PARTNER PORTALU
  • BGK

Ogromne zainteresowanie Śląską Kartą Usług Publicznych

  • PAP/JS    9 maja 2017 - 17:52
Ogromne zainteresowanie Śląską Kartą Usług Publicznych
Obok KZK GOP w przedsięwzięciu związanym ze ŚKUP w różnym zakresie uczestniczą samorządy miast regionu (fot. PTWP, Paweł Pawłowski)

Po około półtora roku działania systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych ma ona ok. 263 tys. użytkowników. Liczba wydanych kart rośnie przeciętnie o ok. 200-300 dziennie. Rozwijana jest też m.in. sieć punktów obsługujących funkcjonalności karty związane z komunikacją publiczną.




• Kartą można opłacić korzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła bilety okresowe), a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne.

• Docelowo z karty, zgodnie z unijnym projektem, który ją współfinansował, miało korzystać co najmniej 150 tys. osób. Liczbę tę osiągnięto już w ub. roku.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych organizator komunikacji miejskiej w większej części aglomeracji katowickiej, Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Ostatecznie była stopniowo wprowadzana od października 2015 r.; w listopadzie 2015 r. rozpoczęło się funkcjonowanie systemu.

Obok KZK GOP w przedsięwzięciu związanym ze ŚKUP w różnym zakresie uczestniczą samorządy miast regionu. Kartą można opłacić korzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła bilety okresowe), a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne.

Jak przekazała rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras, choć od ubiegłorocznych wakacji, gdy wprowadzono największe zmiany w taryfie komunikacji miejskiej Związku, dynamika rozprowadzania kart spadła, obecnie nadal codziennie wydawanych jest ich przeciętnie ok. 200-300 egzemplarzy. Dotąd od października 2015 r. karty wyrobiło łącznie ok. 263 tys. osób; wśród nich 243,5 tys. w wersji spersonalizowanej.

Docelowo z karty, zgodnie z unijnym projektem, który ją współfinansował, miało korzystać co najmniej 150 tys. osób. Liczbę tę osiągnięto już w ub. roku. Aby skłonić pasażerów do jej pozyskiwania, w 2016 r. KZK GOP m.in. stopniowo obniżał ceny niemal wszystkich biletów kodowanych na karcie (jednorazowych i okresowych), a także ceny wybranych biletów za jednorazowe przejazdy w taryfie odległościowej.

Wprowadzona wraz ze ŚKUP taryfa odległościowa docelowo ma stać się powszechniejsza od dotychczasowej - strefowo-czasowej. Jest ona stosowana domyślnie w kasownikach elektronicznych (wybór taryfy strefowo-czasowej wiążę się z dodatkowymi czynnościami przy kasowniku); pasażer przykłada tylko kartę do kasownika przy wejściu i przy wyjściu z pojazdu.

Jednocześnie od sierpnia ub. roku ostatecznie wycofane zostały papierowe bilety okresowe. Są one dostępne wyłącznie w postaci elektronicznej - kodowanej na karcie ŚKUP. Bez zmian można było dotąd kupować papierowe bilety jednorazowe, również u kierowców.

Ostatnio jednak zarząd KZK GOP zdecydował o wycofaniu od 1 lipca br. z powszechnej sprzedaży biletów jednorazowych na trzy i więcej miast (lub ważnych godzinę). Koteras zaznaczyła m.in., że zmiana dodatkowo powinna dociążyć ŚKUP. Ponadto biletów na trzy miasta - za 4,80 zł - sprzedawało się spośród jednorazowych najmniej; nadal będzie można je kupić w automatach i u kierowców (za tę samą kwotę).

KZK GOP zachęca pasażerów do wyrabiania karty ŚKUP przez internet (kartaskup.pl) lub osobiście w Punktach Obsługi Klienta (portal.kartaskup.pl/punkty-obslugi-klienta). Związek przekonuje, że dzięki karcie można nie tylko kupować tańsze bilety, ale ułatwiony został również do nich dostęp.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • pasażer, 2017-05-13 01:13:14

    Kłamliwy tekst, bardziej pasujący do totalitarnej agitki niż tego szanownego portalu. Nie ma możliwości zakupu biletów okresowych papierowych - kwartalnych, miesięcznych, kilkudniowych czy nawet 24h - to ludzie są zmuszeni używać tego badziewia za prawie 200 mln złotych. Wciąż nie do końca działa to... poprawnie, a wymaga się "kasowania" biletów okresowych przy każdym przejeździe, bo jak nie to traktują jak gapowicza. Podobnie jak kasowniki nie działają, pasażer jest zobowiązany sprawdzić każdy z nich nawet przy zatłoczonym autobusie i zgłosić kierowcy, oczywiście później pilnując czy aby nie zadziałają bo jak nie zauważy to ma niezarejestrowany przejazd czyli mandat. Brakuje tylko wymogu aby zatańczyć i zaśpiewać. Reasumując, upokarza się ludzi za ich własne pieniądze, przez głupie zapomnienie ryzykuje się mandat mimo opłacenia biletu nawet na 30 czy 90 dni z góry. Koszt jednej karty to jakieś 800 zł - przy efekcie skali system powinien działać jak złoto, a nie oferować kasowniki z wyświetlaczami rodem z ubiegłego wieku, zamontowanymi nieraz na wysokości oczu koszykarza. I oczywiście ciągle problemy. Nawet bilet dobowy należy kupić z 3h wyprzedzeniem - w dobie internetu i możliwości zrobienia zakupów za setki złotych w niecały kwadrans. To jest chore, tu trzeba prokuratury i NUK, a nie gloryfikacji marnowania środków publicznych!  rozwiń
  • aaaaa, 2017-05-12 14:20:46

    Zmusza się ludzi do używania ŚKUP np. przez likwidację papierowych biletów, no to nic dziwnego. Ludzie nie mają innego wyboru, muszą korzystać.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.