PARTNER PORTALU
  • BGK

PKP PLK zmodernizuje linię kolejową do Gdyni

  • PAP    16 czerwca 2014 - 16:49
PKP PLK zmodernizuje linię kolejową do Gdyni

W latach 2014 - 2020 PKP PLK skoncentruje się na modernizacji towarowych linii kolejowych - powiedział dyrektor biura planowania strategicznego spółki Maciej Kaczorek. Do 2020 r. ma zostać wyremontowana m.in. linia nr 201 łącząca z portem morskim w Gdyni.




Kaczorek podkreślił, że w latach 2014-2020 spółka będzie modernizować główne szlaki towarowe prowadzące do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Dodał, że PKP PLK będzie inwestować także w samych portach w infrastrukturę służącą przygotowywaniu pociągów do przeładunku jak i samego przeładunku towarów na kolej.

"Ruch towarowy generuje zwrot dla gospodarki narodowej" - zaznaczył.

Dyrektor wyjaśnił, że w unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 spółka nie będzie chciała rozdrabniać inwestycji, a bardziej skupić się na konkretnych szlakach. Dodał, że chodzi m.in. o towarową linię kolejową 201 z Maksymilianowa (okolice Bydgoszczy) do Gdyni, na której ma zostać zwiększona przepustowość. Spółka będzie chciała, w zależności od pozyskanych środków unijnych i budżetowych, zelektryfikować większość trasy, jak i wybudować drugą parę torów na kluczowych odcinkach.

Kaczorek dodał, że na razie trudno jest przedstawić szacunkowy koszt modernizacji. Wyjaśnił, że obecnie rozpoczęte zostały studia wykonalności dla tej inwestycji. Podkreślił, że zakres prac będzie zależał od ilości pozyskanych pieniędzy z UE i z budżetu państwa.

Zgodnie z przedstawionym w środę w Krajowej Izbie Gospodarczej raportem Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, przeładunki w trójmiejskich portach w latach 2003-2013 wzrosły z ponad 31 mln ton do blisko 48 mln ton rocznie. W tym okresie największy wzrost przeładunków nastąpił w Gdyni (o ponad 81 proc.). W porcie Gdańskim ten wzrost był o połowę mniejszy i wyniósł ok. 42 proc. "Należy spodziewać się, że w najbliższych latach przeładunki w obu trójmiejskich portach będą dalej wzrastać" - podkreślił ekspert TOR Paweł Rydzyński.

Dodał, że według najnowszych danych, przeładunki w porcie w Gdyni w pierwszym kwartale 2014 roku wzrosły o 15 proc. wobec analogicznego okresu w 2013 roku. O 5 proc. wzrosły również przeładunki towarów w Gdańsku.

Rydzyński ocenił, że podniesienie przepustowości linii towarowej 201 jest kluczowe i pozwoli poprawić dostępność do portu gdyńskiego i pośrednio gdańskiego. "Spowoduje to, że Trójmiasto posiadać będzie dwie (a nie jak obecnie jedną) pełnowartościowe trasy kolejowego transportu ładunków z głębi Polski. Podniesie to atrakcyjność transportu kolejowego, ale też jego bezpieczeństwo. Zminimalizuje ryzyko zablokowania transportu ładunków do portu w Gdyni" - powiedział.

Według doradców TOR zmodernizowana powinna zostać trasa towarowa prowadząca przez Tczew. Chodzi m.in. o podniesienie przepustowości linii na terenie aglomeracji trójmiejskiej. Zespół rekomenduje np. budowę nowych torów pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem, co pozwoli odseparować ruch aglomeracyjny od towarowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • upierdliwiec, 2014-06-17 09:23:58

    Zapraszam do bardziej merytorycznego portalu: rynek-kolejowy.pl - tam oficjalnemu optymizmowi dyskutanci "wychodzą na przeciw". Ma to zbawienny skutek dla ogółu zainteresowanych ( i piszących!!!) laików.
  • REALISTA, 2014-06-17 09:00:05

    Tylko pogratulowac!! Lepiej póżno niż wcale. Teraz czekamy na oczywistą konsekwencję tej modernizacji,czyli kontenery na wagony. Wałkujemy o tym od minimum 50 lat. Ile jeszcze potrzeba narad w tej sprawie. Ostatni dzwonek. Jeżeli tego nie zrobimy to za 5 lat nowowybudowane drogi i autostrady zostaną... rozjeżdżone przez TIRY!!  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.