PARTNER PORTALU
  • BGK

Pilotażowy program samorządów w zachodniopomorskim. Cel? Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego

  • PW    14 października 2019 - 11:36
Pilotażowy program samorządów w zachodniopomorskim. Cel? Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego
Projekt "Transport na życzenie" - samorządowcy podpisali listy intencyjne (fot. UMWZ)

Samorządowcy z województwa zachodniopomorskiego są zdania, że fundusz rozwoju przewozów autobusowych wprowadzony przez rząd tylko w niewielkim stopniu ogranicza problem wykluczenia komunikacyjnego. A z takim problemem muszą na co dzień borykać się m.in. mieszkańcy środkowej części Pomorza Zachodniego, którzy często nie mają jak dojechać do pracy, szkoły, urzędu czy przychodni zdrowia. Samorząd województwa chce go wyeliminować, wdrażając projekt „Transport na życzenie”. Niektóre gminy i powiaty postanowiły go współfinansować, podpisując w tej sprawie listy intencyjne.




  • Z analiz ekspertów Banku Światowego wynika, że w latach 2014-2017 długość regionalnych połączeń autobusowych w Polsce zmalała o 30 proc., a w woj. zachodniopomorskim nawet o 40 proc.
  • Problem wykluczenia komunikacyjnego istnieje, niektóre partie jak PiS wnoszą to na sztandary i obiecują jego rozwiązanie. Słyszę jednak od samorządowców, że dopłaty przeznaczone na ten cel są niewspółmierne do kosztów - stwierdził marszałek woj. zachodniopomorskiego.
  • W ramach projektu wskazano 6 obszarów wykluczonych transportowo, dla których przygotowano sześć programów pilotażowych DRT („transport na życzenie”), aby wypełnić istniejące luki w dostępie do usług komunikacyjnych.

Eksperci Banku Światowego przygotowali raport w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej Catching-up Regions (prace trwały od czerwca 2018 r. do czerwca 2019 r.). Wynika z niego, że obecnie transport publiczny na terenach wiejskich jest w naszym kraju rozdrobniony i oparty głównie o komercyjnych przewoźników. Ci ostatni świadczą jednak usługi przede wszystkim na najbardziej opłacalnych trasach, poza zwrotem z tytułu biletów ulgowych nie wymagających publicznego dofinansowania. Niestety ceny biletów są wysokie, a niekoniecznie wysoko jest poziom usług. Oszacowano, że w latach 2014-2017 długość regionalnych połączeń autobusowych w Polsce zmalała o 30 proc., a w zachodniopomorskiem nawet bardziej, bo o 40 proc. W celu poprawy sytuacji rząd Prawa i Sprawiedliwości wprowadził w 2019 roku fundusz dopłat do przewozów autobusowych. Ale to nie załatwia sprawy.

- Problem wykluczenia komunikacyjnego istnieje, niektóre partie jak PiS wnoszą to na sztandary i obiecują rozwiązanie tego problemu. Słyszę jednak od samorządowców, że dopłaty przeznaczone na ten cel, są niewspółmierne do kosztów. Główny ciężar utrzymywania połączeń i tak spadnie na samorządy. Dlatego śmiem twierdzić, że żadne nowe linie nie powstaną. Nie ma sensu utrzymywania linii, które będą woziły powietrze albo 1-2 pasażerów, bo jest to kosztowne i nieefektywne. Dlatego szukamy nowoczesnych rozwiązań – powiedział Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Gdzie największe wykluczenie?

Z raportu przygotowanego przez Bank Światowy wynika, że powiaty drawski, łobeski i świdwiński to najbardziej wykluczone komunikacyjnie obszary w województwie zachodniopomorskim. Wyliczono, że nawet w dni szkolne od 4 do 11 proc. sołectw z tego terenu nie ma żadnych usług transportu publicznego. Jeszcze gorzej jest po godzinie 16.30, kiedy wspomniany wskaźnik sięga nawet ponad 60 proc., nie mówiąc o weekendach.

- Jako samorząd przeprowadziliśmy analizę. Te wnioski wymagają zmian legislacyjnych. Robimy pilotaż, sprawdzimy jego efekty i dopiero wtedy pomyślimy o upowszechnieniu. Rząd przygotował fundusz rozwoju przewozów autobusowych i efektywność tego projektu wynosi 6 proc., jeśli mierzyć go miarą dotychczas wykorzystanych pieniędzy. Z zaplanowanych dla naszego województwa 18 mln zł wykorzystano do tej pory 256 tys., bo sposób przygotowania projektu jest nieskuteczny i obciąża samorządy - powiedział członek zarządu województwa zachodniopomorskiego Stanisław Wziątek.



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.