PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Po Krakowie jeździł pierwszy w Polsce autonomiczny tramwaj bez motorniczego

  • PW    28 stycznia 2020 - 18:30
Po Krakowie jeździł pierwszy w Polsce autonomiczny tramwaj bez motorniczego
Autonomiczny tramwaj pokonał wyznaczoną trasę w nocy z 27 na 28 stycznia 2020 (Fot. kraków.pl)

Ostatniej nocy z 27 na 28 stycznia 2020 r., w trasę wyjechał pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny - kierowany przez komputer, bez motorniczego w kokpicie. Nastąpiło to w Krakowie na odcinku od przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Układ autonomicznego sterowania został zaprojektowany i wykonany w ramach projektu badawczo-rozwojowego. 





  • Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko - powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
  • Zaprojektowano i wykonano układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie.
  • Nie chodzi o rezygnację z motorniczych, ale wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. - poinformował Urząd Miasta Krakowa.

Urzędnicy zapewniają, że system precyzyjne steruje prędkością, drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

Powstał w ramach w ramach projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych”. Celem projektu - według zapewnień miasta - nie jest opracowania rozwiązań, których wdrożenie sprawi, że motorniczy przestaną być potrzebni. 

Zobacz Smart cities w transporcie drogowym: trendy, rozwiązania, dobre praktyki.

- Chodzi przede wszystkim o wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa - stwierdził magistrat.

Mowa m.in. o czuwaniu nad prędkością, czyli zwalnianiu w przypadku, gdy motorniczy przekroczy dozwoloną prędkość. Nadzór miałby też dotyczyć: przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu, dostosowania prędkości, automatyzacji rozruchu oraz hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej. W grę wchodzi ponadto opcja komunikacji z sygnalizacją świetlną oraz dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

W ramach projektu zaplanowano m.in. zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”, a na koniec wreszcie wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Czytaj Łódź: W tramwajach MPK testowany jest system zapobiegający kolizjom.

- Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko. To właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To u nas odbył się pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju. Wkrótce także zaprezentujemy mieszkańcom tramwaj, który na dystansie do nawet 3 kilometrów będzie mógł się poruszać bez sieci trakcyjnej - zapowiedział prezydent miasta Jacek Majchrowski, który wczoraj uruchomił autonomiczną jazdę tramwaju.

Wymienione przez Majchrowskiego działania są prowadzone jednocześnie z zakupem nowych tramwajów. W 2020 r. krakowski tabor ma zasilić 50 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów szynowych.

- W połowie tego roku zapadnie także decyzja w kwestii zakupu kolejnych nowoczesnych tramwajów - zauważył prezydent. 

Zobacz Kraków: budowa linii szybkiego tramwaju coraz bliżej.

Projekt autonomicznego tramwaju jest realizowany we współpracy pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym SA, Politechniką Krakowską - Instytutem Pojazdów Szynowych oraz firmami: Newag SA, Cybid sp. z o.o. i Medcom sp. z o.o

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (1)

  • nie brzmi to dobrze, 2020-01-29 02:56:15

    Nie byłbym tego taki pewien - a co jeśli autonomicznych tramwajów będzie przybywać? Ano właśnie, gadanie, że tego typu pojazdy autonomiczne nie wyprą motorniczych to bujdy na resorach - o to się właśnie rozchodzi, że rąk do pracy będzie brakować, a jak wyeliminować ten problem - zdobyczami technolog...ii jak najbardziej - można zaoszczędzić na pieniądzach, technologia nie rości sobie praw do wynagrodzenia za pracę, a człowiek już tak. Tutaj zapłacisz za zakup takich autonomicznych tramwajów raz a drogo ale przynajmniej zaoszczędzi się na motorniczych. No jeśli dodatkowo taki pojazd działa na łączności bezprzewodowej czy radiowej to tylko współczuję pasażerom - żeby narażać własne zdrowie na promieniowanie - wykluczone. Jednak w artykule nie wyczytałem wzmianki o autonomicznym tramwaju jakoby miał korzystać z rozwiązań bazujących na bezprzewodowości, mówili tylko o tym, że jest wszystko komputerowo zaprogramowane a to zasadnicza różnica, czyli korzysta z tzw. zaawansowanej sztucznej inteligencji. Obawiam się, że przychodzą czasy, gdzie kierowcy autobusów czy motorniczy tramwajów będą stawali się zbędni, a przedsiębiorstwa komunikacyjne w ten sposób zaoszczędzą, jednakże niestety kosztem likwidowania miejsc pracy. Ale prawdą jest też to, że zarobki kierowcy czy motorniczego nie są zbyt dobre, a wykonują odpowiedzialną pracę, często stresującą i muszą radzić sobie z różnymi typami pasażerów także. Robot zrobi, algorytm pomyśli za człowieka - antyludzkie czasy, futuryzm, nicość.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.