PARTNER PORTALU

"Piętnastominutowe miasto" nam uciekło

Pandemia pokazała konieczność zmiany myślenia o miastach - zaczęliśmy funkcjonować bliżej miejsca zamieszkania i to pokazało braki w infrastrukturze, dostępności usług czy brak terenów zielonych. Miasta trzeba na powrót tak zorganizować, żeby ludzie chcieli w nich mieszkać.




  • Pandemia wyeksponowała braki zieleni i trudny dostęp do usług. To zaprzeczenie tego, co nazywamy piętnastominutowym miastem. Nic dziwnego, że spadła chęć do życia w dużym ośrodku miejskim.
  • Samorządowcy powinni się skupić na tworzeniu takiej przestrzeni, w której mieszkańcy będą chcieli żyć.
  • Przykład Śląska pokazuje, że w transformacji odeszliśmy od idei 15-minutowych miast, wyprowadzając przemysł z dala od miejsc zamieszkania.

W polskich warunkach pandemia znacznie zmniejszyła chęć do życia w mieście i mieszkańcy masowo wyprowadzali się na przedmieścia – powiedział Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, w trakcie sesji „Nowe modele mobilności w popandemicznej rzeczywistości” na Europejskim kongresie Gospodarczym.

Pandemia wyeksponowała bowiem braki zieleni, niedostępność usług w sąsiedztwie, problemy z infrastrukturą i mobilnością. Na wartości zyskało to co obejmuje idea tzw. piętnastominutowego miasta, gdzie wszystko, co potrzebne do wygodnego życia, znajduje się "w zasięgu kwadransa".

Zdaniem Franka niekorzystne zmiany w obrazie miast to efekt kryzysu w planowaniu przestrzennym. Kraków usiłuje ten 20-letni trend odwrócić, wprowadzając rozwiązania nakierowane na to, aby mieszkańcom żyło się w ich dzielnicach wygodniej. Najnowszym posunięciem ma być Kwartał klimatyczny. – Będzie on pierwszym projektem, w którym nie skupiamy się na transporcie, ale na takiej przestrzeni, by mieszkańcy chcieli w niej żyć – mówi Łukasz Franek.

Kraków zamierza odwracać trend: rozwiązania wprowadzane przed laty, aby ułatwić ruch samochodowy, zostaną zastąpione rozwiązaniami mające ten ruch zmniejszyć i ograniczyć jego uciążliwość dla mieszkańców. Symbolem tych zmian jest np. most Grunwaldzki, zbudowany z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Obecnie jeden pas został zmieniony w ciąg pieszy i rowerowy.

Marcin Domański, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zauważa, że ludzie chcą mieć jednocześnie miejsca parkingowe i dużo zieleni.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!