PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Płatne parkowanie także w weekendy. Na razie w wybranych miastach

  • Piotr Wiewióra    14 lutego 2020 - 20:00
Płatne parkowanie także w weekendy. Na razie w wybranych miastach
Na płatną strefę przez cały tydzień nie zdecydował się na razie Poznań, który nowe zasady wprowadza u siebie 1 kwietnia 2020 roku (Fot. zdm.poznan.pl)

Wprowadzone pięć miesięcy temu przepisy umożliwiają miastom powyżej 100 tys. mieszkańców nie tylko wyznaczenie śródmiejskich stref płatnego parkowania, gdzie mogą znacznie bardziej wywindować ceny niż w zwykłych strefach, ale też uczynić dostępne w nich miejsca płatnymi nawet w dni wolne od pracy i święta. Samorządy na razie dość nieśmiało podchodzą do tego tematu, choć przynajmniej niektóre poważnie rozważają już taką opcję.




  • Dzięki nowym regulacjom miasta mogą zwiększyć swoje dochody oraz ograniczyć napływ samochodów do ścisłego centrum, gdzie występuje największy deficyt miejsc parkingowych.
  • Za pozostawienie auta w strefie trzeba już płacić także w soboty np. w Krakowie, a niebawem będzie to konieczne w Poznaniu.
  • Wyznaczenie śródmiejskich stref z opłatami obowiązującymi przez siedem dni w tygodniu jest poważnie rozważane m.in. w Gdańsku, Warszawie i Częstochowie. Większość miast deklaruje jednak, że nie ma takich planów.

Nowe przepisy dotyczące płatnego parkowania weszły w życie we wrześniu 2019 roku. Wysokość opłat za korzystanie ze strefowych miejsc uzależniono od płacy minimalnej, dając tym samym samorządom możliwość ich podniesienia. Wcześniej cena biletu nie mogła być wyższa niż 3 zł za godzinę, teraz może wynieść 3,90 zł (0,15 proc. płacy minimalnej). Ale to tylko w tradycyjnej strefie.

Znowelizowane przepisy umożliwiły miastom powyżej 100 tys. mieszkańców utworzenie tzw. śródmiejskich stref płatnego parkowania w ścisłym centrum, gdzie znalezienie wolnych miejsc jest najbardziej problematyczne. Maksymalną dopuszczalną wysokość w śródmiejskiej strefie ustalono na 0,45 proc. płacy minimalnej, co w tym roku daje 11,7 zł. Tak bardzo wyśrubowane stawki mają zwiększyć rotację w strefie czy wręcz zniechęcić kierowców do wjeżdżania do ścisłego centrum i oszczędzić miejsca dla tych, którzy nie mają innego wyjścia, a także zwrócić większą uwagę mieszkańców na transport zbiorowy.

Dochodzi też aspekt finansowy. Jak wiadomo, im większe stawki, tym większy dochód, o który JST muszą obecnie szczególnie zabiegać, narzekając na trudną sytuację finansową wynikającą m.in. z coraz większych kosztów publicznej oświaty z jednej i mniejszych wpływów z podatków z drugiej strony.

Zobacz: Strefy płatnego parkowania: Ile miasta zarabiają na parkingach?

Wpływy z płatnego parkowania mogą być jeszcze wyższe w związku z możliwością wprowadzenia ich także w weekendy. Na podstawie nowelizacji ustawy o drogach publicznych można tak zrobić na terenach śródmiejskich stref. Jak na razie jednak miasta nie palą się, żeby z tej opcji skorzystać. Kierowcy już narzekają, że muszą więcej płacić za parkowanie, a konieczność robienia tego przez siedem dni w tygodniu pewnie nie spotkałaby się z ich uznaniem. Poza tym ktoś musiałby kontrolować także w dni wolne, czy bilety faktycznie są kupowane.

W Krakowie już płacą w soboty

Wiosną 2019 roku konsultacje i badania opinii publicznej w sprawie zmian w strefie przeprowadzono w Krakowie. Zaplanowano podział centrum miasta na kilka podstref z różnymi cenami za parkowanie, które jednak miały być wyraźnie wyższe od dotychczasowych. Co więcej, zapowiadano, że miałyby one obowiązywać przez cały tydzień.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (2)

  • nasze sądy ?, 2020-02-16 13:42:49

    Do niezawisły.: jak dobrze pamiętam pozwy do Skarbu Państwa o odszkodowanie z tytułu smogu były kierowane przez aktorów, czy innych artystów - nie pamiętam , aby któryś z powodów przegrał sprawę.
  • niezawisły., 2020-02-15 10:30:38

    moim zdaniem, miasta o wielkości ponad 100 tys. mieszkańców, które nie wprowadzą Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania , mogą spodziewać się pozwów sądowych o wypłatę odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu smogu - dotychczas były pozwy do Skarbu Państwa.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.