PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

PKP PLK skonsultują linię na lotnisko w Pyrzowicach z samorządami

  • PAP/PSZ    27 lipca 2018 - 14:49
PKP PLK skonsultują linię na lotnisko w Pyrzowicach z samorządami
(fot. PKP PLK)

W najbliższych tygodniach zarządca kolejowej infrastruktury, na którego zlecenie powstaje projekt odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia (przez lotnisko Katowice), zamierza rozpocząć uzgadnianie szczegółów rozwiązań m.in. z samorządami.




  • PKP PLK chcą zamierzają połączyć miasta regionu z lotniskiem w Pyrzowicach poprzez odbudowę linii kolejowej 182, która łączyła kiedyś Tarnowskie Góry z Zawierciem.
  • Oprócz kompletnej odbudowy w większości jednotorowej linii jest też przewidywana jej elektryfikacja.
  • Po odbudowie linii 182 czas dojazdu do lotniska z Katowic ma wynosić niewiele ponad godzinę.

Jak poinformował 27 lipca dyrektor częstochowskiego zakładu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Helmut Klabis, chodzi o spotkania dotyczące szczegółów projektowanych rozwiązań technicznych i ich uzgodnień, jak: drogi wokół odbudowywanej linii, infrastruktury wokół przystanków czy gruntów potrzebnych m.in. do łagodzenia niektórych łuków.

Klabis mówił o tym podczas poświęconego inwestycji briefingu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Briefing zorganizowano dwa tygodnie po publikacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaktualizowanej listy dofinansowanych zadań ostatniego konkursu "Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T". Na liście tej znalazł się wówczas projekt dotyczący linii 182 o wartości 741,8 mln zł i przyznanym dofinansowaniu 503,1 mln zł.

Szef częstochowskiego zakładu PLK przypomniał, że niedawna aktualizacja listy dofinansowanych projektów to efekt odwołania związanego z uzupełnieniem wymaganej dokumentacji (pierwotnie po terminie dostarczono decyzję środowiskową). Równolegle z procedurami dotyczącymi finansowania w marcu br. PLK zawarły wartą 15,2 mln zł netto umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - ze spółką Egis Poland.

Klabis mówił 27 lipca, że inwestycja - ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h - wymaga szeregu zmian technicznych, wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki (co wiąże się z potrzebą wykupu działek), powstaną też wiadukty w miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi, w tym prowadzącą do lotniska DW913 (co wymaga uzgodnień i porozumień z ich zarządcami).

"Musi zostać np. zsynchronizowana kwestia budowy i kolei i drogi, aby zapewniony pozostał dojazd do lotniska" - zastrzegł przedstawiciel PLK.

Inne kwestie wiążą się z dostosowaniem planowanych przystanków do potrzeb mieszkańców (część z nich została przesunięta). Uzgodnienia z lokalnymi samorządami dotyczą tu m.in. kwestii związanych z miejscami parkingowymi czy przesiadkowymi. Likwidowane będą też niektóre przejazdy - wraz z budową dróg prowadzących do nowych, bezpieczniejszych.

Uczestniczący w konferencji dyrektor katowickiego lotniska Paweł Wojda w rozmowie z PAP zaznaczył, że linia jest kluczowa z perspektywy możliwości rozwoju lotniska, które już teraz daje pracę ok. 3,5 tys. osób w kilkudziesięciu działającym na nim i wokół niego firmach. Problemem tych pracowników są dziś dojazdy - często z dużych odległości - prywatnymi samochodami.

Tymczasem szacuje się, że każdy wzrost liczby odprawianych pasażerów o 1 mln (w ub. roku było to 4,2 mln, w tym spodziewanych jest 4,8 mln) generuje na lotniskach ok. tysiąca miejsc pracy. Lotniskowy przystanek osobowy powstanie ok. 300-400 metrów od planowanego nowego głównego terminalu Katowice-Airport.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • W Nowak, 2018-07-30 15:40:57

    Mamy tu doskonaly przyklad jak bezkarni decydenci podejmuja decyzje bez wizji nie mowiac o brutalnym traktowaniu obywateli w tym pasazerow Jeszcze czas by naprawic bledne zalozenia projektowe Stacja winna byc wkomponowana w przyszly terminal lotniczy, pozwalajac pasazerom z walizkami na sprawne do...tarcie do odprawy Podobna sytuacja jest w Warszawie, ale juz postfaktum, modernizujac linie kolejowa obwodowa w stoliicy za ca 400 milionow zl, decydenci zaoszczedzili 2 - 3 milony zl, nie dobudowujac 300 m toru, tak by przy okazji przeniesc oddalony peron 8 do zespolu stacyjnego Warszawa Zach Dzieki temu, warszawiakom zafundowano bezplatny codzienny podwojny zdrowotny spacer w przerwie podrozy, szczegolnie dojezdzajacym do centrum Ina kwestia jest by slascy decydenci zadbali o rekultywacje zwolnionych terenow torowych, po dokonaniu korekt przebiegu torow kolejowych Nalezy nie tylko zabiegac o nowe dzialki, ale przywrocic do uzytkowania rolnego zwolnione tereny Wlodarze musza przeanalizowac propozycje tak wolnej jazdy pociagow po dokonaniu tak kosztownej mdernizacji W przyszlosci po modernizacjach i nowych inwestycjach w poludniowe odcinki CMK, pasazer z Katowic do przyszlego CPK wygodnie dojedzie w 1,5 godziny, a do krakowskich Balic w 20 minut Swoja droga, az sie prosi o budowe nowego lotniska, chocby regionalnego w Gorzkowicach k/Rybnika, ktory znaczaco usprawni obsluge lotnicza mieszkancow ROW  rozwiń
  • MiKO, 2018-07-30 08:48:25

    Super pomysł aby przystanek znajdował się 500 m od lotniska - to ewenement na skalę światową gdzie do pociągu wsiada się bezpośrednio z lub na przystanku przy wejściu do lotniska. W Pyrzowicach podróżni będą spacerować z walizkami 500 m - to oczywiście dbałość o ich kondycję fizyczną.?...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.