarował w ostatnich miesiącach, że zmiany w organizacji komunikacji będą wprowadzane w odniesieniu do powstających obecnie: Studium transportowego subregionu centralnego woj. śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.

GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zgodnie z ustawą ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ drag/

KOMENTARZE1

  • Aga 2019-01-07 00:10:33
    Nie trudno sobie wyobrazić sytuację że duża część pasażerów kupi miesięczny bilet w piątek z obowiązkiem podania daty ( poniedziałek) bez opcji " ważny od pierwszego skasowania" . Proszę teraz policzyć statystyki ile osób podczas weekendu, złamie nogę, rękę, zachoruje na grypę itp. wszystk...ie te osoby zapłacą za bilet którego nie wykorzystają. Pozdrawiam  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!