PARTNER PORTALU
  • BGK

Po wyroku unijnego trybunału samorządy będą mieć problem z organizacją transportu publicznego

  • Michał Wroński    6 listopada 2019 - 12:28
Po wyroku unijnego trybunału samorządy będą mieć problem z organizacją transportu publicznego
Do komunikacji miejskiej samorządy dopłacają. Wpływy z biletów nie pokryją kosztów jej działania (fot. ZTM Warszawa)

Samorządowi organizatorzy transportu publicznego stanęli przed nowym wyzwaniem: jakie stanowisko zająć wobec wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, który zakwestionował dotychczasowe zasady bezprzetargowego powierzania przewozów spółkom komunalnym w drodze zamówień in-house. To wywraca do góry nogami cały model funkcjonowania komunikacji miejskiej w Polsce.




  • Wraz z końcem roku dobiega końca kilkuletnie vacatio legis dla części przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym dotyczących ulg ustawowych m.in. dla uczniów i studentów. Sejm może jednak ponownie odroczyć ich wejście w życie.
  • Organizatorzy transportu mają jednak większy kłopot. Unijny Trybunał Sprawiedliwości zakwestionował zasady powierzania spółkom komunalnym przez samorządy usług na wykonywanie przewozów komunikacji miejskiej.
  • W opinii Trybunału samorządy mogą to robić tylko w formule koncesji i przy zastosowaniu kontraktu netto. W takiej sytuacji całe ryzyko przerzucone zostaje na operatora.

Od czasu wejścia w życie ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych z dyskusji publicznej praktycznie zupełnie zniknął temat nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Uwaga mediów skupiła się na tym, ile samorządów złożyło do wojewodów wnioski o dofinansowanie funkcjonowania reaktywowanych linii autobusowych.

Czytaj: Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Znikome zainteresowanie samorządów w drugim naborze

Tymczasem wraz z końcem roku dobiega końca kilkuletnie vacatio legis dla części przepisów dotyczących ulg ustawowych m.in. dla uczniów i studentów. Zgodnie z nimi ulgi ustawowe miałyby obowiązywać jedynie w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, tj. realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych zawartej pomiędzy operatorem a właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego (samorządem). Operatorzy, którzy takiej umowy mieć nie będą, automatycznie stracą możliwość otrzymania rekompensaty za stosowane przez nich ulgi.

Ministerstwo Infrastruktury od kilku lat konsekwentnie pilnuje przesuwania terminu wejścia w życie tych przepisów, wskazując na możliwy chaos, jakie ich wejście w życie wywołałoby w stosowaniu ulg dla uczniów i studentów, groźbę eliminacji z rynku części małych przewoźników i w efekcie pozbawienie wielu obszarów jakiegokolwiek transportu autobusowego.

Marcin Gromadzki, ekspert Public Transport Consulting, jest przekonany, że także w tym roku będzie podobnie, tzn. vacatio legis zostanie przedłużone. Przypomina, że w 2016 r. szefostwo resortu infrastruktury złożyło publiczną obietnicę, że uchwalone w 2010 r. i planowane do wdrożenia z dniem 1 stycznia 2017 r. przepisy dotyczące ulg w takim kształcie nigdy nie wejdą w życie. Kwestię refundacji ulg miała ostatecznie rozwiązać zupełnie nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, ta zaś utknęła w fazie konsultacji (w marcu przedstawiono już jedenasty projekt noweli) i nie widać ich końca. Pozostaje więc liczyć na powtórzenie dwukrotnie już przerabianego manewru z nowym terminem dla kłopotliwych przepisów w sprawie ulg.

- Nie obawiałbym się, że wejdą one w życie od 1 stycznia. Istnieje przecież sprawdzone narzędzie w postaci ustawy okołobudżetowej, które pozwala przedłużyć vacatio legis o kolejny rok – mówi Marcin Gromadzki.



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • ratio, 2019-11-07 16:59:59

    za słabe te polskie głowy do rozwiązania takich problemów jak przewozy, odpady, smog, ochrona zdrowia, środowiska, edukacja, etc. - może lepiej wynająć jakieś zespoły fachowców z UE, żeby to nam zorganizowali, skoro sami nie potrafimy?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.