PARTNER PORTALU
  • BGK

Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów

  • Tomasz Klyta    21 marca 2018 - 13:00
Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów
W latach 90. w rękach Skarbu Państwa było prawie 180 PKS-ów. Dziś zostało ich tylko 23 (fot. wikipedia.org)

Upadają PKS Ostrołęka, PKS Ciechanów i PKS Mińsk Mazowiecki - trzej z kilku przewoźników na Mazowszu, które zostały hurtem sprzedane spółce Mobilis Group w 2010 roku. Autobusy tych przewoźników będą jeździły tylko do końca czerwca. To kolejne w ostatnich miesiącach przykłady likwidacji przedsiębiorstw spod szyldu Państwowej Komunikacji Samochodowej.




  • Powolny upadek PKS Ostrołęka rozpoczął się rok temu. Sytuacją oburzone są przede wszystkim tamtejsze władze miejskie, które proponowały własne rozwiązania.
  • Sytuacja mazowieckich PKS-ów to ciąg dalszy likwidacji samochodowych przewozów regionalnych w kraju.
  • Pieniądze z ulg powinny trafiać nie do przewoźników, a do gmin czy powiatów aktywnych w organizowaniu przewozów nawet na liniach, z których korzysta mało osób - twierdzi Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagielońskiego.

 

Powolny upadek PKS Ostrołęka rozpoczął się już w marcu 2017 roku, kiedy spółka Moblis ogłosiła likwidację ponad 100 kursów. Niespełna rok później - na początku lutego 2018 r. - ogłoszono obcięcie kolejnych 50 kursów, a kilka dni później likwidację PKS-u. Przewoźnik ma wozić pasażerów jeszcze do końca czerwca. PKS Ciechanów również będzie działał do końca czerwca, ale już od 1 kwietnia jego oferta będzie uboższa o 23 kursy. Na razie spółka nie zapowiedziała cięć linii PKS Mińsk Mazowiecki.

Grupa Mobilis należy do izraelskiego koncernu Egged. W 2010 roku kupiła od Skarbu Państwa PKS-y z Płocka, Ciechanowa, Mławy, Przasnysza, Ostrołęki i Mińska Mazowieckiego. Poza tym Mobilis jest właścicielem PKS-ów w Mrągowie, Bartoszycach i Ostródzie. Do tej pory spółka nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące planów pozostałych PKS-ów na Mazowszu.

Czytaj także: Sytuacja PKS-ów jest beznadziejna. Upadają na naszych oczach

Likwidacją PKS-u Ostrołęka oburzone są przede wszystkim tamtejsze władze miejskie. Przypomniały bowiem, że w 2009 roku udało się nawiązać porozumienie pomiędzy czterema powiatami w celu komunalizacji należącego do Skarbu Państwa przewoźnika. 

- Tamta propozycja miała ręce i nogi. Były pieniądze i chęć działania. Niestety, ówczesne centralne władze zdecydowały o sprzedaży - mówi Wojciech Dorobiński z Urzędu Miejskiego w Ostrołęce - Dziś już nie ma szans, żeby wrócić do tematu komunalizacji - dodaje.

Samorząd zamierza jednak wykorzystać istniejącą komunikację miejską, aby uruchomić połączenia podmiejskie, obejmujące sąsiednie gminy Ostrołęki.

- Trwają wstępne rozmowy. Nie będzie to jednak organizowanie przewozów na taką skalę, jaką planowaliśmy kilka lat temu. Wożeniem pasażerów na tym terenie jest za to zainteresowanych kilka lokalnych firm - mówi Dorobiński.

Problem w całym kraju

Sytuacja mazowieckich PKS-ów to ciąg dalszy likwidacji samochodowych przewozów regionalnych w kraju. Tylko w zeszłym roku prywatna firma Arriva zlikwidowała swoje oddziały na Podkarpaciu. W grudniu ta sama spółka zamknęła PKS Mielec. W likwidacji od początku roku znajduje się PKS Lubliniec, a działający również w woj. śląskim PKS Częstochowa ogłosił w styczniu znaczne cięcia kursów. Ostatnie wymienione PKS-y należą do Skarbu Państwa.

- Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy PKS jest własnością Skarbu Państwa, samorządu czy spółki prywatnej. PKS Ostrołęka upadłby nawet w przypadku komunalizacji, albo okazałby się tak nierentowny, że trzeba by do niego dopłacać ogromne pieniądze - uważa Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagielońskiego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (40)

  • bez przełomu ?, 2019-03-20 14:25:55

    czy PIĄTKA KACZYŃSKIEGO coś naprawi ? Konieczna jest prawdziwa reforma pozamiejskiego drogowego ptz, a jak się wydaje chyba na to się nie zanosi.
  • bez zwłoki ?, 2019-01-01 11:27:55

    Jeżeli prawdą byłoby , że ludzie mogliby chorować , a nawet umierać z powodu złego powietrza , czyli jak dobrze rozumiem m. in. także z powodu spalin samochodowych i hałasu samochodowego, to jak dobrze rozumiem należałoby uznać aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowy...m w zakresie drogowego pozamiejskiego ptz , jako mogące stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, więc każda nieuzasadniona zwłoka w ich należytej, skutecznej naprawie byłaby nie do przyjęcia.  rozwiń
  • Czy przegramy ?, 2018-12-26 14:52:56

    Można odnieść wrażenie, że od 2010r mógłby być realizowany, szkodliwy Polakom, scenariusz ustawowy oparty m. in. na zasadzie "NIE DAĆ RYBY I ZAKAZAĆ UŻYWANIA WĘDKI" - czyli nie przeznaczać pieniędzy z budżetu państwa na pozamiejski drogowy publiczny transport zbiorowy z jednoczesnym zakaze...m przyznawania prawa wyłącznego (Art.20. ustawy o ptz. ), jako alternatywy dla wypłacania rekompensat finansowych operatorom świadczącym usługi przewozowe. Te istniejące do dziś zasady mogły wyrządzić dużo krzywd i szkód materialnych naszemu narodowi . Niestety, jak wynikałoby z dotychczasowego przebiegu projektowania nowelizacji tej fatalnej ustawy o ptz, te tragicznie kiepskie przepisy , jak na razie są nie do pokonania, czyli przegrywa polski naród.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.