PARTNER PORTALU
  • BGK

Pięć autobusów hybrydowych i centrum przesiadkowe. Koszalin jeszcze bardziej eko

  • PAP/JS    21 listopada 2019 - 22:05
Pięć autobusów hybrydowych i centrum przesiadkowe. Koszalin jeszcze bardziej eko
Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wskazał, że ruch w okolicy centrum przesiadkowego niedługo wzrośnie, bo trwa miejska inwestycja połączenia ul. Władysława IV z drogą ekspresową S6 (fot. UM Koszalin)

Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie oddał do użytku pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid oraz centrum przesiadkowe przy ul. Wąwozowej. Inwestycjami w niskoemisyjny tabor i infrastrukturę spółka chce zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.




  • Nowe niskoemisyjne, komfortowe autobusy oraz centrum przesiadkowe mają służyć temu, by mieszkańcy chętniej korzystali z komunikacji miejskiej.
  • Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wskazał, że ruch w okolicy centrum przesiadkowego niedługo wzrośnie, bo trwa miejska inwestycja połączenia ul. Władysława IV z drogą ekspresową S6.
  • Jedliński zaznaczył, że wybór taboru hybrydowego, a nie autobusów elektrycznych, był powodowany bardzo wysokimi kosztami eksploatacji tych drugich.

Pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid wykonanych i dostarczonych przez wrocławską fabrykę zamawiającemu je Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koszalinie zostało oddanych do użytku. To pierwsze hybrydowe pojazdy w taborze MZK. Ich zakup to koszt 9,4 mln zł, z czego 5,4 mln zł stanowiła unijna dotacja.

W pierwszy kurs autobusy wyjechały z otwieranego w czwartek Centrum Przesiadkowego "Koszalin-Wąwozowa", którego wykonawcą była lokalna firma "Domar". Inwestycję zrealizowała za 6,7 mln zł, z czego 3,7 mln zł stanowiła dotacja unijna.

Jak poinformował prezes MZK Andrzej Bacławski nowe niskoemisyjne, komfortowe autobusy oraz centrum przesiadkowe mają służyć temu, by mieszkańcy chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Dodał, że planowane są tu jeszcze nasadzenia kilkudziesięciu drzew i krzewów.

Bacławski zaznaczył, że w pełni centrum przesiadkowe będzie spełniało swoją rolę, gdy wybudowany zostanie peron PKP Koszalin-Północ. Ta inwestycja jest uwzględniona w studium modernizacji linii kolejowej Gdańsk-Szczecin i planowana do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE.

Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wskazał, że ruch w okolicy centrum przesiadkowego niedługo wzrośnie, bo trwa miejska inwestycja połączenia ul. Władysława IV z drogą ekspresową S6.

Centrum przesiadkowe obejmuje pętlę autobusową przy ul. Wąwozowej z wiatami przystankowymi, sąsiednim parkingiem i stacją dla rowerów, przebudowaną ul. Wąwozową wraz ze skrzyżowaniem z ul. Władysława IV. Jest też monitor z rozkładem jazdy oraz biletomat.

Kupione przez MZK autobusy hybrydowe mają 12 metrów długości, mogą pomieścić do 70 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Autobusy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej (wizualnej i głosowej), klimatyzację, gniazda USB pozwalające pasażerom naładować telefon, pełen system monitorowania pojazdu, system detekcji i gaszenia pożaru silnika, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne energooszczędnymi lampami w technologii LED, siedzenia z logotypem miasta, nowoczesne kasowniki.

Jedliński zaznaczył, że wybór taboru hybrydowego, a nie autobusów elektrycznych, był powodowany bardzo wysokimi kosztami eksploatacji tych drugich. "Wybraliśmy ten pośredni sposób dbania o środowisko w mieście Koszalinie" - powiedział Jedliński.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Jak podaje producent odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów. Nie wymagają dodatkowej infrastruktury do ładowania. Zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla.

MZK w Koszalinie ma flotę ok. 60 autobusów. Pod koniec 2018 r. spółka, dzięki unijnemu dofinansowaniu, kupiła siedem niskopodłogowych, ale spalinowych, autobusów marki Scania. Jedliński zapowiedział wówczas, że kolejne zamówienia dotyczyć będą autobusów hybrydowych. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.