PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

PKS-y upadają mimo rządowych dopłat

  • PAP/PSZ    22 stycznia 2020 - 07:25
PKS-y upadają mimo rządowych dopłat
Polska nadal ma problemy z połączeniami autobusowymi (fot. Shutterstock.com)

Wciąż brakuje chętnych do wskrzeszenia upadających przewozów autobusowych. W 2020 roku wykorzystanie rządowego wsparcia na ten cel będzie znikome.




Jak donosi "Rzeczpospolita z 22 stycznia, z tegorocznej puli 800 mln zł oferowanych samorządom przez Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych wykorzystanych zostanie zaledwie około 60 mln.

Dla porównania w 2019 roku wykorzystano 18 mln zł z ogólnej kwoty 300 mln zł. "Słabe zainteresowanie dotacjami wynika z niedopracowania Funduszu, tworzonego na chybcika przed wyborami samorządowymi. Jest on też finansowo niedoszacowany: stawka dopłaty wynosi 1 zł za przejechany kilometr - wobec rynkowego poziomu 4-7 zł/km. A podpisywane tylko na rok umowy praktycznie uniemożliwiają zakup nowych autobusów" - pisze gazeta.

Według dziennika nowe przepisy uchwalone w maju 2019 roku nie zatrzymały likwidacji PKS-ów, z których część to aktywa państwowe. W likwidacji jest PKS Częstochowa, w grudniu wniosek o ogłoszenie upadłości złożył PKS w Gnieźnie.

Czytaj także: Upadł kolejny PKS. Nie powiodły się próby uratowania przedsiębiorstwa w Zamościu

"To pokazuje, że ustawa nazywana PKS-ową nie zapewniła potencjalnym beneficjentom finansowego wsparcia. Większość pieniędzy trafiła albo do prywatnych przewoźników, albo do PKS-ów należących do samorządów" - mówi, cytowany przez "Rzeczpospolitą" Aleksander Kierecki, kierujący firmą JMK Analizy Rynku Transportowego.

Gazeta dodaje, że nie poprawia się też stan taboru: w 2019 roku zarejestrowano w Polsce ponad 31 razy więcej używanych autobusów międzymiastowych niż nowych. Według gazety na kłopotach PKS-ów będzie korzystać kolej, gdzie liczba pasażerów wzrosła w 11 miesiącach 2019 roku o 8 proc. Wykorzystują to przewoźnicy regionalni, jak np. Koleje Wielkopolskie, otwierając nowe połączenia i kupując nowe pociągi.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (6)

  • prosty temat., 2020-02-03 09:03:42

    Miasta powinny wprowadzać bardzo wysokie ceny za parkowanie dla przyjezdnych z poza miasta , np. 3- 4 razy wyższe niz dla swoich mieszkańców, wówczas wsiowi naciskaliby na swoich wójtów, starostów i marszałków województw, aby przywrócili połączenia PKS-owe , bo woleliby dojeżdżać do miasta autobusem... lub pociągiem niż swoim autem, nie byłoby korków na drogach i w miastach, nie byłoby tak wielkiego smogu i hałasu.  rozwiń
  • SIWY DYM ?, 2020-02-02 12:22:24

    Do zgon p-ksów ?: tak , oceniając prace nad nowelizacją ustawy o ptz w zakresie drogowego zbiorowego transportu zbiorowego , można odnieść wrażenie , że ustawa o Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych mogłaby służyć w celach "propagandowych" , dla zamknięcia ust, bo przecież chyba nikt... z dorosłych ludzi nie mógłby spodziewać się że przyczyniłaby się do zmniejszenia wykluczenia transportowego Polaków.  rozwiń
  • zgon p-ksów ?, 2020-02-02 12:11:12

    "na chbcika" ? - przepisami dotyczącymi pozamiejskiego zbiorowego transportu autobusowego, PiS zajmuje się już ok. 4 lat , powstało kilkanaście wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego ptz UD 126 , o ile dobrze wiem os...tatnia wersja od miesięcy znajduje się na etapie Rady Ministrów, a w mojej ocenie ten projekt powinien być napisany od nowa i z myślą o tych , którym ma służyć czyli w interesie 38 mln. Polaków - niestety przedstawiony przez ministerstwo projekt , w mojej ocenie jest napisany pod biznesmenów i niektóre samorządy , z pominięciem interesu zwykłych Polaków - a projekt zachowuje wszystkie zasadnicze "błędy" które doprowadziły do systemowej zagłady pekaesów.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.