PARTNER PORTALU
  • BGK

Piekary Śląskie: Wodomierze z radiową nakładką w całym mieście

  • Michał Wroński    9 stycznia 2020 - 11:41
Piekary Śląskie: Wodomierze z radiową nakładką w całym mieście
Piekarskie MPWiK w 2019 r. zakończyło wymianę prawie 6,5 tys. wodomierzy w całym mieście. (fot. UM Piekary Śl.)

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich zakończyło wymianę wodomierzy u wszystkich głównych odbiorców wody w gminie. Nowe urządzenia umożliwiają radiowy przesył danych bezpośrednio do serwera. Dzięki temu – jak zapewniają urzędnicy – miasto stało się pierwszym w Polsce ośrodkiem, który wprowadziło na tak szeroką skalę system zbierania danych z wodomierzy oparty na komunikacji bezprzewodowej dalekiego zasięgu.




  • U wszystkich właścicieli i zarządców nieruchomości w Piekarach Śl. znajdują się obecnie wyłącznie wodomierze ze specjalistyczną radiową nakładką. Na bieżąco monitoruje ona przepływ wody i raz na dobę przesyła dane do serwera.
  • Dzięki komunikacji radiowej osobisty kontakt z klientem nie jest konieczny, aby wiedzieć ile dany odbiorca zużył wody. Przedsiębiorstwo znacznie szybciej może też wykryć awarię.
  • Nowy system umożliwił ponadto wprowadzenie elektronicznego biura obsługi klienta. Uruchomione ono zostało na przełomie roku 2019 i 2020.


Piekarskie MPWiK w 2019 r. zakończyło wymianę prawie 6,5 tys. wodomierzy w całym mieście. W konsekwencji u głównych odbiorców (właścicieli i zarządców nieruchomości) znajdują się obecnie wyłącznie wodomierze ze specjalistyczną radiową nakładką. Na bieżąco monitoruje ona przepływ wody i raz na dobę przesyła dane (dla bezpieczeństwa zaszyfrowane) do serwera. Aby ów przesył danych nie podlegał żadnym zakłóceniom, zamontowano w całym mieście 15 anten i dodatkowe wzmacniacze sygnału.

Jak zapewnia Marek Tokarz, prezes piekarskiego MPWiK system oparty na nadajnikach radiowych jest pewniejszy i wydajniejszy w działaniu. Pozwala na znaczące ograniczenie strat wody i dokładniejsze szacowanie jej zakupu.

Czytaj też: Monitoring w przedsiębiorstwach wod-kan w świetle nowej ustawy o ochronie danych osobowych

– Celem inwestycji było prowadzenie bieżącego monitoringu wodomierzy, zautomatyzowanie procesów zarządczych, zwłaszcza optymalizacja zarządzania siecią i usprawnianie funkcjonowania spółki – mówi prezes Tokarz.

Piekarskie wodociągi obsługują obecnie ok. 6450 klientów indywidualnych i biznesowych (np. spółdzielnie mieszkaniowe). Do niedawna do każdego klienta musiał dotrzeć inkasent, który odczytywał wskazania z wodomierza i dostarczał faktury. Było to - jak ocenia spółka - kłopotliwe zarówno dla klientów, jak i dla MPWiK, które czasem zbyt długo musiało czekać na zapłatę faktury. Zdarzało się bowiem, że niektórzy klienci nie byli dostępni dla inkasentów lub nie odbierali faktur.

Obecnie, dzięki komunikacji radiowej osobisty kontakt z klientem nie jest konieczny, aby wiedzieć ile dany odbiorca zużył wody. Wiadomo też, czy próbował „majstrować” przy wodomierzu. Ponadto przedsiębiorstwo znacznie szybciej zauważa „w systemie” niespodziewanie duży pobór wody, który może oznaczać awarię. Nowy system umożliwił także wprowadzenie elektronicznego biura obsługi klienta. Uruchomione ono zostało na przełomie roku 2019 i 2020. Dzięki temu mieszkańcy mogą (po rejestracji) otrzymać elektroniczną fakturę i, także elektronicznie, szybko ją zapłacić.

Czytaj: Sprawdzają realizację Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych

– Wiemy, że wielu klientów oczekiwało takiego ułatwienia już od dawna – mówi Marek Tokarz.

Jak wyjaśnia spółka, choć papierowe rachunki stały się zbędne, to na początkowym etapie wdrażania elektronicznego biura inkasenci jeszcze nadal je będą roznosić dla tych odbiorców, którzy nie skorzystają z usługi.

Stworzenie systemu zdalnego odczytu wodomierzy w Piekarach Śląskich kosztowało ponad 1,78 mln zł, z czego 85 proc. pokryła unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • niewola nadciąga, 2020-01-10 03:47:01

    "Nowe urządzenia umożliwiają radiowy przesył danych bezpośrednio do serwera. Dzięki temu – jak zapewniają urzędnicy – miasto stało się pierwszym w Polsce ośrodkiem, który wprowadziło na tak szeroką skalę system zbierania danych z wodomierzy oparty na komunikacji bezprzewodowej dalekiego zasięgu...." - No i jak wam później na podstawie zbieranych danych zużycia wody odgórnie ustalą kto i ile ma jej zużywać to się przekonacie czym jest New World Order w praktyce. "Aby ów przesył danych nie podlegał żadnym zakłóceniom, zamontowano w całym mieście 15 anten i dodatkowe wzmacniacze sygnału." - ale jaki może mieć to niekorzystny wpływ takie bezprzewodowe ustrojstwa na obywatelach to już nikogo nie obchodzi. "Pozwala na znaczące ograniczenie strat wody i dokładniejsze szacowanie jej zakupu" - acha i przy okazji będzie można zaoszczędzić na obywatelach określając z góry kto i le ma zużywać wody. "Nowy system umożliwił także wprowadzenie elektronicznego biura obsługi klienta. Uruchomione ono zostało na przełomie roku 2019 i 2020. Dzięki temu mieszkańcy mogą (po rejestracji) otrzymać elektroniczną fakturę i, także elektronicznie, szybko ją zapłacić." - Czego się nie robi, żeby pozbierać dane i przy okazji promować programy Polska Cyfrowa i Polska Bezgotówkowa, chciwość i pazerność nie znają granic. "Wiemy, że wielu klientów oczekiwało takiego ułatwienia już od dawna" - No jasne ale zapytać ich o zdanie czy zgodę to nie łaska, byle wdrożyć u wszystkich i postawić przed faktem dokonanym, żal  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.