PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Poznań chce być liderem transportu publicznego. Ma ambitny plan

  • AKC    16 stycznia 2020 - 21:16
Poznań chce być liderem transportu publicznego. Ma ambitny plan
Poznań wdroży plan działań, który ma doprowadzić do tego, że transport publiczny w Poznaniu będzie najbardziej efektywny w kraju (fot. UMP)

W perspektywie kilku lat aglomeracyjny system transportu zbiorowego będzie jeszcze bardziej zintegrowany, a komunikacja zbiorowa ma wygrywać i być pierwszym wyborem w porównaniu z samochodowym transportem indywidualnym. Poznań przedstawił plan, jak tego dokona.




  • O tym, że transport publiczny jest coraz bardziej popularny świadczą liczby. W 2018 z tramwajów w Poznaniu oraz autobusów na terenie miasta i gmin ościennych skorzystało prawie 260 mln pasażerów. To 4 mln więcej niż w roku 2017 i ponad 60 mln w porównaniu z rokiem 2013.
  • To jednak wciąż za mało. Mimo rosnącej popularności komunikacji publicznej z roku na rok wzrasta bowiem  liczba zarejestrowanych samochodów.
  • Dlatego miasto wprowadza plan działań, który ma doprowadzić do tego, że transport publiczny w Poznaniu będzie najbardziej efektywny w kraju. Pomóc w tym ma forum poznańskiego transportu, które zostanie powołane w 2020 r. 

Jak przekonują władze miasta, aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. W celu usprawnienia przesiadek, w Poznaniu cały czas trwa optymalizacja tras i synchronizacja rozkładów jazdy.

Na punktualność pojazdów komunikacji zbiorowej wpływa wiele elementów niezależnych od działań miasta, np. awarie taboru, kolizje pojazdów, blokowanie torowisk przez źle zaparkowane samochody, czy choćby niekorzystne warunki atmosferyczne itd. Nie bez znaczenia - szczególnie dla sprawności komunikacji autobusowej - jest wzrost liczby pojazdów przy ograniczonej przepustowości sieci ulicznej.

Wygodne przesiadanie się na komunikację zbiorową zapewnić ma rozbudowywany system parkingów P&R. Obecnie trwa budowa parkingu tego typu przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Św. Michała, a do końca 2020 r. powstaną dwa kolejne: przy stacji PKP Poznań Strzeszyn oraz w okolicy ronda Starołęka. W planach jest również budowa parkingów przy węzłach przesiadkowych - na Górczynie, przy węźle Grunwaldzka oraz przy stacji Poznań Podolany. Przeanalizowana będzie możliwość wybudowania miejsc parkingowych przy innych stacjach kolejowych, jak np Poznań Wschód. 

Nie bez znaczenia jest standard przystanków. W lipcu 2019 r. rozpoczęto wymianę wiat, które zwiększają komfort oczekiwania na pojazdu komunikacji publicznej. W pół roku postawiono 150 wiat. Wiosną osiem z nich zazieleni się - w marcu na ich dachach posadzony zostanie oczyszczający powietrze rozchodnik. W 2020 r. stanie 200 kolejnych wiat, a do 2025 r. na poznańskich przystankach będzie ich łącznie 600. Nowe wiaty pojawią się również w miejscach, w których obecnie ich brakuje. 

To nie wszystko. W pierwszej połowie 2020 r. opracowany zostanie program poprawy standardów przystanków. Po jego wprowadzeniu systematycznie naprawiane będą nawierzchnie, dojścia i chodniki przy przystankach. W tym roku powstanie projekt, a w 2021 r. nastąpi realizacja kolejnego przystanku wiedeńskiego - przy rynku Jeżyckim.

Szybciej buspasami

Komunikację autobusową można poprawić poprzez wprowadzanie buspasów i specjalnych śluz umożliwiających autobusom szybszy przejazd na skrzyżowaniach. Na takie działania stawia Poznań.

Obecnie w mieście jest ponad 10 km buspasów. To zaledwie 2 proc. w odniesieniu do całkowitej długości sieci komunikacji autobusowej. Autobusy mogą korzystać również z około 5 km śluz i wspólnego torowiska z tramwajami. W ciągu najbliższych miesięcy pojawią się kolejne buspasy, które usprawnią poruszanie się pojazdów komunikacji publicznej podczas remontów.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.