PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

"Piątka Kaczyńskiego" zapowiada przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych

  • polskieradio.pl    4 marca 2019 - 21:06
"Piątka Kaczyńskiego" zapowiada przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych
Jedną z zapowiedzi zawartych w tzw. "piątce Kaczyńskiego" jest odbudowa lokalnych połączeń autobusowych (fot. Shutterstock)

Jedną z zapowiedzi zawartych w tzw. "piątce Kaczyńskiego" jest odbudowa lokalnych połączeń autobusowych. Szef KPRM Michał Dworczyk powiedział, że proces ma się odbyć w ciągu najbliższych kilku miesięcy, a wszystko ma kosztować 800 milionów złotych rocznie.




Jak odbudowa będzie wyglądać? Rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska mówiła, że nie będzie odtwarzania państwowego PKS-u. W zamian za to gminy i powiaty mają organizować przetargi, w których będzie mógł startować każdy przewodnik. Joanna Kopcińska dodała, że państwowe wsparcie dostaną te samorządy, które zapewnią, że co najmniej 70 procent kursów na ich terenie będzie miało charakter użyteczności.

- Dopłacając 60-80 groszy do kilometra sprawimy, że zrekompensujemy gminom stratę z tytułu organizowana przewozu na nierentownych liniach i w tzw. nierentownych godzinach, a przez to połączymy Polskę i zapewnimy tym mieszkańcom, którzy dziś mają kłopoty z dojazdem z dojechaniem do pracy, do domu, do najbliższych, bezpieczne podróżowanie - podkreśliła Joanna Kopcińska.

Krystian Kowalewski z Instytutu Jagiellońskiego uważa, że takie kroki są bardzo potrzebne. Wskazuje, że obecnie, według danych PAN, w Polsce 20 procent sołectw jest niemal odciętych od komunikacji zbiorowej, a w pozostałych gminach i mniejszych miastach są to 1-2 autobusy dziennie.

- To prowadzi do zjawiska, które nazywa się wykluczeniem transportowym. Mieszkańcy tych miejscowości mają utrudniony dostęp do pracy, kultury, służby zdrowia czy edukacji, co automatycznie przekłada się na obniżenie jakości życia - zaznacza ekspert. Dodaje, że argument o tym, że dziś autobusy są niepotrzebne, bo dużo osób ma samochód, nie jest adekwatny, bo - z drugiej strony - nie każdy może z niego korzystać. Chodzi tu np. o seniorów czy dzieci. Poza tym - podkreśla ekspert - nie należy tu też lekceważyć aspektu ekologicznego, bo jeden autobus generuje mniej spalin niż np. 30-40 samochodów.

W Ministerstwie Infrastruktury leży projekt dot. publicznego transportu drogowego. Zdaniem Krystiana Kowalewskiego o publicznym transporcie powinny decydować powiaty, by ułatwić koordynację komunikacji między gminami. 

A projekt dot. lokalnych połączeń autobusowych, który jest odrębnym projektem, ma wkrótce zostać zaprezentowany przez ministra Andrzeja Adamczyka. Członkowie rządu jego szczegóły mają poznać na najbliższym posiedzeniu, 5 marca. Połączenia mają być przywracane od kwietnia.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • lobbysta., 2019-03-13 09:55:35

    Do piszemy ? - TAK !: czy ktoś to czyta ?
  • piszemy ? - TAK !, 2019-03-12 18:24:31

    z tego projektu, jak dobrze rozumiem, wynika , że nadal byłoby tak jak jest czyli co raz gorzej, ale każdy może wysłyłać komentarze ze strony RCL (Rządowe Centrum Legislacji) do projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD 126 - wersja z dnia 01.03.2019 , w terminie 30 dni ...licząc od chyba od 01.03.2019 - WARTO WYSŁAĆ NIECH WIEDZĄ ! - może w końcu zrobiliby coś naprawdę dobrego, aby było mniej smogu samochodowego, hałasu, wykluczenia, zakorkowanych miast i dróg.  rozwiń
  • porażka +, 2019-03-05 21:26:38

    kto pisze te projekty, przecież to po prostu w głowie się nie mieści, tego chyba nawet czytać się nie daje ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.