PARTNERZY PORTALU

Ograniczenia dla kierowców i koniec bezpłatnych biletów dla uczniów. Po epidemii zmieni się miejska mobilność

  • Michał Wroński    4 maja 2020 - 16:59
Ograniczenia dla kierowców i koniec bezpłatnych biletów dla uczniów. Po epidemii zmieni się miejska mobilność
Od czasu wybuchu epidemii koronawirusa transport publiczny jest w głębokiej defensywie (fot. mat. UM Warszawa)

Wprowadzenie pilotażowych ograniczeń w ruchu samochodów na terenie miast, likwidacja bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży w transporcie zbiorowym, a w dalszej perspektywie daleko idące zmiany w myśleniu o planowaniu przestrzennym i praca urzędów publicznych w soboty – to tylko niektóre z tez, jakie stawiają autorzy najnowszego, poświęconego mobilności miejskiej „Alertu Samorządowego”.




  • Puste ulice na dłuższą metę są nie do utrzymania. A to oznacza, że wrócą „wąskie gardła” i korki. Autorzy „Alertu Samorządowego” chcą uniemożliwić ten scenariusz rekomendując władzom samorządowym i centralnych zestaw rozwiązań.
  • Postulują, by „korzystając z okazji” testowo wprowadzić pewne ograniczenie ruchu samochodów, które w normalnych warunkach byłyby oprotestowywane. Jak podpowiadają, doświadczenia krajów „starej” UE wskazują, że po takich testowych wdrożeniach większość rozwiązań uzyskuje dużą akceptację mieszkańców i zostaje na stałe.
  • Jak argumentuje dr Michał Wolański z SGH, możliwość korzystania z transportu publicznego powinni mieć obecnie przede wszystkim ci, którzy faktycznie nie mają innej możliwości. - W tym kontekście myślę, że bezpłatne przewozy dla dzieci i młodzieży są obecnie nie do utrzymania – ocenia.

Od czasu wybuchu epidemii koronawirusa transport publiczny jest w głębokiej defensywie. Rządowe ograniczenia dotyczące ilości podróżnych w pojazdach, strach pasażerów przed kontaktem z innymi osobami jadącymi w tramwaju czy autobusie w połączeniu z upowszechnieniem się trybu pracy zdalnej sprawiły, że z komunikacji miejskiej korzystają dziś wyłącznie ci, którzy nie mają innego wyjścia. Większość z tych, którzy nie mogą pracować z domu, postawiła na samochód i sobie taki model chwali. Po pierwsze ze względów bezpieczeństwa, po drugie ze względu na dawno niewidziany komfort jazdy.

Czytaj: W Krakowie wpływy ze sprzedaży biletów w komunikacji miejskiej spadły średnio o 7,4 mln zł

- Oczywiście, przyjemnie się jeździ samochodem przy niemal pustych ulicach, ale ten stan na dłuższą metę jest nie do utrzymania. A wtedy znów pojawią się „wąskie gardła”, bo przecież nagle nie rozbudujemy infrastruktury drogowej i parkingowej w miastach – mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl dr Michał Wolański z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej. To właśnie on jest jednym z autorów najnowszego numeru „Alertu Samorządowego, stworzonego w ramach prac jednego z zespołów kierowanych przez prof. Jerzego Hausnera i poświęconego mobilności miejskiej w czasie epidemii oraz jej kształtowi po zakończeniu walki z koronawirusem.

Jak można przeczytać we wstępie do tego opracowania, najbliższe miesiące to okres, gdy przyspieszone wdrożenie rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności jest w stanie zapewnić kompromis między „chęcią normalnego życia społeczno-gospodarczego, potrzebą izolacji oraz koniecznością rozsądnych zachowań w obliczu zmian klimatycznych i zanieczyszczeń środowiska”.

Trzeba odmrozić transport i dać szansę rowerzystom

Według autorów „Alertu” polityka ograniczania częstotliwości ruchu pojazdów komunikacji publicznej dla minimalizowania strat przewoźników staje się już barierą odmrażania gospodarki, a w efekcie przyniesie z czasem odwrotne od oczekiwanych skutki finansowe.

- Częstotliwość kursowania trzeba stopniowo zwiększać, mając na uwadze plan pełnego przywrócenia ruchu. Trzeba to czynić także ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego, aby wypełnić obowiązujące w transporcie publicznym wymogi sanitarne i uniknąć mnożenia się awantur – czytamy w raporcie. Jego autorzy podkreślają przy tym, że ważne jest zaplanowanie oraz wdrożenie systemu zabezpieczania pasażerów i personelu przed zarażeniem (m.in. opracowanie realnych standardów zapełnienia pojazdów, systematyczna dezynfekcja). Zwracają przy tym uwagę, że informacja o tych zabezpieczeniach musi być zrozumiała i czytelna dla wszystkich użytkowników, a przyjęte wymogi konsekwentnie stosowane i egzekwowane.





REKLAMA





×
KOMENTARZE (7)

  • Uwaga !, 2020-05-17 15:28:53

    Ludzie, zobaczcie, jak wzmacniam moją odporność na walkę z koronawirusem. Рiszę o tym na moim blogu ---> yourblogg.info/covid
  • Dede, 2020-05-13 22:48:12

    Tego rodzaju pomysły, tworzone i lansowane przez wykształcone elity pokazują, że ludzie kompletnie nie nadają się do rządzenia.
  • K. , 2020-05-05 14:10:00

    One nie były darmowe. Opłacone z podatków rodziców bo dzieci nie zarabiają. No to jak? Eko chowamy na najbliższe 'niewiadomoile'?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.