PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Otwarto chorzowski parking pod estakadą na prawie 100 rowerów

  • pap/mg    11 lipca 2019 - 21:22
Otwarto chorzowski parking pod estakadą na prawie 100 rowerów
Przygotowania do przebudowy chorzowskiego rynku ciągnęły się od wielu lat (Fot. Miasto Chorzów - Facebook)

Parking typu Bike&Ride na prawie 100 rowerów udostępniono w czwartek (11 lipca) pod przecinającą chorzowski rynek estakadą. W miejscu tym, położonym obok autobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego, zbiegają się budowane w ostatnich latach drogi rowerowe.




  • Budowa parkingu Bike&Ride była elementem unijnego projektu miasta związanego z transportem bezemisyjnym.
  • Inna część transportowego projektu Chorzowa dotyczy systemu roweru miejskiego, uruchomionego w ograniczonym zakresie jesienią ub. roku.
  • Przygotowania do przebudowy chorzowskiego rynku ciągnęły się od wielu lat.

Jak podał w czwartkowej informacji chorzowski samorząd, parking na 96 rowerów jest zadaszony i zamykany. Dla bezpieczeństwa zamontowano dwie kamery monitoringu. Ustawiono też dwie stacje naprawcze dla rowerów.

Miasto przekonuje, że mieszkańcy mogą tam na własnym rowerze przyjechać, bezpiecznie go zostawić i przesiąść się na dalszą podróż do komunikacji publicznej. Obok Bike&Ride i centrum przesiadkowego znajduje się też jeszcze stacja rowerów miejskich.

Budowa parkingu Bike&Ride była elementem unijnego projektu miasta związanego z transportem bezemisyjnym. Wspiera on też m.in. budowę w całym mieście łącznie ponad 20 km dróg rowerowych (w 2018 r. i 2019 r.), które docelowo mają komunikować znaczne tereny Chorzowa, rozchodząc się od rynku i tamtejszego parkingu rowerowego (łącznie na parking i drogi przeznaczono 5,5 mln zł, przy dotacji 4,7 mln zł).

Jednym z takich odcinków jest np. droga rowerowa od strony Siemianowic Śląskich oraz Katowic, której ostatnią część oddano do użytku niedawno. Gotowa już infrastruktura zostanie jeszcze oświetlona przez 16 słupów oświetleniowych; na stylizowaną lampę przeprojektowano też słup podtrzymujący trakcję tramwajową z okresu przedwojennego.

Inna część transportowego projektu Chorzowa dotyczy systemu roweru miejskiego, uruchomionego w ograniczonym zakresie jesienią ub. roku. Od wiosny br. działa już 46 stacji systemu, każda z 10 rowerami. Znajdą się we wszystkich dzielnicach, siedem z nich również w Parku Śląskim. Miasto akcentuje bowiem, że traktuje rowery, w tym miejskie, przede wszystkim jako środek transportu uzupełniający komunikację zbiorową.

Całe szacowane na ponad 37,5 mln zł przedsięwzięcie obejmuje też działające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe w rynku oraz wdrożenie systemu zarządzania ruchem (planowo w tym roku). Miasto dostało nań 32 mln zł dofinansowania z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 dotyczącej transportu niskoemisyjnego w miastach.

Równolegle miasto prowadziło inny duży unijny projekt, zakładający przebudowę rynku - jednego z bardziej charakterystycznych tego typu miejskich placów w kraju, ze względu na przecinającą go estakadę drogi krajowej nr 79.

Rynek gotowy jest już od końca czerwca. Pod estakadą powstały pawilony, w których znalazło się miejsce dla gastronomii, usług, instytucji miejskich czy toalet. Po obu stronach estakady urządzono zielone skwery, a przed ratuszem, na przebudowanej płycie rynku, pojawiła się fontanna.

Przebudowa głównej przestrzeni rynku była możliwa po zbudowaniu docelowego układu torów tramwajowych wokół centrum przesiadkowego. Zwolnienie przez tramwaje np. fragmentu rynku przed urzędem miasta pozwoli na stworzenie tam docelowej reprezentacyjnej miejskiej przestrzeni.

Przygotowania do przebudowy chorzowskiego rynku ciągnęły się od wielu lat. Rozpoczęły się jeszcze przed przeprowadzonym w latach 2012-2013 remontem estakady, którą od końca lat 70 ub. wieku wiedzie ponad rynkiem dwujezdniowa droga krajowa nr 79.

Dyskutowano wówczas, czy zniszczoną i zabierającą przestrzeń rynku estakadę odnowić, czy też całkowicie wyburzyć. Ostatecznie zdecydowano, że wobec braku drogi alternatywnej dla tej, którą obecnie przejeżdża ok. 40 tys. pojazdów w ciągu doby, estakada musi pozostać; została więc odnowiona.

Pod koniec 2014 r. rozstrzygnięto konkurs na koncepcję zagospodarowania rynku. Zwyciężyła praca, która - zdaniem sądu konkursowego - najlepiej uwzględniała przebudowę rynku w kilku etapach, także m.in. po ewentualnym wyburzeniu estakady.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.